Met behulp van de ‘event search experience’ van Google kunnen mensen gemakkelijk evenementen ontdekken in de zoekresultaten van Google. Als je evenement op deze manier in de zoekresultaten wordt weergeven zorgt dat voor verhoogde kansen wat betreft zichtbaarheid en conversie. In dit artikel leggen we uit hoe een evenement geschikt kan worden gemaakt voor weergave in Google.
Hoe zien evenementen in Google eruit?
Wanneer er wordt gezocht op bijvoorbeeld ‘evenementen in Amsterdam‘ laat Google boven in de zoekresultaten zien welke concerten er de komende dagen worden georganiseerd in Amsterdam. Ook is het mogelijk om te zoeken naar evenementen die worden georganiseerd op een specifieke evenementen locatie zoals bijvoorbeeld de Patronaat.
Op welke manier krijg je een evenement in Google?
Er zijn drie manieren om evenementen geschikt te maken voor weergave op Google.
- Wanneer je gebruikt maakt van een derde partij, zoals een ticketplatform om je evenementen te posten, kun je checken of ze al gebruik maken van deze functie. Een manier om dit te controleren is om te bekijken of een populair evenement dat op het platform staat wordt weergeven in Google. Als de partij verschijnt op Google, blijf je de evenementen hier dan plaatsen.
- Wanneer je gebruik maakt van een CMS (bijvoorbeeld WordPress) en je hebt geen toegang tot de broncode van de website, bekijk dan of je gebruik kan maken van een plug-in die ‘structured data’ aan je website kan toevoegen. Mocht dit niet mogelijk zijn, maak je gebruik van Data Highlighter om Google te vertellen over de evenementen zonder de broncode van je website aan te hoeven passen.
- Als je vertrouwd bent met het bewerken van broncode, gebruik je gestructureerde gegevens om de evenementen rechtstreeks met Google te integreren. Je dient hiervoor de broncode van de evenementen pagina’s aan te passen.
Structured data
Wanneer je zelf structured data toevoegt aan de pagina’s zijn er bepaalde richtlijnen die gevolgd moeten worden om te zorgen dat het evenement in aanmerking komt voor uitgebreide weergave in de zoekresultaten. Er zijn technische richtlijnen en content richtlijnen.
Technische richtlijnen
- De pagina moet structured data bevatten van ‘Event types’ op schema.org.
- Elk evenement dient een eigen URL te hebben.
- Op dit moment ondersteunt Google alleen pagina’s die zich richten op één evenement.
Content richtlijnen
- Elk evenement moet de naam van het evenement, de startdatum en de locatie bevatten.
- Markeer informatie of een gebeurtenis die geen evenement is niet als evenement (bijvoorbeeld een reis van zeven dagen, korte termijn korting of openingstijden).
- Markeer evenementen van meerdere dagen correct.
- Specificeer zowel de begindatum als de einddatum van het evenement.
- Wanneer er verschillende uitvoeringen zijn op verschillende dagen, elk met afzonderlijke tickets, voeg dan een afzonderlijk ‘Event’ element toe voor elke uitvoering.
Structured data type definities
De vereiste eigenschappen dienen te worden opgenomen om een evenement in aanmerking te laten komen voor weergave. Daarnaast kun je aanbevolen eigenschappen gebruiken om meer informatie over het evenement toe te voegen. Dit kan bijdragen aan een betere gebruikerservaring.
Vereiste eigenschappen
location | Type: PlaceHier kan een ‘Place’ worden opgenomen, met de naam van de locatie. “location”: { “@type”: “Place”, “name”: “SDIM Online Marketing”, “address”: { “@type”: “PostalAddress”, “streetAddress”: “Kleine Houtweg 109”, “addressLocality”: “Haarlem”, “postalCode”: “2012CE”, “addressRegion”: “Noord-Holland”, “addressCountry”: “NL” } |
location.address | Onder de eigenschap location is het daarnaast nodig om het specifieke adres op te geven. “location”: { “@type”: “Place”, “name”: “SDIM Online Marketing”, “address”: { “@type”: “PostalAddress”, “streetAddress”: “Kleine Houtweg 109”, “addressLocality”: “Haarlem”, “postalCode”: “2012CE”, “addressRegion”: “Noord-Holland”, “addressCountry”: “NL” } |
name | De volledige titel van het evenement. “name”: “SEO evenement door SDIM”,Gebruik geen extra informatie zoals URL’s, prijzen of dergelijke in de titel. Wel kun je een uniek aspect benoemen zoals bijvoorbeeld: ‘inclusief meet & greet’. |
startDate | Hier kun je de begindatum en begintijd van het evenement invullen. Gebruik hiervoor het formaat ISO-8610.“startDate”: “2020-03-02T09:00”Wanneer de begintijd niet bekend is, gebruik dan niet een neppe tijd zoals 00:00. In plaats daarvan kun je de begintijd beter weglaten. Wanneer het evenement meerdere dagen duurt, kun je ook de einddatum en tijd toevoegen. Ook hier dien je alleen de eindtijd invullen als deze bekend is.“startDate”: “2020-03-02T09:00”, “endDate”: “2020-03-03T17:00” |
Aanbevolen eigenschappen
Naast de verplichte eigenschappen zijn er nog vele mogelijkheden om meer informatie te geven over het evenement. Hieronder laten we aantal van deze eigenschappen zien.
description | Hier kun je een beschrijving van het evenement toevoegen. Herhaal hier geen informatie zoals locatie, datum en tijd.“description”: “Een tweedaags SEO evenement door SDIM.” |
image | Wanneer je een afbeelding of logo voor het evenement wil toevoegen kun je deze property gebruiken. We raden aan dat afbeeldingen 1920px breed zijn (minimale breedte is 720px).Elke pagina moet tenminste één afbeelding bevatten (ongeacht of dit met structured data is opgemaakt). Google kiest de beste afbeelding om te weergeven in de zoekresultaten op basis van beeldverhouding en resolutie. Afbeeldingen moeten in .jpg, .png, of .gif formaat zijn.“image”: [ “https://sdim.nl/wp-content/uploads/foto1.jpg”, “https://sdim.nl/wp-content/uploads/foto2.jpg”, “https://sdim.nl/wp-content/uploads/foto3.jpg” ] |
offers | Voeg voor elk type ticket een offers toe.“offers”: { “@type”: “Offer” } |
offers.price offers.priceCurrency offers.validFrom | Aan offers kunnen verschillende dingen worden toegevoegd zoals prijs, munteenheid en datum van beschikbaarheid.“offers”: { “@type”: “Offer”, “price”: “1000” “priceCurrency”: “EUR” “validFrom”: “2020-02-28T12:00” } |
Voorbeeld van structured data voor een evenement
Hieronder een voorbeeld van structured data voor een evenement met de verplichte en aanbevolen eigenschappen die hiervoor zijn uitgelicht. Daarnaast zijn er nog meerdere aanbevolen eigenschappen. Het volledige overzicht vind je op schema.org.
<script type="application/ld+json"> { "@context": "https://schema.org", "@type": "Event", "name": "SEO evenement door SDIM", "startDate": "2020-03-02T09:00", "endDate": "2020-03-03T17:00", "location": { "@type": "Place", "name": "SDIM Online Marketing", "address": { "@type": "PostalAddress", "streetAddress": "Kleine Houtweg 109", "addressLocality": "Haarlem", "postalCode": "2012CE", "addressRegion": "Noord-Holland", "addressCountry": "NL" } }, "image": [ "https://sdim.nl/wp-content/uploads/foto1.jpg", "https://sdim.nl/wp-content/uploads/foto2.jpg", "https://sdim.nl/wp-content/uploads/foto3.jpg" ], "description": "Een tweedaags SEO evenement door SDIM.", "offers": { "@type": "Offer", "url": "https://www.sdim.nl/seo-evenement/aanbieding", "price": "1000", "priceCurrency": "EUR", "availability": "https://schema.org/InStock", "validFrom": "2020-02-28T12:00" }, "performer": { "@type": "PerformingGroup", "name": "SDIM SEO Specialisten" } } </script>
Structured data test
Wanneer je al structured data hebt toegevoegd aan je evenementen pagina’s, raden we aan te controleren of het voldoet aan de richtlijnen van Google. Belangrijk is hierbij:
- Zorg ervoor dat de vereiste en aanbevolen eigenschappen die worden beschreven in de richtlijnen voor ontwikkelaars in de structured data worden opgenomen.
- Zorg dat de beschrijving van het evenement van hoge kwaliteit is. Gebruik de beschrijving om het evenement zelf gedetailleerder te beschrijven in plaats van het herhalen van de titel, datum en locatie.
- Maak gebruik van de Rich Result Test om de structured data te testen en te bekijken.
Volg prestaties in Google Search Console
In Google Search Console kun je bijhouden hoe mensen reageren op je evenement in de zoekresultaten.
- Gebruik het prestatierapport om een lijst van gebeurtenissen of detailweergave van gegevens voor een bepaald evenement in de zoekresultaten weer te geven. Je kan deze resultaten ook automatisch ophalen met de Google Search Console API.
- Gebruik het Rich Result rapport om te begrijpen wat Google wel of niet kan lezen op je website en om Rich Result fouten te kunnen oplossen.
Eigenschappen voor geannuleerde, uitgestelde en virtuele evenementen
Door de uitbraak van het Coronavirus zijn veel evenementen geannuleerd, uitgesteld of worden georganiseerd als virtueel evenement. Google heeft daarom enkele nieuwe optionele eigenschappen toegevoegd om de huidige status van een evenement kenbaar te kunnen maken.
Met de eigenschap eventStatus van schema.org is het mogelijk de status van het evenement aan te geven. Zo kan kenbaar worden gemaakt dat een evenement is geannuleerd, uitgesteld of is gepland op een andere datum. Op deze manier kan Google de huidige status van een evenement laten zien in plaats van het evenement helemaal uit de resultaten te halen.
- Indien het evenement is geannuleerd: Stel de eigenschap eventStatus in op EventCancelled en laat de oorspronkelijke datum in de startDate van het evenement staan.
- Als het evenement is uitgesteld (maar de nieuwe datum is nog niet bekend): Laat de oorspronkelijke datum in de startDate van het evenement staan totdat je weet wanneer het evenement zal plaatsvinden en update de eventStatus naar EventPostponed. Zodra de nieuwe datum bekend is, wijzig je de eventStatus naar EventRescheduled en werk je de startDate en endDate bij.
- Als het evenement naar een latere datum is verplaatst: Verander de startDate en endDate naar de relevante nieuwe datums. Optioneel kun je ook het veld eventStatus markeren als EventRescheduled en de previousStartDate toevoegen.
- Als het evenement online wordt georganiseerd: Werk het veld eventStatus bij om de wijziging aan te geven met EventMovedOnline.
Als het evenement alleen online plaatsvindt, gebruik dan ook de volgende eigenschappen:
- Verander bij location het @type naar VirtualLocation.
- Stel de eigenschap eventAttendanceMode in als OnlineEventAttendancemode.
meer weten?
Reacties (0)