Programmatic advertising

Programmatic advertising is de geautomatiseerde inkoop van advertising, zonder tussenkomst van mensen. Dit betekent dat er geavanceerde algoritmes en technologieën worden gebruikt om de juiste advertentie aan de juiste doelgroep te serveren. Er komt hier dus geen handmatig werk aan te pas.

Een variabele welke algoritmes in dit proces meenemen zijn targetinginstellingen. Dit kunnen onder andere interesses, demografie en geografie zijn. Een andere variabele is natuurlijk de bieding. Hoeveel biedt een adverteerder om vertoond te worden? En is dit een ‘vast bod’ of een bod dat probeert te optimaliseren naar een bepaalde doelstelling?

Hoewel search en social campagnes op Google Ads of Meta Ads ook hieronder kunnen vallen, beperkt deze definitie zich specifiek tot display en video campagnes buiten de search en social kanalen.

SDIM collega's Sjoerd en Dennis

SDIM is ervaren in de inkoop en optimalisatie van complexe programmatic online advertising campagnes. SDIM kan in heldere taal de doelstellingen doorvertalen in de juiste selectie van tools (DSPs) en targeting. Niet onbelangrijk, SDIM is ook de partner die de technische mogelijkheden kan verbinden met de creatieve mogelijkheden op zowel display als video gebied.

Tijdens het beheer van de campagne wordt niet alleen op een datagedreven manier de creaties geoptimaliseerd, maar ook de targeting, bieding en de impact op andere kanalen.

  • Full-funnel optimalisatie van mediabudget, biedingen, doelgroepen en plaatsingen
  • Implementatie van tagging en campagnebeheer tot bannercreatie
  • Volledige transparantie mediaspend
  • Datagedreven optimalisatie van de inzet
  • Merkveiligheid and zichtbaarheid
  • Cross-channel synergieën

WIJ BEHALEN DIGITAAL SUCCES VOOR

Programmatic Advertising campagnes worden beheerd met DSPs (demand-side-platforms). Deze DSPs zijn veelal aangesloten op verschillende advertentieveilingen (ad exchanges) waarop websites en apps (ook wel Publishers genoemd) hun advertentieruimte aanbieden. Elke keer dat een pagina op een site of een scherm in een app door iemand wordt ingeladen waar een advertentie moet worden vertoond, dan wordt er real-time een veiling gehouden waarin adverteerders tegen elkaar bieden om een advertentie te vertonen. 

SDIM collega Jorn

Een publisher heeft natuurlijk als doel om advertentie-inkomsten te maximaliseren. Dit kunnen zij onder andere doen door advertentieruimte op verschillende veilingen, zodat er meer adverteerders kunnen bieden op de ruimte. Daarentegen willen adverteerders natuurlijk het bereik maximaliseren tegen minimale kosten. Verder kunnen specifieke DSPs voorrang krijgen of kunnen selecte adverteerders juist voorrang krijgen binnen de verschillende veilingen, voordat andere adverteerders mogen meebieden.

Bovenstaand is een zeer eenvoudig geschetst beeld van een zeer complex speelveld. Aangezien Google Ads Display achteraan de rij staat in het bieden op advertentieruimte, is het door inzet van programmatic advertising mogelijk om online zichtbaarheid te vergroten. Los hiervan zijn er ook publishers die hun advertentieruimte alleen via specifieke veilingen aanbieden. Om een bepaalde doelgroep te bereiken in een specifieke context kan het daarom nodig zijn om programmatic advertising in te zetten.

  • Meer targeting opties mogelijk, bijvoorbeeld het inzetten van eigen of juist externe databronnen
  • Custom creaties mogelijk. Bijvoorbeeld high-impact creaties met meerdere interactieve elementen
  • Geautomatiseerde optimalisatie: bijvoorbeeld door middel van custom biedstrategieën 
  • Meer bereik door toegang tot meer (private) advertentieveilingen en / of voorrang krijgen op de beschikbare advertentieruimte
  • Grip op brand safety en viewability door middel van externe tooling
Contact opnemen
Spreek een expert

Op basis van de gewenste doelstellingen, budgetten en doelgroepen kan SDIM zowel awareness of juist performance gedreven campagnes opzetten en beheren. SDIM werkt hierin tooling onafhankelijk (veelgebruikte DSPs zijn onder andere Adform en Display & Video 360) en zorgt voor maximaal resultaat uit programmatic campagnes. Bijvoorbeeld maximaal relevant en kosten-efficiënt bereik, verkeer of conversie.

Daarnaast kan SDIM voorzien in ontwikkeling en optimalisatie van advertentie-uitingen door middel van een datagedreven aanpak. De impact van online advertising campagnes wordt grotendeels (75%) bepaald door de effectiviteit van de creaties. Met inzet van een doorlopende test-en-optimize structuur voor zowel creaties als targeting kan de beste combinatie van creatie en doelgroep worden gevonden.

Webanalytics

Wat onze klanten zeggen

FNV werkt al sinds 2010 heel prettig samen met SDIM. Het team weet alles over online marketing en je kunt iedere vraag bij ze neerleggen. Ze denken altijd goed mee, delen graag hun kennis en door de korte lijnen kunnen ze snel schakelen. Dat is een groot voordeel voor een vakbond, waar soms op korte termijn een online campagne moet worden opgezet. Wij schakelen SDIM regelmatig in voor de grotere social advertising campagnes en bij het opzetten van online wervingscampagnes roepen we vaak hun hulp in voor conversie optimalisatie en de inrichting van Analytics.

Irena Marmelstein
Communicatieadviseur bij FNV
Irena Marmelstein

We zijn zeer tevreden met de werkzaamheden die SDIM verricht! Wat jullie leveren is van hoge kwaliteit en dat is ook terug te zien in de targets die behaald worden. We beoordelen het serviceniveau van SDIM als uitstekend. Fijn dat jullie zo open staan voor alles, en ook flexibel zijn.

Elise Chung van UNHCR
Digital Fundraising bij UNHCR
Elise Chung

Onze samenwerking met SDIM loopt vlekkeloos. Ze hebben veel know-how op gebied van PPC en SEO. We hanteren een bottom-line doelstelling voor de kosten/baten. Deze wordt continu gehandhaafd waardoor we geen onnodige hoge kosten maken als het een keer een mindere maand is. Daarnaast zijn ze meedenkend om extra bereik en omzet te genereren. Zo zijn we begonnen met Google Search Ads en Shopping Ads. Inmiddels zetten we ook in op Display, Remarketing en Microsoft Ads. Dit heeft een positieve invloed op onze bezoekers en omzet. En dit alles uiteraard weer met de bottom-line doelstelling in het achterhoofd.

Daniël Bennik
E-commerce manager van Badkamerxxl
Daniël Bennik

Wij zijn enorm blij met onze samenwerking met SDIM, er wordt altijd heel vlot gereageerd en meegedacht. Er is veel expertise binnen SDIM en ook het serviceniveau in de samenwerking is heel goed!

Anne Laurine Stadermann
Marketing Manager bij ViewSonic Benelux
Anne Laurine Stadermann

Wij zijn heel blij dat SDIM voor ons een campagne heeft ontwikkeld, waarmee we heel gericht de juiste doelgroepen konden bereiken. Op het moment dat de bijeenkomsten vol zaten, kon de campagne per direct aangepast worden. De samenwerking met SDIM verliep zeer prettig. SDIM is een bureau dat zich goed verplaatst in de wensen van de klant, en deze kan vertalen in een aansprekende campagne.

Claudia Busato
Communicatieadviseur bij FNV
Claudia Busato

Innovam helpt iedereen om het beste uit zichzelf en het bedrijf te halen, zodat de mobiliteitsbranche als geheel optimaal functioneert. Met trainingen op het gebied van (bedrijfs)auto- en tweewielertechniek, (after)sales en management en HRM zijn zij dé opleider voor de mobiliteitsbranche. Sinds juni 2015 verzorgt SDIM de online marketing voor Innovam, met onder andere een succesvolle SEO websitemigratie tot gevolg.

Als trotse marketingmanager van Burgerbar is het geweldig om het succes van onze digitale strategie te zien. Dankzij de samenwerking met SDIM heeft Burgerbar een ongekend niveau bereikt. We zijn blij dat onze content nu echt onze merkwaarden weerspiegelt, onze doelgroep aanspreekt en een nieuwe standaard zet in de hamburger marketing.

Laura van Burgerbar
Marketing Manager van Burgerbar
Laura Losado

We zijn enorm tevreden over onze samenwerking met SDIM! Ze hebben onze online activiteiten écht naar een hoger plan getild. De specialisten van SDIM helpen ons met het opzetten van campagnes, het optimaliseren van onze website (zowel SEO als CRO) en het beheer van ons Google Ads en Grants account. Door al deze activiteiten bij één bureau te beleggen, kunnen we snel schakelen tussen disciplines en tuigen we binnen no-time efficiënte en succesvolle online campagnes op. Door op vaste contactmomenten de koppen bij elkaar te steken monitoren we de resultaten en stuurt SDIM bij waar nodig. En niet onbelangrijk: de experts van SDIM zijn altijd bereikbaar voor tips en adviezen en denken graag mee.

Lennart Brans
Online marketeer bij Wilde Ganzen
Lennart Brans

LAATSTE ARTIKELEN

Niek van Loenhoud
Niek van Loenhoud
9 november 2023
Display & Video update november 2023
Elke maand behandelt SDIM de recentste trends en wijzigingen in display- en videomarketing om jou up-to-date te houden. In…
9 november 2023
3 minuten lezen
Gwoon Sun Lai
Sanne van der Raad
1 augustus 2023
Video en display update augustus 2023
YouTube integreert AI tool voor titels, Tag Guaranteed Deals niet langer ondersteund en Meta deelt tips voor succesvolle video’s…
1 augustus 2023
5 minuten lezen
Gwoon Sun Lai
Gwoon Sun Lai
2 juni 2023
Video en display update juni 2023
Maandelijks bespreekt SDIM de laatste ontwikkelingen op het gebied van display- en video marketing, zodat jij als online marketeer…
2 juni 2023
2 minuten lezen

Vraag het aan
onze specialisten