Google hecht waarde aan relevantie. Relevantie voor de zoekers op Google heeft voor Google veel waarde. Voor het maken van een relevante Google Ads campagne, beloont Google de adverteerders. Dat doet Google op basis van de Google Ads Quality Score (kwaliteitsscore / QS). Hierdoor krijgen advertenties een hogere advertentie positie tegen lagere kosten per click, maar let op, het werkt ook andersom!
Geeft Google Ads korting? Ja, Korting!
Hoe beter / hoger de Quality Score van uw account, campagnes, keywords en ads, hoe hoger een advertentie wordt getoond. Anders gezegd: Je kunt hoger adverteren dan concurrenten tegen dezelfde of zelfs lagere kosten.
Berekening Google Ads Quality Score
Alhoewel Google NOOIT alle factoren zal vrijgeven weten we een aantal factoren die Google gebruikt bij de berekening van de Quality Score. De kwaliteitsscores die Google inzichtelijk maakt in het Google Ads account zijn:
- Ervaring op de bestemmingspagina
- De relevantie van de advertenties
- De verwachte CTR
- Gemiddelde QS
Belangrijk zijn dus:
- De relevantie van het zoekwoord m.b.t. de bestemmingspagina
- De laadtijd van de landingspagina
- Historische klikfrequentie in het account
- Huidige doorklikratio (CTR)
- Gebruiksvriendelijkheid van de landingspagina.
- De historische data van de kwaliteit van een in Google Ads gebruikte URL
- De relevantie van de advertentietekst bij de zoekopdracht
- Gebruik van voldoende, relevante advertentie extensies
Hulp van een ervaren Google Partner?
Google Ads Kwaliteitsscore en verhoogde advertentiepositie
De Google Quality Score zorgt ervoor dat de advertenties enerzijds een hogere positie krijgen. Met andere woorden: Hoe hoger de Quality Score, hoe hoger een advertentie wordt weergegeven. Hierdoor kunt u zonder meer te bieden, toch een hogere advertentiepositie en dus meer volume halen. Een stijging van het aantal clicks en/of conversies is een (logisch) gevolg hiervan. In ruil voor relevantie van de campagne, krijg je dus ‘korting’ van Google.
Google Ads Kwaliteitsscore en de verlaagde kosten per klik
Naast een verhoogde advertentiepositie zorgt een goede Google Ads Quality Score voor lagere kosten per klik (CPC). Het wordt dus goedkoper om een advertentie op eenzelfde positie te plaatsen. De kosten die hierdoor bespaard worden, kunnen geïnvesteerd worden in andere zoekwoorden. Uiteindelijk zorgt dit wederom voor meer volume.
Quality Score en weergave van Advertentie Extensies
Het is goed voor de click through rate (CTR) als de advertentie groot wordt weergegeven en zo veel mogelijk relevante informatie bevat. Advertentie extensies dragen daaraan bij. Google vertoond vaker / meer advertentie extensies als de QS van een campagne hoger is dan die van de concurrentie. Maar andersom geldt ook: Als de relevantie van de campagnes / zoektermen lager is dan worden advertentie extensies minder vaak weergegeven.
Voorbeeld van een grote advertentie met een hoge Google Ads Kwaliteitsscore waarin alle relevante extensies woorden weergegeven:
Hoe kan ik de Google Ads Quality Score verbeteren?
Bij het optimaliseren van de QS van een campagne kun je het beste RELEVANTIE in je achterhoofd houden. Alle optimalisatieslagen die een campagne relevanter maken kun je uitvoeren.
- Kies zoekwoorden die passen bij de website / landingspagina.
- Zorg voor relevante zoekwoorden door gebruikt te maken van zoekwoord uitsluitingen
- Schrijf relevante advertentieteksten waarin de zoekopdracht verwerkt is in de kop
- Schrijf relevante advertentieteksten waarin de zoekopdracht verwerkt is in de zichtbare url
- Voeg relevante sitelinks toe (sowieso, highLight extensies, sitelinks en extensies voor website-informatie)
- gebruik, indien mogelijk, zo veel mogelijk geoptimaliseerde landindspagina’s
Google Ads campagne optimalisatie uitbesteden?
SDIM verzorgt advies en de volledige operationele uitvoering van relevante Google Ads campagnes. SDIM levert daarnaast zoekmachine optimalisatie advies. Neem contact op voor meer informatie. We helpen je graag met concreet & vrijblijvend advies en uitleg.
Reacties (0)