17 augustus 2015 (Laatst bijgewerkt: 26 november 2024)

SEO strategie

5 minuten lezen
SDIM collega's content team Noa en Sjoerd

Een SEO strategie is het plan en de koers die je gaat bewandelen zodat de SEO doelstellingen worden bereikt. Het beschrijven van je strategie geeft de richting aan die je gaat inzetten om vanuit de huidige situatie naar de gewenste situatie te komen. Bij het uitwerken van de strategie bepalen we de rol van SEO binnen de algehele online marketingstrategie.

Om deze koers uit te stippelen is het belangrijk dat er vooral een doelstelling en KPI’s zijn gedefinieerd. Om tot een realistische en duidelijke SEO doelstelling te komen beginnen we bij SDIM met een complete doorlichting van de site. Hierbij wordt o.a. het volgende geanalyseert en onderzocht: 

  • Wat is de huidige situatie van de online vindbaarheid? Hoe hoog is de organische omzet? Wat is het organische deel t.o.v. andere online marketingkanalen? Wat is de verhouding van branded/non-branded?
  • Wat is de ontwikkeling geweest van de organische vindbaarheid en omzet de afgelopen jaren?
  • Wat is het online zoekgedrag? Welke zoekwoorden zijn belangrijk voor de organisatie? Welke kanalen worden er gebruikt? Wat is de intentie achter deze zoekwoorden?
  • Welke trends in zoekgedrag zien we?
  • Wie zijn de organische concurrenten en hoe presteren deze?
  • Wat is het huidige organisch marktaandeel t.o.v. deze concurrenten

Naast de inzichten op basis van data wordt ook het volgende geanalyseerd:

  • Contentkwaliteit
  • Concurrentieanalyse
  • Content gaps t.o.v. concurrenten. Waar creëert de concurrent wel content voor en jij niet?
  • E-E-A-T analyse waar grondig wordt gekeken naar signalen die expertise, ervaring, betrouwbaarheid en autoriteit bevatten.
  • Een technische audit van de website
  • Autoriteitsanalyse 

Uiteindelijk wordt op basis van een SEO potentieberekening een doelstelling berekend. Hierbij worden situaties geschetst wat de potentie van SEO kan zijn voor de organisatie.

SEO audit

Start bij het bepalen van je SEO strategie met een audit/analyse van je huidige prestaties en staat van de website.

Vanuit de situatieanalyse, die een compleet overzicht geeft van de organisatie en de omgeving waarin je opereert, bepalen we zo specifiek mogelijk wat je doelstellingen zijn. Je krijgt antwoord op de vraag “Waar willen we naar toe?”

De doelstelling en KPI’s zijn verschillend per type website. Doelstellingen kunnen het vergroten van het organisch marktaandeel zijn, omzet, leads, donaties of andere vormen van conversies. 

Een aantal voorbeelden van KPI’s zijn:

  • Organische leads
  • Organisch marktaandeel
  • Organisch verkeer 
  • Non branded organisch zoekverkeer  

Je kan ervoor kiezen om de KPI’s onder te verdelen per funnel fase:

  • Awareness: Non branded organisch verkeer
  • Consideration: Organisch verkeer/ondersteunende conversies 
  • Action: Organische conversies
  • Loyalty: Organisch branded verkeer/herhaalaankopen/CLV 

Om meer gewicht te geven aan je doelstelling kan je ook sub KPI’s opstellen: 

  • Ervaring op bestemmingspagina verbeteren t.b.v. advertising campagnes
  • Conversiepercentage van de site 
  • Websitesnelheid (Core Web Vitals)
  • Aantal vernoemingen/links op externe websites
  • Softconversies

Omdat het bij SEO lastig kan zijn het effect van een bepaalde optimalisatie aan te geven, is het belangrijk om een SEO strategie op te stellen die het effect van alle optimalisaties doorvertaalt naar de gewenste doelstelling. Een effectieve SEO strategie is een proces dat voortdurende verfijning en aanpassing aan veranderingen in zoekmachine-algoritmes en gebruikersgedrag vereist. Het is belangrijk om je te richten op het creëren van waarde voor gebruikers in plaats van alleen maar rankings na te jagen met de nadruk op langetermijndoelen in plaats van kortetermijnoplossingen. De SEO strategie is in lijn met je onlinemarketingstrategie. Dit betekent dat de acties die jij doet ook effect hebben op andere marketingdisciplines en vice versa.

Een website vergt een SEO strategie en aanpak op maat. Elke website is immers anders,
Factoren die een SEO strategie bepalen zijn o.a. 

  • De huidige vindbaarheid van de website. Ben je op dit moment wél zichtbaar, maar haal je net niet het maximale uit je zichtbaarheid, dan is de kans groter dat je op korte termijn resultaat gaat zien dan dat je organisch vanaf 0 moet beginnen. 
  • Type organisatie. Bezit jij een webshop, dan komt er een heel andere strategie bij kijken dan een B2B, een goed doel of een fysieke winkel. Hetzelfde geldt voor een internationale versus lokale organisatie
  • De concurrentie. Begeef je je in een competitieve markt, dan vergt het een andere strategie om meer marktaandeel te werven aangezien concurrenten ook vaak in SEO investeren.
  • SEO maturity van de organisatie. Is er al SEO kennis binnen de organisatie of nog niet? In hoeverre zijn er resources beschikbaar om aan de organische vindbaarheid te werken
  • De algehele online marketingstrategie: De SEO strategie moet in lijn zijn met de algehele online marketingstrategie. Stel een organisatie wil uitbreiden naar meerdere landen dan kan SEO daar een bepaalde rol in spelen.  

Stel de huidige situatie is dat de organische zichtbaarheid op hoge margeproducten relatief laag is, terwijl de concurrentie daar niet direct heel hoog 

is. Op basis van de analyse/onderzoek kan een strategie zijn: Het verhogen van het organisch marktaandeel van productcategorie x binnen tijd y door middel van het verbeteren en implementeren van tactiek 1, 2, 3, 4 en 5 met een investering van €…

De SEO strategie bevat uiteindelijk een cluster van tactieken (optimalisaties) die je uiteindelijk gaat uitvoeren om tot gewenst resultaat te komen. Voorbeelden van tactieken zijn:

  • Het uitwerken van een doelgroepanalyse op basis van gekozen productcategorie en deze analyse gebruiken voor het verbeteren en optimaliseren van de content
  • Technische blokkades oplossen zodat zoekmachines de productcategorie zo effectief mogelijk kan crawlen, renderen en indexeren
  • Het ontwikkelen van een Digital PR strategie t.b.v. de vindbaarheid van de productcategorie
  • Aanbevelingen van videocontent om de vindbaarheid van de productcategorie zowel op YouTube als op de website te vergroten
  • Het optimaliseren van de interne linkstructuur zodat gebruikers en zoekmachines een beter beeld krijgen waar de productcategorie over gaat 

Vaak is de strategie op te delen in tactieken op de korte termijn, middellange termijn, lange termijn en doorlopend. Vaak zijn technische acties verbeteringen die effect hebben op de algehele vindbaarheid van de website. Het doel is dan ook om zo effectief mogelijk deze optimalisaties door te voeren en deze op korte termijn op te lossen. Een tactiek op de middellange termijn kan bijvoorbeeld een digitale PR campagne zijn en de lange termijn bijvoorbeeld internationalisering waarbij organische groei een bepaalde rol gaat spelen.

SEO is een discipline die constant verandert. Google voert jaarlijks vele algoritme-updates uit die van invloed kunnen zijn op jouw resultaten. SDIM focust zich daarom ook op een duurzame strategie voor op de lange termijn. Voor een optimale vindbaarheid moet je constant blijven optimaliseren. Dit betekent optimaliseren, monitoren, evalueren en zo nodig verder optimaliseren.  Er zeker van zijn dat jouw organisatie optimaal en blijvend presteert binnen de zoekmachines? Neem dan geheel vrijblijvend contact op om te zien wat SDIM voor jouw bedrijf op strategisch niveau kan betekenen.

Zoekmachine

SEO strategie op maat?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *