Een veelgestelde vraag aan SDIM: “Ik wil beginnen met SEO en niet met SEA, want SEO is gratis”. Hoewel begrijpelijk is deze redenering toch te kort door de bocht. Idealiter gaat je met Search aan de slag in de breedste zin van het woord. Welk kanaal je echter het best als eerste kunt doen verschilt per situatie, onderstaand een aantal redeneringen.
Eerst Google Ads: reden 1
Hoewel gratis traffic uit zoekmachines natuurlijk prachtig is kan het effect van een zoekmachine optimalisatie traject wel een jaar op zich laten wachten: Stap 1: advies Stap 2: implementatie van de adviezen Stap 3: wachten op indexering door zoekmachines Stap 4: verfijning o.b.v. van de results Je kunt zich voorstellen dat daar nogal wat tijd in gaat zitten. In die tijd had je met een goede Google Ads campagne vanaf dag 1 al omzet kunnen genereren. Je laat dus een jaar omzet liggen door niet direct te beginnen. Google Ads starten kan binnen een week.
Eerst Google Ads: reden 2
Als je Google Ads goed (laat) uitvoeren en je de resultaten meet, weet je precies welke zoektermen je het meeste resultaat opleveren. Je kunt dan je zoekmachine optimalisatie efforts focussen op deze zoektermen. Op onderbuik gevoel “zomaar een paar zoektermen” kiezen is helaas in de meeste gevallen een kansloos verhaal. Google Ads levert meteen resultaat en als data als bonus. Begin dus altijd met Google Ads.
Uitzondering: Nieuwe website? Eerst SEO!
Eigenlijk moet hier staan,nieuwe website, of gewijzigde URL’s, direct SEO. In dat geval kan het zeer de moeite waard zijn om je te laten adviseren over het bouwen van een SEO-technisch correct opgebouwde website. Ook moet je goed nadenken over de migratie. Niet van de ene hosting partij naar de ander, maar vooral over het migreren van de populariteit van je domein, maar ook losse URL’s naar de nieuwe. Nadat de website live gaat begint je alsnog met Google Ads en kunt je jouw content gaan (her-)schrijven op de belangrijkste zoektermen.
Google Ads naast SEO?
Het kan lastig zijn, zo niet onmogelijk, om op hoog concurrerende zoektermen organic (gratis) hoog te ranken. Met Google Ads kunt je jouw vindbaarheid op deze zoektermen toch verbeteren. Onderzoek heeft aangetoond dat vindbaarheid in zowel de betaalde als de onbetaalde zoekmachine resultaat pagina een versterkende werking op elkaar heeft. Met andere woorden: 2x vertoond worden zorgt ervoor dat bezoekers je website meer als een autoriteit zien. Onderzoek van Google zelf heeft verder aangetoond dat het pauzeren van Google Ads campagne zoekwoorden die organisch al hoog ranken resulteert in 89% van de verloren clicks niet wordt gecompenseerd. Je zou ook kunnen zeggen: er is dus slechts 11% kannibalisatie. Beide doen dus. Google Ads stelt je verder in staat om snel je advertentieteksten te vervangen kun je:
- testen welke teksten het best scoren
- actiematig advertenties tonen
- zéér wervende advertenties vertonen
- snel inspelen op actualiteit
Belangrijke voordelen t.o.v. de “echte” resultaten waar je moet afwachten welke tekst Google zal vertonen. Snel wisselen is er sowieso niet bij.
Laat je adviseren
Laat SDIM je dan helpen. Wij kunnen o.a. het gehele SEO traject en Google Ads campagne tegen beperkte kosten voor je uit handen nemen. Wij geven graag en gratis meer uitleg of een op maat gemaakt advies op basis van je (nieuwe) website / CMS. Het enige wat je hoeft te doen is even je gegevens doorgeven. Vraag ons gerust om hulp bij zoekmachine optimalisatie.
Hulp met SEO of SEA?
Reacties (0)