Meta description voor SEO: optimaliseren voor conversie
Je hebt over de jaren je website gevuld met content, of net uren gewerkt aan een nieuwe pagina of artikel en deze online geplaatst. Maar het verkeer blijft uit. Waar ligt dat toch aan?
Het zou goed kunnen dat je meta description en meta title niet zijn geoptimaliseerd, of misschien vul je deze nooit in. Dat zou onderdeel van het probleem kunnen zijn. In dit artikel lees je wat een meta description is, waarom het gebruik ervan belangrijk is en geven we tips voor het optimaliseren van deze beschrijving.
Wat is een meta description?
Een meta description, ook wel metabeschrijving in het Nederlands, is een beschrijving van de inhoud van de pagina, die zichtbaar is in de zoekresultaten op de zoekresultatenpagina (ook wel SERP genoemd). De meta description is een ’snippet’. De metadata als geheel bestaat uit de URL, meta title en meta description snippets, in die volgorde.
Aan de achterkant, oftewel, in de HTML code, ziet een meta description er als volgt uit:
<meta name="description" content="de meta description staat hier" />
Dat is de meta description tag. Zoekmachines gebruiken deze, naast onder andere structured data, om te begrijpen waar een pagina over gaat.
Waarom is het belangrijk om een meta description te optimaliseren?
Om meteen een vrij voorkomend misverstand uit de wereld te helpen; het optimaliseren van de meta title en meta description heeft geen direct effect op het ranken van je website. Maar draagt wel bij aan het verkeer op je website door het verbeteren van de Click-Through-Rate (CTR).
De meta description geeft de gebruiker informatie over wat zich op de pagina bevindt. Het is belangrijk om deze zo aantrekkelijk mogelijk te maken, zodat de gebruiker eerder geneigd is om op het zoekresultaat te klikken. Zie het als de achterkant van een boek, dat je uit moet nodigen om verder te lezen, maar dan korter.
Met het uitnodigend maken van de meta title en metabeschrijving verhoog je de CTR, hoe meer gebruikers vanuit de SERP doorklikken, des te meer verkeer je ontvangt. Is vervolgens de pagina dan ook nog goed geoptimaliseerd voor conversie? Dan kan het heel goed dat optimaliseren van de meta description heeft geresulteerd in een verhoogde omzet, afname van diensten of leadgeneratie.
Waaraan voldoet een goede meta description?
Het is belangrijk dat de meta description beschrijft waar de pagina over gaat. Zo geef je inzicht in welke content de gebruiker op de pagina kan verwachten. Zorg echter wel dat de content aansluit bij deze verwachtingen, anders is er het risico dat de gebruiker meteen weer wegklikt en terug gaat naar de zoekresultatenpagina. De ‘zoekintentie’ van de gebruiker is dan een mismatch met de content die aangeboden wordt.
Verwerk zoektermen in de meta description voor herkenning. Indien de gebruiker deze zoektermen heeft gebruikt in zijn zoekopdracht, dan worden de zoektermen dikgedrukt vertoond in de metadata. Zo kan een gebruiker in een oogwenk zien dat de pagina de informatie bevat die zij zoeken.
De getoonde meta description bevat ongeveer twee zinnen, zo’n 155 tekens, inclusief spaties. Dit is door de jaren nogal eens veranderd door Google, dus controleer altijd zelf de zoekresultaten. Worden er meer tekens gebruikt? Dan kapt de zoekmachine de meta description af, door middel van een aantal punten (…) aan het einde. Een meta description kan ook korter zijn, maar het is aan te raden om de ruimte om te beschrijven waar de pagina over gaat maximaal te gebruiken.
Ook is het belangrijk om de gebruiker te motiveren om op het zoekresultaat te klikken. Voeg daarom een call to action toe: waarom moet de gebruiker op dit zoekresultaat klikken en niet op die van de concurrent?
Samengevat komt dit neer op de volgende punten. Een goede meta description bevat:
- een samenvatting van wat er op de pagina te vinden/lezen is, die aansluit bij de zoekintentie van de lezer en prikkelt om verder te lezen;
- bevat de belangrijkste zoektermen, zodat deze dikgedrukt vertoond worden;
- is ongeveer 155 tekens lang, maar houd rekening met verschillende apparaten zoals mobiel. Check altijd zelf de zoekresultaten;
- zet aan tot actie; bevat een CTA.
Deze punten lichten we hieronder toe.
Samenvatting en zoekintentie
In je metabeschrijving wil je dus goed samenvatten waar de pagina over gaat, de beschrijving moet dus aansluiten op wat er op de pagina te vinden is. Zo voorkom je dat gebruikers met een andere zoekintentie op je pagina komen en meteen weer terugklikken naar de zoekresultaten.
Naast het samenvatten van de pagina, moet de metabeschrijving ook opvallen en prikkelen om verder te lezen. Dit kan met de volgende tips:
- schrijf actief; niemand wordt enthousiast van passieve teksten;
- maak gebruik van ‘power words’, bijvoorbeeld: ontdek, direct, nu, exclusief;
- speciale tekens zoals: vinkjes, pijlen of emoji’s. Pas wel op met speciale tekens, niet elk apparaat weergeeft deze goed;
- je eigen Unique Selling Point (USP), waarom bij jou kopen, dienst afnemen of informatie lezen en niet bij een concurrent?
De belangrijkste zoektermen
Zoals eerder al genoemd wil een gebruiker natuurlijk weten dat de link die zij op het punt staan aan te klikken de juiste informatie bevat. Om hierin te ondersteunen maken zoekmachines de zoektermen uit de zoekopdracht dikgedrukt in de meta description. Zo ziet een gebruiker direct dat de informatie aanwezig is op de pagina. Het is dus goed om de belangrijkste zoektermen op te nemen, maar verder heeft dit geen directe invloed op SEO.
Ook zal een zoekmachine niet altijd jouw metabeschrijving overnemen. Bevat jouw beschrijving namelijk niet de belangrijkste zoektermen van de pagina, of gebruik je deze om zoektermen te spammen, dan stelt Google er zelf een samen op basis van de informatie op de pagina. Ook wanneer de zoektermen die de gebruiker gebruikt om informatie te zoeken niet zijn opgegeven in jouw meta description, past Google de beschrijving aan.
Soms lijkt Google ook zonder duidelijke reden je meta description aan te passen, tegenwoordig (2024) zien we dit steeds vaker. Wel geeft Google advies over het leveren van kwalitatieve metabeschrijvingen om dit zoveel mogelijk te voorkomen.
Is de juiste lengte
Zoals eerder genoemd, is het belangrijk om de juiste lengte voor metabeschrijvingen te hanteren. Over het algemeen zit je op desktop goed tot ongeveer 155 karakters, maar dit kan wel per apparaat verschillen. Op mobiel lijkt de max. meer in de richting van 150 karakters te zitten. Wil je dus veilig zitten, dan adviseren wij om tussen de 120 en 150 karakters te gebruiken.
De reden voor deze verschillen, en dat er geen specifiek aantal karakters te noemen is, komt doordat Google de lengte berekent in pixels. En het aantal pixels kan per apparaat en per woord/karakter erg verschillen. De ene letter is in pixels breder dan de andere.
In Google Docs kun je het aantal karakters makkelijk achterhalen op de volgende manier: selecteer de meta description en gebruik dan de toetscombinatie: ctrl + shift + c. Je ziet dan het aantal tekens van je selectie. Voldoet deze aan de eisen? Mooi! Dan kun je deze in je CMS toevoegen aan de pagina.
WordPress meta description toevoegen
Een veelgebruikt CMS is WordPress, maar voor de meeste CMS’en werkt dit ongeveer hetzelfde, daarom leggen wij nu het toevoegen uit binnen een WordPress website. Hiervoor gebruiken wij de SEO plugin ‘Yoast’, een hele bekende. Maar ook de erg populaire plugin ‘Rank Math’ doet dit op een soortgelijke manier.
Ga naar de pagina toe waarvan je de metabeschrijving wilt aanpassen en scroll helemaal naar beneden totdat je onderstaand scherm ziet:
Hier kun je vervolgens je meta description invoeren, en eventueel ook je meta title en slug aanpassen. Je ziet meteen een preview van de metadata in Google, zowel voor desktop als mobiel. Maar de echte zoekresultaten kunnen hier iets van afwijken.
Zelf controleren
Check daarom na het uploaden ook altijd zelf in de SERP met de volgende methode. Wanneer je de onderstaande zin intypt in Google, krijg je alle pagina’s van jouw domein te zien. Zoek in deze lijst naar de pagina die je wilt checken en bekijk de meta description en meta title:
site:jouwdomeinhier.nl
Dit mag de hele URL zijn, of alleen het laatste stukje: ‘jouwdomeinhier.nl’, beide werken. Wanneer je vervolgens op ‘tools’ klikt, dan kun je ook nog zien hoeveel resultaten Google weergeeft. Dit is een makkelijke, maar inaccurate, manier om te zien hoeveel pagina’s momenteel door Google geïndexeerd worden. Goed voor een snelle schatting, niet handig voor een accurate analyse.
Zet aan tot actie
Het doel van je meta description is natuurlijk om mensen door te laten klikken naar je pagina. Het is dus goed om ze aan te zetten tot ‘actie’. Gebruik daarom aan het einde van je meta description een korte zin die aanspoort om actie te ondernemen, een ‘call-to-action’ (CTA).
Dit is dus een goede plek om ‘power words’ te gebruiken, die we eerder ook al noemden. Probeer hier creatief mee te zijn, ‘klik hier’ of ‘lees verder’ worden zo veel gebruikt, daar win je de race niet mee. Probeer daarom eens een krachtige call-to-action als:
“Bekijk de voordelen van onze aanpak!”
“Sla je slag voordat het te laat is”
“Word beter vindbaar!”
“Nu met 20% korting”
Natuurlijk zijn je meta description, en daarmee het soort CTA, afhankelijk van het type pagina en bedrijf. En wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet. Probeer je in te beelden wat je zelf over zou halen om door te klikken bij een bepaalde zoekintentie en test daarmee.
Test en geef het tijd
Een laatste tip die we nog wel mee willen geven is: geef het genoeg tijd. Elke week je meta descriptions aanpassen omdat ze niet lijken te werken is zinloos. Geef het minimaal 1, misschien wel 2 maanden of langer. Google crawlt in de meeste gevallen websites niet elke dag, en ook wil je lang genoeg data verzameld hebben om een concrete uitspraak te kunnen doen over het testen met een nieuwe meta description.
Wees creatief en experimenteer
Je moet bij het schrijven van een meta description dus met veel dingen rekening houden, en dat terwijl je maar ongeveer twee zinnen hebt. Soms zie je daarom door de bomen het bos niet meer, dat is ook een van de redenen dat meta descriptions vaak achterwege worden gelaten.
Maar het verhogen van de CTR kan een zeer positieve invloed hebben op de resultaten van je website, zeker wanneer jouw concurrent hier geen aandacht aan besteedt. Doe er dus je voordeel mee, wees creatief en experimenteer!
Vragen over zoekmachineoptimalisatie?
Reacties (0)