Strategie
Succesvolle digital marketing begint bij strategie. Zo ben je beter voorbereid op marktontwikkelingen, kijk je gerichter naar lange termijn doelstellingen en kunnen complexe organisatiebrede vraagstukken worden opgelost. SDIM heeft de kennis en ervaring in huis om daarbij te helpen. Of het nou gaat om merkpositionering, rebranding, internationale expansie of productlancering, de strategen van SDIM werken een plan op maat uit die het fundament legt voor een intensieve samenwerking op lange termijn.

Waarom Strategie?
Digital marketing vraagstukken zijn al lang niet meer af te bakenen op een kanaal of discipline. Zeker niet in het huidige landschap waar concurrentie hevig is, de mogelijkheden eindeloos en alles met elkaar verbonden is. Bedrijfsdoelstellingen, marktomstandigheden en trends zijn bepalend voor de volledige digital marketing aanpak. De aanpak en keuzes die worden gemaakt in de marketingmix volgt dus ook altijd uit de strategie die wordt ontwikkeld. Alleen dan kun je echt doelgericht te werk gaan en het resultaat boeken waar je naar streeft.
Onze aanpak
Alles begint bij inventarisatie. Want strategie is ALTIJD maatwerk. We willen alles weten en eigenlijk nog een stukje meer. Dat is ook nodig om een volledig beeld te krijgen van je organisatie en de doelstellingen die je hebt. Ook als die doelen nog vaag zijn helpen we eerst met het concreet maken daarvan of het spotten van kansen.
Vanuit de inventarisatie en identificatie van de doelstellingen werken we de strategie uit die uiteindelijk leidt tot de aanpak. Is je wens bijvoorbeeld om meer omzetvolume te realiseren maar is groeicurve in Nederland afgevlakt? Grote kans dat er een internationale groeistrategie wordt ontwikkeld. Concreet kan die dan weer leiden tot een aanpak om eerst uit te breiden naar 2 focuslanden, bijvoorbeeld met kanalen Google, Meta en Display. En zo kom je stap voor stap tot de actiefase.
Met de doelstellingen helder vastgelegd, KPI’s en metrics bepaald, aanpak duidelijk, is het tijd voor actie. Ons team gaat aan de slag met de verschillende kanalen, campagnes, creatieve ideeën, meting, reporting, enzovoorts.
Na setup volgt de structurele fase van optimaliseren, rapporteren, evalueren en waar nodig bijsturen. Dat is een constant proces waarbij het niet uitgesloten is dat er nieuwe doelstellingen ontstaan en dus weer nieuwe strategieën. Vanzelfsprekend is het resultaat daarbij altijd leidend.
Wat levert het op?
Een strategie is altijd resultaatgericht. In de vooraf vastgestelde doelstellingen wordt ook SMART gemaakt wat cijfermatig het beoogde resultaat is. Alles wat daarna gebeurt en wordt gedaan staat in het teken van het behalen van die resultaten. Omdat een strategie ook dermate doelgericht te werk gaat is de kans dat het resultaat ook daadwerkelijk behaald wordt vele malen groter. Je mag er dus vanuit gaan dat een strategie in meerdere opzichten leidt tot een optimaal resultaat. Of dat nou in termen van groei is, in termen van winst, in termen van marktaandeel of op andere vlakken. Het doel is altijd kraakhelder en staat gedurende de samenwerking centraal. Daar komt veel bij kijken, correcte meting, eenduidigheid over attributie, lange termijn vs korte termijn zijn allemaal bepalende factoren. Afgezien nog van onvoorziene maatschappelijke en economische omstandigheden.
Een strategie levert echter meer op dan resultaat alleen. Het zorgt ook voor een intensieve en nauwere samenwerking waarbij veel meer vanuit een gezamenlijk belang wordt gewerkt. Hoe beter wij jouw business begrijpen, hoe meer wij ons verantwoordelijk voelen voor het volledige resultaat onder aan de streep, hoe groter ook de motivatie en het inlevingsvermogen om voor het maximale te gaan. De toekomst van de samenwerking is immers afhankelijk van het succes van de strategie. Samenwerken op strategisch niveau maakt een samenwerking überhaupt efficiënter en effectiever omdat je veel beter snapt hoe de hazen lopen en wat je van elkaar mag verwachten. Wederzijds vertrouwen is daarbij natuurlijk de allerbelangrijkste voorwaarde.
Waarom SDIM?
Ervaring en kennis.
SDIM heeft een team aan specialisten en generalisten klaarstaan om voor elke vraag de juiste strategie te bepalen én uit te voeren. In het team zit een mix van ervaring, kennis en uitvoerende capaciteit om een strategie van a tot z mogelijk te maken. Zonder perfecte operatie heeft een strategie weinig zin maar eigenlijk is perfecte operatie ook lang niet zo waardevol als er niet vanuit een strategie wordt gewerkt. SDIM loopt al sinds 2006 mee op het hoogste niveau en heeft de juiste mensen in huis om tot het gewenste resultaat te komen.
Proactiviteit
Proactiviteit is een voorwaarde voor succesvol strategisch samenwerken. Door bovenop de ontwikkelingen te zitten die spelen in de markt waarin je als bedrijf actief bent kun je anticiperen op veranderingen en in een vroeg stadium kansen spotten. Bij SDIM is proactiviteit een absolute basisvoorwaarde om aan de slag te kunnen. Daar wordt zorgvuldig op geselecteerd in de werving en het speelt een belangrijke rol in onze opleiding. Je mag dus verwachten dat we gevraagd en ongevraagd advies geven. Niet alleen tijdens geplande meetings, maar juist ook tussendoor. Bijvoorbeeld door op pilotbasis nieuwe tooling of kanalen te testen, interessante content te delen, samen events te bezoeken en uit te nodigen voor workshops. Zo zorg je ervoor dat je altijd bovenop de ontwikkelingen zit en reeds bestaande strategieën op tijd kunt bijsturen wanneer nodig.
Datagedrevenheid
In alles wat we doen streven we ernaar om onze adviezen te onderbouwen met data. Aannames worden nooit zomaar gedaan en resultaat is pas waarheid als we zeker weten dat het correct gemeten is. Dat wil niet zeggen dat er ook keuzes kunnen worden gemaakt op basis van intuïtie. Intuïtie is een voortvloeisel van kennis en ervaring en daarmee zeer waardevol voor een strategie. We zullen die intuïtie echter altijd willen onderbouwen en als daar aanleiding toe is challengen. Zo weten we zeker dat we in elke stap van het proces de juiste keuzes maken.
Full-service
Het portfolio van diensten dat SDIM aanbiedt is uitgebreid. Uitgebreid genoeg om vrijwel elke aanpak voortkomend uit een strategie uit te kunnen voeren. Voorwaarde is echter wel dat we alles wat we willen doen met een minimaal kwaliteitsniveau leveren. Operational excellence gaat soms boven alles in-house willen doen. Mocht dat niet het geval zijn dan hebben we daar altijd de juiste partners voor in ons netwerk waar we vaak al jarenlang intensief mee samenwerken. Zodoende is niet alleen de strategie maar ook de uitvoering op hoog niveau altijd geborgd.