SDIM collega's Pieter en Anne

Nieuwe website begeleiding

Bij het ontwikkelen van een nieuwe website komen er heel veel keuzes op jouw pad. Zo kies je in de beginfase voor een CMS en een development partij en volgen er later allerlei keuzes op het gebied van wireframes, design en technische structuren. Er is in de fase vóór de livegang veel geld te winnen door de juiste keuzes te maken t.o.v. wanneer je achteraf alsnog moet herstellen. SDIM heeft ruim 10 jaar ervaring met het begeleiden van nieuwe website trajecten. Wij kunnen jou helpen met het vertellen waar je rekening mee moet houden, waar de aandachtspunten en veel voorkomende problemen zitten, zodat je straks een betere website live zet.

checklist nieuwe website

Waar moet een nieuwe website aan voldoen?

Een nieuwe website kan zowel een katalysator als een conversie-killer zijn. Voor veel organisaties is een nieuwe website een bron van conversies en/of leads. Voorafgaand aan de stap naar een nieuwe website moet goed nagedacht worden over de elementen waaraan een nieuwe website na livegang aan moet voldoen. Denk hierbij aan:

  • Betere conversie naar het gewenste website doel (verkoop, contactmomenten, store-locator bezoeken etc.)
  • Jouw bestaande vindbaarheid binnen de zoekmachine behouden (SEO)
  • Een SEO-vriendelijke website om jouw vindbaarheid te verbeteren
  • Inzicht in alle belangrijke cijfers
  • Een gebruiksvriendelijke, mobiel-vriendelijke en snelle website

Veel voorkomende valkuilen en fouten

In onze jarenlange ervaring met het ontwikkelen van website zijn wij diverse scenario’s tegen gekomen, waardoor er vóór of ná de livegang tegen allerlei problemen aangelopen werd. Hierbij een aantal valkuilen die wij regelmatig tegen komen:

  • Een té beknopte briefing: Een webdeveloper briefen dat je een professioneel ogende, informatieve, website wilt is niet genoeg! Oja, of hij ook nog even “SEO vriendelijk” kan zijn.
  • Capaciteit onderschatten: Het vullen van een nieuwe website kost tijd, soms zelfs heel veel tijd. Het gebeurt regelmatig dat de tijd en skills onderschat worden. Hierdoor komt de deadline in gevaar of gaat dit ten koste van andere onderdelen van het proces. Daarnaast is een website traject is een lang proces waarbij intensief projectmanagement nodig is.
  • Onvoldoende kennis: Het kan voorkomen dat een website een behoorlijk technisch verhaal wordt. Als je over onvoldoende kennis beschikt, leidt dit vaak tot uitlopende ontwikkelingskosten en onnodig veel aanpassingen.
  • De allergrootste valkuil: Een website zomaar live zetten of live zette omdat management dat nou eenmaal wil.

Om deze valkuilen te voorkomen is het verstandig om een onafhankelijke partij mee te laten denken en te kijken tijdens het gehele traject en de keuzes die gemaakt moeten worden. Wij hebben diverse websites vanaf het allereerste idee tot aan de livegang volledig begeleid. Van non-profit tot e-commerce en van Business to Business tot Business to Consumer.

Wat levert SDIM jou hierin?

  • CMS keuze advies
  • Finetuning van de briefing aan de webddevoper
  • Formuleren van duidelijk website doelstelling en KPI’s
  • Functioneel design
  • URL- en navigatiestructuur advies
  • Content advies o.b.v. keyword- en concurrentieonderzoek
  • Alle SEO technische verbeterpunten adviezen
  • SEO copyriting training, of operationele SEO (eind-)redactie
  • Aandachtspunten content- en/of productdatabase opbouw
  • Migratie van bestaande SEO rankings
  • (Google-) Analytics setup(-migratie)
  • Algeheel sparringpartner en vraagbaak
  • (Zoekmachine-) advertising migratie
  • Controles voor en na de livegang

Hoe ziet onze begeleidingstraject eruit?

Bij een nieuwe website komen een meerdere keuzes op jouw pad. Veel beslissingen die je neemt, hebben weer invloed op andere keuzes en op het uiteindelijke succes en kosten. Een foute keuze herstellen ná de livegang kan namelijk erg veel geld kosten. Hieronder vijf keuzes die je vóór livegang moet maken.

CMS Keuze

De keuze voor het CMS en de juiste development partner en designer zijn belangrijke factoren voor het succes van een nieuwe website. De keuze moet natuurlijk passen bij jouw organisatie en is afhankelijk van de mate waarin je custom techniek en applicatie integratie nodig heeft

Andere keuze die onder de CMS keuze valt is het kiezen voor een custom CMS of een open-source CMS. Open source CMS systemen als WordPress kunnen perfect voldoen, of Magento2 voor webshops, echter zeker niet in alle situaties. Daarnaast is de gebruiksgemak en de (SEO-)techniek cruciaal voor het succes.

Bij deze keuze schakel je met één van onze SEO specialisten.

Keuze voor developer

De keuze voor een developer wordt bepaald door de keuze van een CMS of andersom. Soms is de development partner al besloten, waarna de keuze voor een CMS volgt. De development partner is geen lichte beslissing. Een development partner kies je voor een lange tijd. Het moet klikken op communicatief gebied, maar ook moet de partner kundig zijn. Kijk naar het portfolio en klik door de live websites die zij gebouwd hebben.

Na livegang is het wel mogelijk om te wisselen van development partner indien het spaak loopt tussen jou en de partner, maar kan afhankelijk van de CMS keuze ook lastig zijn. Een custom CMS of een zeldzaam CMS beperken de keuze enorm.

Bij deze keuze schakel je met één van onze SEO specialisten.

Wireframe beslissingen

Nadat het duidelijk is met wie je gaat samenwerken, komt de keuze tijdens de wireframes. Natuurlijk doet jouw development partij een voorstel voor de wireframes, maar het is in deze fase cruciaal om de juiste feedback te geven. Dit is namelijk de fase waarin het het minste geld kost om nieuwe functionaliteiten in te bouwen of vormgeving te wijzigen.

Bij deze keuze schakel je met één van onze CRO specialisten.

Design beslissingen

De wireframes leiden tot een design. Tijdens deze keuze dien je het eens te worden met de vormgeving. Deze keuzes bepaken hoe jouw website eruit komt te zijn. Na deze fase zijn aanpassingen mogelijk, maar is het in feite altijd meerwerk en dus extra kosten. Zorg dat het design matcht bij jouw huisstijl.

Bij deze keuze schakel je met één van onze content specialisten.

Vraagstukken tijdens development

Tijdens de development fase komen veel vragen kijken vanuit jouw organisatie en vanuit de developer. Deze twee stakeholders ‘verstaan’ elkaar niet altijd even goed. Daarnaast zijn er ook vaak verschillende belangens hierin. Collega’s binnen een organisatie en directie willen vaak extra functionaliteiten tijdens de development, terwijl de development partner dit wil uitvoeren, maar wel voor een meerprijs. Het is verstandig om tijdens deze fase te bepalen welke wensen wel en vooral welke wensen niet meegenomen worden.

Bij deze keuze schakel je met één van onze SEO specialisten.

Al toe aan de migratie? Download onze gratis SEO Migratie checklist

SEO migratie checklist download

Strategie behalen

Zij voorzien jou van onafhankelijk advies

SDIM werkt dagelijks voor uiteenlopende soorten opdrachtgevers. Vanaf
dag één is de samenwerking hecht en intensief. Samen doelstellingen en
budgetten bepalen en heldere afspraken maken. 

Sanquin website migratie

Zeer succesvolle SEO migratie voor Sanquin

Benieuwd hoe Sanquin hun websiteverkeer met maar liefst 195% wist te verhogen na een succesvolle SEO migratie? Lees hoe een strategische samenwerking met SDIM leidde tot een indrukwekkende daling in bouncepercentage en een toename in organische verkeer. Van zoektermenanalyse tot technische audits en SEO-training – ontdek de stappen die Sanquin van een moeizame migratie naar online succes hebben gebracht.
Klanten aan het woord

De behaalde resultaten versterken onze positie als autoriteit op het gebied van bloed. In SDIM heeft de Bloedbank een partner gevonden die eerlijk, transparant en pragmatisch meedenkt om tot oplossingen en resultaat te komen. Vanuit de basis die staat kunnen we het succes verder uitbouwen.

Jeroen Bakker van Sanquin
Teamlead bij Sanquin
Jeroen Bakker
Klanten aan het woord

SDIM is een digital marketing partner zoals je die zoekt, met veel ervaring en fijne service. Er wordt veel meegedacht om allerlei facetten te optimaliseren en zo een gewenst resultaat te behalen. Dit hebben wij inmiddels opnieuw ervaren bij de lancering van onze compleet vernieuwde webshop, waarbij we de migratie hiervan volledig uit handen hebben kunnen geven.

Ramon Romein van Natureko
Marketing & E-commerce bij Natureko Biodisposables
Ramon Romein
Redirect icon

Ook een projectplan op maat voor een nieuwe website?

Contact

Relevante
ARTIKELEN

Linda Rorijs
Linda Rorijs
16 april 2021
302 redirect
Wat is een 302 redirect? Een 302 redirect is een tijdelijke verhuizing van een URL of domeinnaam naar een…
16 april 2021
1 minuut lezen
Linda Rorijs
Linda Rorijs
23 februari 2021
Wat is een 301 redirect?
301 redirect betekenis Een 301 redirect is een permanente verhuizing van een URL of domeinnaam naar een nieuwe locatie,…
23 februari 2021
2 minuten lezen
Tom Duivenvoorden
Tom Duivenvoorden
16 oktober 2020
Hoe gebruik ik het hreflang attribuut?
Internationale website? Laat het de zoekmachine weten! Met het hreflang attribuut, ook wel de hreflang tag genoemd, is het…
16 oktober 2020
5 minuten lezen