Adverteren op Spotify
Met in totaal meer dan 600 miljoen maandelijks actieve gebruikers, is het van oorsprong Zweedse Spotify veruit de grootste digitale muziekstreamingsdienst ter wereld. Maar liefst 2 op de 3 heeft geen betaald abonnement en is dus bereikbaar met digitale radioreclame. Wil jij weten hoe?
- Bijna 6 miljoen Nederlanders maken gebruik van Spotify
- Unieke en uitgebreide contextuele targetingmogelijkheden
Een zeer betrokken doelgroep bereiken op momenten waarop ze aandachtig naar je luisteren
Gemiddeld luisteren de gratis gebruikers maar liefst 2,5 uur per dag naar muziek en podcasts via Spotify. Dit doen zij op meerdere apparaten en momenten van de dag. Door op de juiste momenten en in de juiste context aanwezig te zijn, kan digitale radioreclame voor jouw merk echt worden gehoord. Je kunt op verschillende manieren inkopen: direct, programmatic of via het self-service platform Spotify Ad Studio.
Online radio spots zijn in feite display banners met audio, omdat digitale radioreclame niet wordt ‘uitgezonden’ maar als banner of zelfs video wordt uitgeserveerd. Vergeleken met analoge radiokanalen biedt Spotify ook meer targetingmogelijkheden en met Ad Studio behoud je ook de controle over je budget en prestaties.
de juiste Spotify Ads strategie
Spotify Ads wordt met name ingezet voor branding doelstellingen in de awareness fase. Maar omdat de advertenties klikbaar zijn en het mogelijk is om trackingparameters toe te voegen, kun je ook klikken en websiteconversies meten. Dit laatste zal lastig zijn voor directe verkopen, maar eerder geschikt voor kleinere conversiedoelen. En aangezien je het verkeer vanuit Spotify wel kunt volgen, kun je de prestaties analyseren en vergelijken met andere kanalen en eventueel opvolgen.
Unieke (contextuele) targetingmogelijkheden
Naast de gebruikelijke demografische en geografische targeting opties zoals leeftijd, geslacht en locatie, biedt Spotify ook unieke mogelijkheden op basis van context en interesses. Doordat Spotify weet waar hun gebruikers naar luisteren, wanneer zij dit doen en hoe zij streamen, kunnen zij doelgroepsegmenten aanmaken van deze streaming gewoonten en hun muzieksmaak. Zo is het mogelijk om specifieke muziekgenres of playlists te targeten of om een zakelijke doelgroep op kantoor te bereiken.
Gemakkelijke A/B-testing
Door de introductie van het self-service platform Spotify Ad Studio, is het maken van digitale radioreclame spots nog nooit zo eenvoudig geweest. Je hebt in principe alleen een script nodig, want de voice-over kun je door een van de gratis Spotify stemacteurs laten inspreken. Desgewenst kun je ook nog kiezen uit achtergrondmuziek en een bijbehorende banner. Je kunt zo dus heel eenvoudig meerdere spots creëren om te A/B-testen. Naast spots vergelijk je ook gemakkelijk doelgroepen, display banners en/of video’s met elkaar. En omdat online radio spots ook klikbaar zijn en trackingparameters toestaan, kun je dus ook nog verschillende landingspagina’s testen.
Bijhouden van prestaties en mogelijkheid om hierop bij te sturen
Het voordeel van Spotify is dus dat je zelf de ideale combinatie van vergelijkbare audio, display en video berichten kunt samenstellen. De prestaties van al deze berichten worden vervolgens nagenoeg realtime bijgehouden en als rapport beschikbaar gesteld in het platform. Zo kun je gemakkelijk zelf de prestaties van de verschillende advertenties met elkaar vergelijken en indien nodig direct bijsturen.
Waarom op Spotify adverteren via SDIM?
Om te beginnen wordt er eerst onderzocht of Spotify het beste kanaal is voor de doelstelling en zetten we alleen in op bewezen effectieve strategieën. Bij SDIM hanteren we ook geen budgetverplichting en zijn we volledig transparant over de media-uitgaven. Indien er gebruik wordt gemaakt van Spotify Ad Studio, adviseren we altijd vanuit een account te adverteren waarvan jij als klant eigenaar bent. Heb je nog geen account? Geen probleem; wij helpen je graag met opzetten!