Haal meer uit google analytics 360: de belangrijkste voordelen op een rij
Google Analytics 360 is speciaal ontworpen voor organisaties met heel veel websiteverkeer. In vergelijking met de bekende gratis versie, Google Analytics 4, is Google Analytics 360 geschikt voor websites met verdergaande data- en trackingbehoeften. Daarnaast biedt Google Analytics 360 de volgende belangrijke voordelen:
- Toegang tot de meest recente gegevens, voor snelle beslissingen.
- Diepgaande inzichten in de customer journey en het realiseren van betere conversie-attributie.
- Langere bewaartermijn van historische data, namelijk 50 maanden in plaats van 14 maanden met de gratis GA4-optie.
- Hogere limieten voor het aantal gebeurtenissen en het aanmaken van doelgroepen.
- Hogere limieten voor het aanmaken van custom dimensies en statistieken.
- Geavanceerde mogelijkheden met betrekking tot Google BigQuery, zoals ondersteuning voor complexere query’s en analyses en hogere limieten voor exportopties die je vrijwel direct toegang geven tot je ruwe data. Met de gratis versie kun je maximaal 1 miljoen gebeurtenissen per dag exporteren.
- Gemakkelijk data splitsen vanuit je hoofd GA4-property naar sub-properties of vanuit meerdere GA4-properties samenbrengen in een rollup-property.
- Uitgebreide opties voor het maken van gepersonaliseerde rapporten, inclusief geavanceerde filters, segmenten en visualisatie-opties.
De voornaamste reden waarom bedrijven overgaan op Google Analytics 360, is vanwege het bereiken van de dagelijkse limieten van gebeurtenissen van de gratis GA4-optie. Als de limieten van gebeurtenissen bereikt worden in de gratis GA4-optie, wordt er gebruik gemaakt van sampling. Dit houdt in dat er een steekproef wordt genomen van het werkelijke aantal gebeurtenissen. Dit beïnvloedt je dataset en kan daardoor ook invloed hebben op de nauwkeurigheid van analyses. Doordat de limieten van Google Analytics 360 hoger liggen, kun je met volledige datasets werken, ook bij gebruik van grote datasets. Daarnaast kun je tot wel 2 miljoen rijen aan data weergeven met de uitgebreide datasets-optie van Google Analytics 360. Hierdoor komen er geen categorieën meer op de ‘overige’ rij en krijg je meer gedetailleerde inzichten in je data. Dit is met name van belang als jouw organisatie gebruikmaakt van veel verschillende producten of campagnes.
Bij de aanschaf van een licentie voor Google Analytics 360 is het belangrijk om rekening te houden met de kosten. Deze kunnen oplopen tot grote bedragen, waardoor het extra belangrijk is om ook de baten af te wegen. Daarnaast kun je historische data langer bewaren, maar dit is niet oneindig. Als jouw organisatie gegevens langer wil bewaren, is het aan te raden om gebruik te maken van een platform waar data onbeperkt kan worden opgeslagen, zoals Google BigQuery. Een ander belangrijk punt bij de overgang naar Google Analytics 360 is dat het door alle extra mogelijkheden complexer is in gebruik dan de gratis GA4-optie.
Breng je analytics naar een hoger niveau met advies van SDIM
SDIM adviseert graag over de aanschaf van een licentie. We kijken hierbij samen naar de situatie, zoals de grootte van de organisatie, het huidige gebruik van Google Analytics en de duur van het gebruik. Of je nu een nieuwe klant bent of al een bestaand account hebt, we kijken graag samen naar de mogelijkheden.
Daarnaast bieden we ondersteuning op andere manieren bij het gebruik van Google Analytics 360. Dit omvat:
- Onderbouwing van de voordelen per business.
- Implementatie- en ondersteuning bij data-analyse.
- Custom trend dashboards ten behoeve van het maken van betere (online) marketingbeslissingen en optimalisatieslagen.
Om de voordelen van Google Analytics 360 nog beter te benutten, is het raadzaam om gebruik te maken van Server Side Tracking. Hierdoor kun je onder andere cookies voor een langere periode plaatsen en meer data registreren. Dit biedt grote voordelen voor het verzamelen van Google Analytics-data. Door daarnaast gebruik te maken van Google BigQuery en Looker Studio is het mogelijk om grote hoeveelheden data op te slaan en te visualiseren in een dashboard.
SDIM maakt belangrijke data inzichtelijk, zorgt ervoor dat trends op KPI’s duidelijk worden weergegeven en maakt data bruikbaar voor jouw organisatie. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Hulp van een 360 specialist?
Reacties (0)