SDIM collega's Mike, Chloe en Bart

E-mailmarketing

E-mailmarketing is hét kanaal om potentiële klanten te laten converteren of bestaande klanten opnieuw te converteren. Maar hoe zet u dit nou waardevol in voor uw bedrijf? 

  • Haal met e-mailmarketing zoveel mogelijk resultaat uit je bestaande klanten.
  • Effectieve e-mailmarketing zorgt voor waardevollere klanten. 

Haal meer resultaat uit je digitale marketing door op het juiste moment de juiste content te sturen via e-mails.

Met e-mailmarketing bereik je een doelgroep die al eens interactie heeft gehad met jouw bedrijf, of zelfs al klant zijn. Met een effectieve aanpak bereik je de doelgroep met de juiste content op het juiste moment in de customer journey. Omdat je direct communiceert met je klant of lead, resoneert de boodschap ook nog eens heel sterk. In dit artikel lees je hoe jij e-mailmarketing kunt inzetten en zoveel mogelijk uit je bestaande doelgroepen kan halen. 

Emailmarketing

Wat kan je bereiken met e-mailmarketing?

De welbekende manier van e-mailmarketing is dat bedrijven hun wekelijkse nieuwsbrieven versturen naar iedereen die is ingeschreven voor de nieuwsbrief. Het kan echter veel effectiever dan dat. Te beginnen bij de doelstelling die je wilt bereiken. Je kan het kanaal namelijk inzetten om meer omzet te genereren, je churn te verlagen, de betrouwbaarheid van je merk te versterken (reviews verzamelen) en zo zijn er nog wel meer mogelijkheden. De keuzes die je hier maakt, bepalen de activiteiten die je hierna gaat oppakken.  

De diepgang van e-mailmarketing

Na het identificeren van de doelstelling, is het cruciaal om naar een aantal aspecten goed uit te werken om tot een uitvoerbare aanpak te komen. 

Doelgroepen

Binnen die ene lijst van nieuwsbriefinschrijvingen kunnen misschien wel tientallen doelgroepen geïdentificeerd worden. Van loyale klanten die al jaren klant zijn en zeer waardevol zijn tot mensen die nog geen klant zijn en alleen ingeschreven zijn voor de nieuwsbrief. Door deze grote bak aan e-mailadressen te segmenteren, kan je de content die uitgeleverd wordt aanpassen aan de behoefte van die doelgroep.

Automatisering

Naast de nieuwsbriefinschrijvingen te segmenteren, kunnen acties die een gebruiker uitvoert gebruikt worden om te e-mailen. Een nurture flow starten als iemand een whitepaper aanvraag doet, een loyaliteitsprogramma starten nadat iemand zijn vijfde bestelling geplaatst heeft of een heractivatieflow starten als iemand een jaar geen aankoop gedaan heeft.

Personalisaties

Doordat je 1-op-1 communiceert met je klanten of leads, kan je ook personaliseren. Door een rijke database te hebben op persoonsniveau, kan je dit ook doorvertalen naar je mails. Een goed voorbeeld is de aanhef persoonlijk maken door de naam hier via merge tags in op te nemen. 

SDIM collega's Anouk en Tim

E-mailmarketing bij SDIM

Om te beginnen wordt er een concrete strategie gemaakt vanuit de doelstellingen die samen met de klant geformuleerd worden. In deze strategie wordt eerst een opt-in tactiek geformuleerd. Vervolgens wordt geanalyseerd welke journey gebruikers vanaf dit punt doorlopen tot ze bij het beoogde doel uitkomen. In deze journey worden alle touchpoints waar een actie aan gekoppeld kan worden in kaart gebracht, zodat automatiseringen voor het doel gedefinieerd kunnen worden. Vervolgens worden de doelgroepen van de use-case in kaart gebracht, zodat de lijsten gesegmenteerd kunnen worden. Vanuit deze strategie wordt geanalyseerd welke tool het best aansluit bij de behoefte en de situatie. Tot slot worden alle automatiseringen opgezet, segmenten toegepast en mails verstuurd en geoptimaliseerd om de doelstellingen ook daadwerkelijk te behalen. 

Laatste
artikelen

Bas van Poorten
Bas van Poorten
31 maart 2023
Click through rate
Wat is Click-Through-Rate (CTR)? De Click-through-rate (CTR) is een verhouding die aangeeft hoe vaak een link of advertentie is…
31 maart 2023
1 minuut lezen

Vraag het aan
aan onze e-mailmarketeers

Gerelateerd

Onze klanten
aan het woord

Onze vaste aanspreekpunten zijn stuk voor stuk mensen met kennis van zaken, kritisch, flexibel en meedenkend. We kunnen met al onze online marketing vragen bij ze terecht en kunnen altijd rekenen op een snelle reactie. We staan samen aan de basis van een mooi online platform met als doel om onze missie (het helpen van kinderen in nood) te realiseren!

Jeroen Beelen
Digital & Marketing Automation Manager bij Save The Children
Jeroen Beelen

Naast de behaalde successen zijn we vooral enthousiast over het persoonlijke contact en het initiatief dat SDIM brengt. Ze denken proactief mee, staan open voor feedback en hebben duidelijk het beste met ons voor. Alleen al om die reden raad ik SDIM aan als marketingpartner.

Brian Gerrits
Digital Marketing Expert bij Trifinance Nederland
Brian Gerrits

Wij zijn heel blij dat SDIM voor ons een campagne heeft ontwikkeld, waarmee we heel gericht de juiste doelgroepen konden bereiken. Op het moment dat de bijeenkomsten vol zaten, kon de campagne per direct aangepast worden. De samenwerking met SDIM verliep zeer prettig. SDIM is een bureau dat zich goed verplaatst in de wensen van de klant, en deze kan vertalen in een aansprekende campagne.

Claudia Busato
Communicatieadviseur bij FNV
Claudia Busato

Een goed product is belangrijk, gevonden worden ook. Google Ads is voor ons het wilde westen. Na slechte ervaringen bij een andere partij, zijn wij zeer tevreden met SDIM. SDIM weet een zeer goed resultaat voor ons te behalen. Het feit dat SDIM geen stugge organisatie is en dat we met ze kunnen sparren als echte partners, maakt het een super partij.

Adriaan Mol
Oprichter van Mollie
Adriaan Mol

Wij zijn enorm blij met onze samenwerking met SDIM, er wordt altijd heel vlot gereageerd en meegedacht. Er is veel expertise binnen SDIM en ook het serviceniveau in de samenwerking is heel goed!

Anne Laurine Stadermann
Marketing Manager bij ViewSonic Benelux
Anne Laurine Stadermann

Wat me enorm beviel tijdens onze samenwerking met SDIM, was hun constante monitoring en optimalisatie van de campagneresultaten.

Dorine van Moorsel van Sanquin
Communicatie adviseur
Dorine van Moorsel

We zijn zeer tevreden met de werkzaamheden die SDIM verricht! Wat jullie leveren is van hoge kwaliteit en dat is ook terug te zien in de targets die behaald worden. We beoordelen het serviceniveau van SDIM als uitstekend. Fijn dat jullie zo open staan voor alles, en ook flexibel zijn.

Elise Chung van UNHCR
Digital Fundraising bij UNHCR
Elise Chung

FNV werkt al sinds 2010 heel prettig samen met SDIM. Het team weet alles over online marketing en je kunt iedere vraag bij ze neerleggen. Ze denken altijd goed mee, delen graag hun kennis en door de korte lijnen kunnen ze snel schakelen. Dat is een groot voordeel voor een vakbond, waar soms op korte termijn een online campagne moet worden opgezet. Wij schakelen SDIM regelmatig in voor de grotere social advertising campagnes en bij het opzetten van online wervingscampagnes roepen we vaak hun hulp in voor conversie optimalisatie en de inrichting van Analytics.

Irena Marmelstein
Communicatieadviseur bij FNV
Irena Marmelstein

SDIM en TMI hebben al jaren een hechte samenwerking op het gebied van Recruitment Marketing. SDIM neemt niet alleen het beheer en optimalisatie van verschillende onderdelen binnen onze online marketingfunnel voor hun rekening, maar levert ook waardevol advies op strategisch niveau. Hun proactieve aanpak en diepgaande kennis van online marketing hebben ons geholpen onze campagnes continu te verbeteren en onze doelstellingen te bereiken. Wij waarderen hun professionele, flexibele werkwijze en zien hen echt als een verlengstuk van ons eigen team. SDIM is een betrouwbare en kundige partner, en we kijken uit naar een langdurige samenwerking.

Mareno de Boer van TMI
Online Marketeer bij TMI
Mareno de Boer

Innovam helpt iedereen om het beste uit zichzelf en het bedrijf te halen, zodat de mobiliteitsbranche als geheel optimaal functioneert. Met trainingen op het gebied van (bedrijfs)auto- en tweewielertechniek, (after)sales en management en HRM zijn zij dé opleider voor de mobiliteitsbranche. Sinds juni 2015 verzorgt SDIM de online marketing voor Innovam, met onder andere een succesvolle SEO websitemigratie tot gevolg.

Het succes van onze samenwerking zit hem vooral in het vertrouwen dat wij in SDIM hebben. Zij weten als geen ander wat er speelt en leeft in de online marketing industrie en op welke zaken wij ons als webshop moeten richten om deze succesvolle lijn voort te blijven zetten. Hierdoor kunnen wij samen snel schakelen en blijven wij de markt altijd net één stapje voor.

Jan de Wagt van Online Deurbeslagshop
Eigenaar van onlinedeurbeslagshop.nl
Jan de Wagt

Allereerst wil ik graag even met je delen dat ik tot nu toe ontzettend tevreden ben over de samenwerking! Vandaag een hele fijne en nuttige meeting gehad met Misja en Menno.

Jennifer Schregel van Amsterdam Marketing
Business Developer Online bij Amsterdam Marketing
Jennifer Schregel

We zijn enorm tevreden over onze samenwerking met SDIM! Ze hebben onze online activiteiten écht naar een hoger plan getild. De specialisten van SDIM helpen ons met het opzetten van campagnes, het optimaliseren van onze website (zowel SEO als CRO) en het beheer van ons Google Ads en Grants account. Door al deze activiteiten bij één bureau te beleggen, kunnen we snel schakelen tussen disciplines en tuigen we binnen no-time efficiënte en succesvolle online campagnes op. Door op vaste contactmomenten de koppen bij elkaar te steken monitoren we de resultaten en stuurt SDIM bij waar nodig. En niet onbelangrijk: de experts van SDIM zijn altijd bereikbaar voor tips en adviezen en denken graag mee.

Lennart Brans
Online marketeer bij Wilde Ganzen
Lennart Brans

SDIM is een partner waar je lekker mee kan sparren. De specialisten van SDIM hebben veel know-how en blijven weg van dogma’s: ze erkennen dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Dat betekent echter niet dat het hier om ja-knikkers gaat. Ze monitoren goed en stellen de juiste vragen. Daarnaast zijn het warme, prettige mensen. Ook niet onbelangrijk.

Kars Koele
Brand strategist bij Minddistrict
Kars Koele

Kolibrie Next is sinds maart 2018 actief als Horeca Uitzendbureau. Sinds de start van het bedrijf werkt Kolibrie Next prettig samen met SDIM. De specialisten van SDIM adviseren ons op het gebied van SEO, SEA, campagnes, en leadgeneratie via onze social kanalen. Ook tijdens de live-gang van de recent gelanceerde app heeft het SDIM team Kolibrie Next goed ondersteund. Het voelt alsof zij onderdeel zijn van Kolibrie Next en daarmee hebben wij er de volste vertrouwen in om het online Kolibrie Next platform samen met SDIM sterker en groter te maken.

Jolien Broekhuizen
Product manager bij Kolibrie NEXT
Jolien Broekhuizen

Het is onwijs prettig werken met SDIM! We werken samen aan een grote contentklus om meer betrokkenheid met ons merk te creëren. Vanaf de start van het project zijn er goede afspraken gemaakt die SDIM altijd nakomt. Daarnaast ben ik ook zeer te spreken over de kwaliteit die SDIM levert, en de manier van communiceren. Top!

Jeroen van Duin
SEO & Content specialist bij O’Neill Europe
Jeroen van Duin

SDIM is een digital marketing partner zoals je die zoekt, met veel ervaring en fijne service. Er wordt veel meegedacht om allerlei facetten te optimaliseren en zo een gewenst resultaat te behalen. Dit hebben wij inmiddels opnieuw ervaren bij de lancering van onze compleet vernieuwde webshop, waarbij we de migratie hiervan volledig uit handen hebben kunnen geven.

Ramon Romein van Natureko
Marketing & E-commerce bij Natureko Biodisposables
Ramon Romein

Ik ben met name tevreden over de kwaliteit van het werk en de manier waarop SDIM samenwerkt. Ook al zijn we niet een partij met een mega budget, we voelen ons zeer serieus genomen; er is een grote mate van betrokkenheid. De terugkoppeling van resultaten en het geven van (pro-actief) advies is van hoog niveau. Wat betreft prijs- kwaliteit scoort SDIM goed. Ik raad SDIM dan ook ten zeerste aan!

Wouter Klootwijk van Care Nederland
Manager Fondsenwerving & Communicatie bij CARE Nederland
Wouter Klootwijk