Pinterest is als marketingkanaal de uitgelezen kans om meer bezoekers naar jouw website te trekken. Pinterest is uitermate geschikt voor bijvoorbeeld de interieur-, mode-, kook-, of kledingbranche. Pinterest is bij uitstek het kanaal om als gebruiker inspiratie op te doen. En waar de gebruiker inspiratie op doet, wil je als adverteerder aanwezig zijn. Lange tijd was Pinterest Advertising in Nederland niet mogelijk, maar sinds februari 2019 is daar verandering in gekomen en kun je Pinterest opnemen in de marketingplannen.
- Zoekmachine voor inspiratie: Pinterest is het perfecte platform om ideeën en inspiratie op te doen.
- Langere levensduur van content: Pins blijven vaak maanden of jaren relevant.
- 465 miljoen dagelijkse actieve gebruikers wereldwijd en 4 miljoen in Nederland: Krijg toegang tot een groot wereldwijd bereik en sterke lokale doelgroepen.
Pinterest Marketing: Visueel en inspirerend
Simpel gezegd is Pinterest een visuele zoekmachine voor het vinden van ideeën zoals recepten, huis en stijl inspiratie en meer. Met miljarden pins op Pinterest is er altijd wel iets waarmee je inspiratie kunt opdoen. Pins die je leuk vindt kun je op je verschillende borden bewaren zodat je alles gemakkelijk terug kunt vinden. Je kunt ook zelf pins maken om je ideeën met andere mensen op Pinterest te delen. Je kunt de Pins die je plaatst een link meegeven naar bijvoorbeeld een video, artikel of webpagina. Het grote potentiële bereik maakt Pinterest interessant voor bedrijven die gericht kwalitatief verkeer naar hun website willen sturen.
Waarom Pinterest krachtig is voor bedrijven
- Visuele inspiratie: Pinterest draait om visuele content. Door de visuele eigenschappen van het platform is Pinterest uitermate geschikt voor merken die hun producten of diensten op een aantrekkelijke manier willen promoten.
- Betrokken gebruikers: gebruikers op Pinterest ontdekken op dit medium wat ze willen. In tegenstelling tot de andere advertentiekanalen bevinden Pinners zich echt in een vroege oriënterende fase.
- Merkopbouw en conversie: door het regelmatig delen van kwalitatieve content kun je de zichtbaarheid van je merk vergroten.
Pinterest Ads kunnen een goede manier zijn om je merk of dienst te laten groeien of producten te promoten. Daarnaast kun je door middel van de juiste advertenties je doelgroep op een visueel aantrekkelijke manier bereiken.
Voordelen van Pinterest
- Gerichte advertenties dankzij geavanceerde targetingopties.
- Hoge engagement doordat de gebruikers meestal actief zijn op het platform.
- Minder concurrentie vergeleken met andere kanalen.
Pinterest SEO: Vindbaarheid maximaliseren
Pinterest werkt als een visuele zoekmachine. Om je pins vindbaar te maken, is het essentieel om te investeren in Pinterest SEO.
Strategisch gebruik van zoekwoorden
Verwerk relevante zoekwoorden in titels, beschrijvingen en alt-tekst van je pins.
Samenhangende borden
Creëer borden rond specifieke thema’s of niches om je content overzichtelijk en aantrekkelijk te maken.
Kwaliteit van pins
Gebruik heldere afbeeldingen, hoge resoluties en aantrekkelijke designs. Pins met een professionele uitstraling worden vaker gedeeld.
Promoted Pins
Gesponsorde afbeeldingen die verschijnen in zoekresultaten en feeds.
Promoted Video Pins
Videoadvertenties met een hoog engagement-potentieel.
Carrousel Ads
Meerdere afbeeldingen of video’s in één advertentie
Shopping Ads
Gericht op directe productverkoop via een geïntegreerde catalogus.
Collections Ads
Combinatie van een hoofdafbeelding en gerelateerde productafbeeldingen.
Story Pins
Vertel je merkverhaal of deel tutorials met een reeks visuele elementen.
Adverteren
op Pinterest
Pinterest biedt uitgebreide advertentiemogelijkheden waarmee je jouw product of dienst onder de aandacht kunt brengen bij de juiste doelgroep. Er zijn verschillende advertentie-indelingen die ingezet kunnen worden.