E-mailmarketing
E-mailmarketing is hét kanaal om potentiële klanten te laten converteren of bestaande klanten opnieuw te converteren. Maar hoe zet u dit nou waardevol in voor uw bedrijf?
- Haal met e-mailmarketing zoveel mogelijk resultaat uit je bestaande klanten.
- Effectieve e-mailmarketing zorgt voor waardevollere klanten.
Haal meer resultaat uit je digitale marketing door op het juiste moment de juiste content te sturen via e-mails.
Met e-mailmarketing bereik je een doelgroep die al eens interactie heeft gehad met jouw bedrijf, of zelfs al klant zijn. Met een effectieve aanpak bereik je de doelgroep met de juiste content op het juiste moment in de customer journey. Omdat je direct communiceert met je klant of lead, resoneert de boodschap ook nog eens heel sterk. In dit artikel lees je hoe jij e-mailmarketing kunt inzetten en zoveel mogelijk uit je bestaande doelgroepen kan halen.
Wat kan je bereiken met e-mailmarketing?
De welbekende manier van e-mailmarketing is dat bedrijven hun wekelijkse nieuwsbrieven versturen naar iedereen die is ingeschreven voor de nieuwsbrief. Het kan echter veel effectiever dan dat. Te beginnen bij de doelstelling die je wilt bereiken. Je kan het kanaal namelijk inzetten om meer omzet te genereren, je churn te verlagen, de betrouwbaarheid van je merk te versterken (reviews verzamelen) en zo zijn er nog wel meer mogelijkheden. De keuzes die je hier maakt, bepalen de activiteiten die je hierna gaat oppakken.
De diepgang van e-mailmarketing
Na het identificeren van de doelstelling, is het cruciaal om naar een aantal aspecten goed uit te werken om tot een uitvoerbare aanpak te komen.
Doelgroepen
Binnen die ene lijst van nieuwsbriefinschrijvingen kunnen misschien wel tientallen doelgroepen geïdentificeerd worden. Van loyale klanten die al jaren klant zijn en zeer waardevol zijn tot mensen die nog geen klant zijn en alleen ingeschreven zijn voor de nieuwsbrief. Door deze grote bak aan e-mailadressen te segmenteren, kan je de content die uitgeleverd wordt aanpassen aan de behoefte van die doelgroep.
Automatisering
Naast de nieuwsbriefinschrijvingen te segmenteren, kunnen acties die een gebruiker uitvoert gebruikt worden om te e-mailen. Een nurture flow starten als iemand een whitepaper aanvraag doet, een loyaliteitsprogramma starten nadat iemand zijn vijfde bestelling geplaatst heeft of een heractivatieflow starten als iemand een jaar geen aankoop gedaan heeft.
Personalisaties
Doordat je 1-op-1 communiceert met je klanten of leads, kan je ook personaliseren. Door een rijke database te hebben op persoonsniveau, kan je dit ook doorvertalen naar je mails. Een goed voorbeeld is de aanhef persoonlijk maken door de naam hier via merge tags in op te nemen.
E-mailmarketing bij SDIM
Om te beginnen wordt er een concrete strategie gemaakt vanuit de doelstellingen die samen met de klant geformuleerd worden. In deze strategie wordt eerst een opt-in tactiek geformuleerd. Vervolgens wordt geanalyseerd welke journey gebruikers vanaf dit punt doorlopen tot ze bij het beoogde doel uitkomen. In deze journey worden alle touchpoints waar een actie aan gekoppeld kan worden in kaart gebracht, zodat automatiseringen voor het doel gedefinieerd kunnen worden. Vervolgens worden de doelgroepen van de use-case in kaart gebracht, zodat de lijsten gesegmenteerd kunnen worden. Vanuit deze strategie wordt geanalyseerd welke tool het best aansluit bij de behoefte en de situatie. Tot slot worden alle automatiseringen opgezet, segmenten toegepast en mails verstuurd en geoptimaliseerd om de doelstellingen ook daadwerkelijk te behalen.