Het opbouwen van autoriteit van een website gaat vaak gepaard met linkbuilding. Het opbouwen van autoriteit is een doorlopend traject waar mogelijk veel tijd in gaat zitten. Voor SEO in het algemeen geldt dat het een lange termijn strategie en een continue proces is. Uiteraard klinkt het te mooi voor woorden wanneer SEO even snel geregeld kan worden. Het inzetten van Private Blog Networks (PBN’s) voor linkbuilding is een veel aangeboden strategie. In dit artikel waarschuwen wij voor de lange termijn gevolgen voor je bedrijf.
Wat is een Private Blog Network?
Een Private Blog Netwerk (PBN) is een netwerk van websites beheerd door een eigenaar. De websites hebben geen of weinig bezoekers en de content is vaak van lage kwaliteit. Gebruikelijk gaat het om verlopen domeinnamen die opgekocht worden om eenvoudige blogs te plaatsen. De historisch opgebouwde linkwaarde wordt gebruikt om via backlinks door te geven aan externe websites via blogposts.
Opgebouwde linkwaarde of autoriteit van een domein is een belangrijke factor voor zichtbaarheid in de organische zoekresultaten. Het enige doel van Private Blog Networks is het manipuleren van de autoriteit van de bedrijven die in het netwerk zijn opgenomen.
Autoriteit van Private Blog Network geeft vertekend beeld
Volgens bepaalde SEO tools worden deze websites regelmatig als autoritair aangemerkt. Doordat de verzameling van deze blogs veel crossverwijzingen of oude verwijzingen (bij opgekocht domein) bevatten, worden de domeinen onterecht voorzien van een hoge Trust en Citation flow (Majestic), hoge Domain Authority (MOZ) of hoge Domain Rating (Ahrefs).
De autoriteit van een website is een belangrijke factor voor zichtbaarheid in de organische zoekresultaten.
Net zoals SEO tools niet altijd zien dat het om een private blog netwerk gaat, geldt dit ook voor zoekmachines. Een PBN is puur ontwikkeld om de zoekmachines te manipuleren.
Richtlijnen Google
Veel aanbieders van Private Blog Netwerken zeggen te handelen volgens de richtlijnen van Google. Dit is echter niet het geval. Enkele richtlijnen van Google zijn:
- Betalen voor links zonder een nofollow of sponsored kenmerk toe te voegen is niet toegestaan.
- Websites vol met automatisch verzamelde content of blogposts van gasten van slechte kwaliteit zijn tegen de richtlijnen van Google.
- Linkuitwisselingsprogramma’s zijn een schending van de richtlijnen voor webmasters van Google.
In deze kwaliteitsrichtlijnen worden de bekendste vormen van misleidend en manipulatief gedrag aan de orde gesteld.
Resultaten linkbuilding via Private Blog Networks
Het is mogelijk dat de inzet van een Private Blog Network tot goede resultaten leidt. Dit is mogelijk het geval wanneer het algoritme van de zoekmachine (of het spam team) het Private Blog Network nog niet in kaart heeft gebracht. De snelle oplossing die Private Blog Networks kunnen bieden, is voor sommige marketeers gewoonweg te aantrekkelijk. Meestal heeft inzetten van een PBN weinig effect, maar het is mogelijk om op korte termijn je zichtbaarheid te verbeteren en hiermee je omzet te verhogen. Echter is SEO een lange termijn strategie en vormt het manipuleren van de zoekresultaten een bedrijfsrisico voor de toekomst.
Maatregelen Google groot bedrijfsrisico
Google treft maatregelen tegen praktijken die zijn bedoeld om de zoekresultaten te manipuleren. Wanneer een website een of meer van de door Google opgestelde richtlijnen schendt, kan Google handmatig actie ondernemen tegen de site. In de praktijk houdt dit in dat de website wordt verwijderd of teruggeplaatst in de zoekresultaten, waardoor het verkeer instort. Deze actie van Google staat bekend als een Google Penalty. Wanneer je bedrijf is gegroeid door deze manier van linkbuilding begin je bij een Google Penalty weer van voor af aan, eigenlijk zelfs met een achterstand, omdat de Google Penalty ongedaan gemaakt moet worden. Alle behaalde resultaten door het manipuleren van de zoekresultaten zijn weg en dit resulteert in een flinke omzetdaling.
PBN’s zijn over het algemeen websites te herkennen aan:
- Zeer weinig updates
- Geen of heel weinig bezoekers
- Geen of weinig functionaliteiten
- Geen originele afbeeldingen
- Weinig interne verwijzingen
- Blogs met exact match ankerteksten naar externe websites
- Geen auteursvermeldingen
- Gebruik zelfde eenvoudige template op meerdere domeinen
- Uiteenlopende onderwerpen per website
Eigenaren van PBN’s proberen door het verdelen van hosting en IP-adressen de zoekmachines het lastig te maken. Ondanks dat de eigenaren verschillende methodes toepassen worden de algoritmes van zoekmachines steeds beter in het herkennen van deze blogs.
Een bekend voorbeeld van een door de mand gevallen netwerk is Get Indexed: https://www.ecommercenews.nl/seo-bedrijf-get-indexed-door-de-mand-gevallen/.
Bekende verkooptechnieken
Hieronder geven wij een aantal voorbeelden van verkooptechnieken van Private Blog Networks om klanten te werven. Wanneer je dit bekend voorkomt heb je mogelijk contact gehad met een aanbieder van een Private Blog Network die zich voordoet als SEO bureau.
- Het bedrijf beweert Google gecertificeerd te zijn.
- Het bedrijf laat je geloven dat deze kans eenmalig is. Wanneer je niet snel beslist wordt de concurrent opgenomen in het blognetwerk. Het bedrijf geeft aan dat er per branche slechts een bedrijf wordt opgenomen en dat de beslissing binnen korte tijd genomen moet worden.
- Het bedrijf garandeert een bepaald aantal links per maand.
- Het bedrijf garandeert positiestijgingen voor bepaalde zoektermen binnen een bepaalde periode. In sommige gevallen zelfs op basis van no cure no pay. Vaak gaat dit om zoektermen met weinig zoekvolume en concurrentie, wat dus uiteindelijk niets oplevert voor de klant.
- Het bedrijf biedt contracten aan voor lange termijn.
- Het bedrijf geeft aan te beschikken over een groot netwerk waardoor er minder tijd besteed hoeft te worden aan outreach.
Certificaten voor SEO vanuit Google bestaan niet. Een bepaald aantal links of rankings zijn geen bedrijfsdoelstellingen. SEO moet een open samenwerking zijn tussen een bedrijf en een SEO partner. Een legitieme SEO partner stuurt op je bedrijfsdoelstelling, zoals omzet of aantal aanvragen. Overhaast je beslissing niet en denk aan de toekomst van je bedrijf. SDIM raad het inzetten van PBN’s als onderdeel van een SEO strategie met klem af.
Wil je advies over het opbouwen van autoriteit van je website zonder het gebruik van risicovolle tactieken? Neem gerust contact op met de specialisten van SDIM.
Vragen over zoekmachineoptimalisatie?
Reacties (3)
Ik vraag me toch echt af wanneer deze websites eens door de mand vallen. Ze vragen ongelooflijk veel geld voor een neppe website, het zou eigenlijk niet moeten kunnen. Thanks voor het artikel!
Dankjewel!
Helaas gebruiken grote linkbuilding bedrijven deze achterdochtige manier van linkbuilden. Ik hoop dat het snel weer eerlijk word gemaakt door Google. Super goed artikel!