Programmatic advertising
Programmatic advertising is de geautomatiseerde inkoop van advertising, zonder tussenkomst van mensen. Dit betekent dat er geavanceerde algoritmes en technologieën worden gebruikt om de juiste advertentie aan de juiste doelgroep te serveren. Er komt hier dus geen handmatig werk aan te pas.
Een variabele welke algoritmes in dit proces meenemen zijn targetinginstellingen. Dit kunnen onder andere interesses, demografie en geografie zijn. Een andere variabele is natuurlijk de bieding. Hoeveel biedt een adverteerder om vertoond te worden? En is dit een ‘vast bod’ of een bod dat probeert te optimaliseren naar een bepaalde doelstelling?
Hoewel search en social campagnes op Google Ads of Meta Ads ook hieronder kunnen vallen, beperkt deze definitie zich specifiek tot display en video campagnes buiten de search en social kanalen.
SDIM is ervaren in de inkoop en optimalisatie van complexe programmatic online advertising campagnes. SDIM kan in heldere taal de doelstellingen doorvertalen in de juiste selectie van tools (DSPs) en targeting. Niet onbelangrijk, SDIM is ook de partner die de technische mogelijkheden kan verbinden met de creatieve mogelijkheden op zowel display als video gebied.
Tijdens het beheer van de campagne wordt niet alleen op een datagedreven manier de creaties geoptimaliseerd, maar ook de targeting, bieding en de impact op andere kanalen.
- Full-funnel optimalisatie van mediabudget, biedingen, doelgroepen en plaatsingen
- Implementatie van tagging en campagnebeheer tot bannercreatie
- Volledige transparantie mediaspend
- Datagedreven optimalisatie van de inzet
- Merkveiligheid and zichtbaarheid
- Cross-channel synergieën
Vergroot de zichtbaarheid met programmatic advertising
Programmatic Advertising campagnes worden beheerd met DSPs (demand-side-platforms). Deze DSPs zijn veelal aangesloten op verschillende advertentieveilingen (ad exchanges) waarop websites en apps (ook wel Publishers genoemd) hun advertentieruimte aanbieden. Elke keer dat een pagina op een site of een scherm in een app door iemand wordt ingeladen waar een advertentie moet worden vertoond, dan wordt er real-time een veiling gehouden waarin adverteerders tegen elkaar bieden om een advertentie te vertonen.
Een publisher heeft natuurlijk als doel om advertentie-inkomsten te maximaliseren. Dit kunnen zij onder andere doen door advertentieruimte op verschillende veilingen, zodat er meer adverteerders kunnen bieden op de ruimte. Daarentegen willen adverteerders natuurlijk het bereik maximaliseren tegen minimale kosten. Verder kunnen specifieke DSPs voorrang krijgen of kunnen selecte adverteerders juist voorrang krijgen binnen de verschillende veilingen, voordat andere adverteerders mogen meebieden.
Bovenstaand is een zeer eenvoudig geschetst beeld van een zeer complex speelveld. Aangezien Google Ads Display achteraan de rij staat in het bieden op advertentieruimte, is het door inzet van programmatic advertising mogelijk om online zichtbaarheid te vergroten. Los hiervan zijn er ook publishers die hun advertentieruimte alleen via specifieke veilingen aanbieden. Om een bepaalde doelgroep te bereiken in een specifieke context kan het daarom nodig zijn om programmatic advertising in te zetten.
Voordelen van programmatic adverteren:
- Meer targeting opties mogelijk, bijvoorbeeld het inzetten van eigen of juist externe databronnen
- Custom creaties mogelijk. Bijvoorbeeld high-impact creaties met meerdere interactieve elementen
- Geautomatiseerde optimalisatie: bijvoorbeeld door middel van custom biedstrategieën
- Meer bereik door toegang tot meer (private) advertentieveilingen en / of voorrang krijgen op de beschikbare advertentieruimte
- Grip op brand safety en viewability door middel van externe tooling
Op basis van de gewenste doelstellingen, budgetten en doelgroepen kan SDIM zowel awareness of juist performance gedreven campagnes opzetten en beheren. SDIM werkt hierin tooling onafhankelijk (veelgebruikte DSPs zijn onder andere Adform en Display & Video 360) en zorgt voor maximaal resultaat uit programmatic campagnes. Bijvoorbeeld maximaal relevant en kosten-efficiënt bereik, verkeer of conversie.
Daarnaast kan SDIM voorzien in ontwikkeling en optimalisatie van advertentie-uitingen door middel van een datagedreven aanpak. De impact van online advertising campagnes wordt grotendeels (75%) bepaald door de effectiviteit van de creaties. Met inzet van een doorlopende test-en-optimize structuur voor zowel creaties als targeting kan de beste combinatie van creatie en doelgroep worden gevonden.