De impact van laadtijd op je website performance
Een van de belangrijkste factoren voor een prettige website ervaring van gebruikers is als een webpagina snel laadt, dit verhoogt de kans op een conversie aanzienlijk. Bovendien is een snelle website niet alleen goed voor de gebruiker, maar heeft het ook invloed op hoe een website wordt uitgelezen door zoekmachines. En dus invloed op de vindbaarheid van de website.
Inhoudsopgave
Wat houdt website snelheid in?Â
Website snelheid verwijst naar hoe snel een webpagina laadt en volledig zichtbaar is voor de gebruiker. Het omvat verschillende aspecten van de gebruikerservaring, variërend van de tijd die nodig is om de eerste byte gegevens van de server te ontvangen tot het volledig renderen van de pagina in de browser.
De laadtijd of pagespeed van een website kan aan de hand van de Core Web Vitals gemeten worden.
Core Web Vitals
De Core Web Vitals zijn een set metingen die de gebruikservaring op het gebied van laadsnelheid, interactiviteit en visuele stabiliteit van een webpagina in de praktijk evalueren. Voor de Core Web Vitals wordt CrUX data gebruikt. Dit is een dataset die weergeeft hoe Chrome-gebruikers websites ervaren. De Core Web Vitals bestaan uit:
- Largest Contentful Paint (LCP): De LCP meet de laadprestaties van een pagina. Het geeft aan wanneer de belangrijkste elementen op de pagina zijn geladen. Een snelle LCP zorgt ervoor dat gebruikers snel zien dat de pagina bruikbaar is. De LCP laadtijd mag niet langer zijn dan 2,5 seconden.Â
- Interaction to Next Paint (INP): De INP meet responsiviteit door te meten hoe snel een pagina reageert op alle interacties. En geeft één waarde weer, die aangeeft hoe goed de pagina presteert. Een lage INP-score betekent dat de pagina snel reageert op bijna alle interacties van de gebruiker. De INP laadtijd mag niet langer zijn dan 100 milliseconde.Â
- Cumulative Layout Shift (CLS): De CLS meet visuele stabiliteit van de pagina tijdens het laden. Een lage CLS-score betekent dat de pagina-elementen stabiel blijven tijdens het laden, wat een betere gebruikerservaring biedt. De CLS-laadtijd mag niet langer zijn dan 0,1 seconde.Â
De Core Web Vitals kunnen gemeten worden via de tool PageSpeed Insights en in Google Search Console wordt een volledig rapport voor zowel desktop als mobiel over deze gegevens getoond.
Mobiele laadsnelheid
Met de toename van mobiel internetgebruik is laadsnelheid nog belangrijker geworden. Mobiele netwerken zijn vaak trager en minder stabiel dan vaste netwerken, waardoor een snelle website essentieel is om een goede mobiele ervaring te bieden. Google heeft daarom sinds oktober 2023 mobile-first indexering geïntroduceerd, wat betekent dat de mobiele versie van je website bepalend is voor het organische verkeer.
Waarom is de laadsnelheid van je website belangrijk?
Er zijn verschillende redenen waarom de laadtijd van een website belangrijk is.
1. Invloed op de gebruikerservaring
Om de invloed van de laadtijd op de gebruikerservaring te begrijpen, is het essentieel om te begrijpen waar de gebruikerservaring, ook wel user experience (UX), voor staat. UX richt zich op de interacties van een gebruiker in een website of applicatie. Factoren die daarbij een rol spelen zijn de gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en laadsnelheid. Een positieve gebruikerservaring kan zorgen voor betrokken website bezoekers, conversies en klantloyaliteit.
Uit een onderzoek van Deloitte over hoe verbeteringen in de snelheid van mobiele sites een positief effect hebben op de bedrijfsresultaten van een merk, zijn de volgende conclusies getrokken:
- Met een laadtijd verbetering op mobiel van 0,1 seconde:
- Een positieve verandering in het aantal paginaweergaven, conversiepercentages en gemiddelde bestelwaarde in alle branches.
- Het bouncepercentage van leadgeneratie informatiepagina’s is met 8,3% verbeterd.
2. Impact op conversies en omzet
Uit hetzelfde onderzoek van Deloitte blijkt het volgende:
- Met een laadtijd verbetering op mobiel van 0,1 seconde:
- Het aantal conversies in de detailhandel steeg met 8,4% en de gemiddelde bestelwaarde steeg met 9,2%.
- De reisconversies stegen met 10,1% en de gemiddelde bestelwaarde steeg met 1,9%.
Voor een e-commerce website kan de laadtijd dé conversiekiller zijn wanneer dit niet goed geoptimaliseerd is.Â
3. Invloed op het organische verkeer
Google en andere zoekmachines beschouwen laadsnelheid als een belangrijke factor om websites te vertonen in de zoekresultaten. Websites die sneller laden, hebben een grotere kans om meer organisch verkeer te genereren. Dit komt doordat snelle websites doorgaans een betere gebruikerservaring bieden, wat leidt tot lagere bouncepercentages en hogere engagement.
Kortom, de laadsnelheid van je website is van cruciaal belang voor het succes van je online aanwezigheid. Het heeft invloed op de gebruikerservaring, conversiepercentages, klanttevredenheid, de algehele prestaties van je website en dus het organische verkeer.
Hulp nodig bij laadtijd verbeteren?
Factoren die de laadtijd beïnvloeden
Is je website traag? Grote kans dat een van deze oorzaken de boosdoener is.
- Grote Afbeeldingen en video’s: Niet-geoptimaliseerde afbeeldingen en video’s kunnen de laadtijd aanzienlijk vertragen. Het is belangrijk om afbeeldingen te comprimeren en om afbeeldingen via lazy loading in de website te laden.
- Overmatig gebruik van plug-ins: Hoewel plug-ins handig zijn voor het gebruik van specifieke functionaliteiten in een website. Zorgt elke plug-in voor extra en vaak overbodige code in een website, hierdoor kunnen de prestaties van de website vertragen. Ook kunnen plug-ins conflicten veroorzaken waardoor de website niet meer goed werkt.
- Langzame webhosting en serverlocatie: Een trage of overbelaste webserver kan de laadtijd van je website negatief beïnvloeden. Ook de afstand tussen de server en gebruiker kan een rol spelen. Een Content Delivery Network (CDN) kan dit probleem oplossen door de inhoud van de website te verspreiden naar servers over de hele wereld.
- Te veel HTTP-verzoeken: Elke keer dat een browser een bestand van je server moet ophalen (zoals afbeeldingen, CSS-bestanden, JavaScript), wordt er een HTTP verzoek gedaan. Te veel van deze verzoeken kunnen de laadtijd verhogen.
- Niet-geoptimaliseerde CSS en JavaScript: Te grote of slecht georganiseerde CSS en JavaScript bestanden kunnen de laadtijd verlengen. Het minifiëren en laden van deze bestanden kan helpen. Ook dient ongebruikt CSS en JavaScript van de website verwijderd te worden.Â
- Browser caching: Zonder caching moeten browsers elke keer dat een gebruiker de site bezoekt alle bestanden opnieuw laden. Browser caching kan dit proces versnellen door eerder geladen bronnen op te slaan.
Hoe verbeter je de snelheid van je website?
Om de laadtijd te verbeteren, is het belangrijk om eerst te weten hoe je de snelheid van je website test. Er zijn diverse tools die de Core Web Vitals inzichtelijk maken.
- PageSpeed Insights (Gratis)
- WebPageTest (Tot op bepaalde hoogte gratis)
- GTmetrix (Tot op bepaalde hoogte gratis)
Daarnaast kun je in Google Search Console bij het site-vitaliteitsrapport de prestaties van de pagina’s op basis van de Core Web Vitals vinden.Â
Zowel de tools als het site-vitaliteitsrapport geven inzicht in welke onderdelen de website vertragen en geven aanbevelingen over hoe het opgelost kan worden.Â
Wie voert de optimalisaties uit?
De aanbevelingen vanuit de tools houden geen rekening met welk CMS de website is gebouwd. Per CMS verschilt het hoe de website is opgebouwd en hoe de website geoptimaliseerd kan worden. Voor Shopify en WordPress zijn er diverse caching plug-ins en plug-ins om de afbeeldingen te verkleinen. Desondanks is het installeren van zo een plug-in niet altijd aan te raden.
Een webdeveloper is gespecialiseerd in het bouwen van websites en zal de meeste kennis hebben over hoe een website in elkaar steekt. Daarnaast is een SEO-specialist gespecialiseerd in laadtijd optimalisaties. Een samenwerking is daarom te adviseren.Â
Heb je hulp nodig bij het verbeteren van de laadtijd van je website? SDIM beschikt over een team van SEO-specialisten die je kunnen assisteren en je vragen hierover kunnen beantwoorden.
Reacties (0)