SDIM collega Chloe Fonville

Social media monitoring

Elke seconde worden er duizenden nieuwe social media berichten geplaatst op het internet. Waardevolle berichten die iets kunnen zeggen over de huidige trends, de mening van doelgroepen of de marktomgeving. Social media monitoring is dus een grote kans voor jouw bedrijf. Maar hoe breng je dit in kaart?

  • Social media monitoring biedt realtime inzicht in klantbehoeften en concurrentie.
  • Tools helpen bij het effectief managen van reputatie en om trends te signaleren.
  • Een overzichtelijk dashboard maakt data toegankelijk voor alle stakeholders.

Blijf een stap voor met inzicht door social media monitoring.

Met social media monitoring kun je peilen wat klanten en concurrenten op social media doen. Dit is niet alleen belangrijk om de reputatie van een organisatie te bewaken, maar het is ook interessant voor de social strategie van je merk. Daarnaast kun je voortijdig trends signaleren, je content bepalen en makkelijker potentiële klanten benaderen.

Social media monitoring tools

Er zijn diverse monitoring tools die helpen luisteren naar conversaties binnen uw branche. Deze tools doorzoeken allerlei websites en sociale netwerken. Denk aan forums, blogs, nieuwssites en beoordelingssites, maar dus ook social media zoals Facebook, Twitter, Instagram, YouTube enzovoort.

De meeste social media monitoring tools werken door sites continu te scannen: de tools crawlen en indexeren. Sommige worden in realtime in kaart gebracht, zoals Twitter. Andere sites worden minder vaak gecrawld, bijvoorbeeld elke 10 minuten of om de dag. SDIM gebruikt verschillende tools, omdat het online landschap complex is en groot qua omvang.

Social Media monitoring voorbeeld
  • Snelle crisisbeheersing: direct reageren op negatieve publiciteit.
  • Betere klantrelaties: snel inspelen op feedback verhoogt klanttevredenheid.
  • Gerichte marketing: inzicht in klantvoorkeuren voor effectievere strategieën.

Waarom een merk social media monitoring in moet zetten

Het inzetten van social media monitoring is aan te raden, omdat het een breed inzicht geeft in de omgevingsfactoren die je business beïnvloeden. Daarnaast helpt het bij het verscherpen van de strategie, omdat je exact weet wat de doelgroep wilt, de concurrentie doet, welke issues en vragen, hoe het kanaal presteert et cetera. Monitoring geeft inzicht in de volgende onderdelen.

Doelgroepanalyse

Als merk is het belangrijk wat klanten, prospects en stakeholders vinden en zeggen over het merk. Door goed te luisteren naar de discussies die plaatsvinden leer je de behoeften, passies en pijnpunten kennen van de doelgroep. Dit geeft een realtime inzicht hoe mensen jouw merk waarnemen.

Concurrentieanalyse

Wat zegt je doelgroep over de concurrentie? Dat is interessant om te weten, zodat je online activiteiten hierop af kunt stemmen. Leer daarnaast ook van concurrenten; wat werkt fantastisch bij de doelgroep en wat presteert slechter? Met deze kennis kun je aan de slag.

Webcare- en issuemanagement

Door social media monitoring kun je de webcare goed inrichten en realtime serviceverlening bieden voor klanten via social media. Proactieve monitoring van nieuwsbronnen en influencers kan ervoor zorgen dat je veel sneller kunt reageren op eventuele crisissen.

Performance kanalen en content beoordelen

Door social media monitoring weet je of je contentmarketing goed of slecht presteert. Check per social media post of blogitem wat de reacties zijn en trek hier learnings uit voor toekomstige contentcreatie.

Online influencers spotten

Door invloedrijke personen of groepen te identificeren, kan een merk relaties opbouwen met deze zogenaamde influencers. Deze influencers hebben wij al contact mee of kunnen wij voor je benaderen met een scherp samenwerkingsvoorstel. Ontdek onze influencer dienstverlening!

Realtime overview door dashboard

Verzamel alle data in een social media dashboard voor interne stakeholders, zoals het management en de medewerkers. Bijkomend voordeel is dat alle social media data op deze manier visueel en makkelijk leesbaar is.

SDIM collega's Jorn en Céline
  • Hootsuite – speciaal voor het beheren van meerdere social media-accounts en bieden van uitgebreide analyses op één platform.
  • Sprout Social – Sterke tool voor social media monitoring en klantrelatiebeheer, met gedetailleerde eigen analytics.
  • Brandwatch – Krachtige tool voor AI-aangedreven social listening en sentimentanalyse van merkvermeldingen.
  • Buffer – Gebruiksvriendelijk platform voor het plannen van content en basis monitoring.
  • Meltwater – Geavanceerde media monitoring en social listening tool met diepgaande inzichten en rapportages.

Vraag het aan onze
Social Media specialisten

We begrijpen heel goed dat iedere organisatie unieke behoeften heeft als het gaat om social media monitoring. Daarom bieden wij een volledig op maat gemaakte aanpak, waarbij we de monitoring zorgvuldig afstemmen op de bedrijfsdoelen. Of je nu inzicht wilt krijgen in klantbehoeften, concurrentieanalyses wilt uitvoeren, of aan de slag wilt met reputatiemanagement, wij zorgen voor een duidelijke focus en zorgen voor een naadloze integratie en monitoring set-up. We rapporteren de social media resultaten in een overzichtelijk dashboard dat we op maat maken op basis van jouw behoeften.

SDIM collega's Sjoerd en Dennis

WIJ BEHALEN DIGITAAL SUCCES VOOR

Meer
social media