SEO zoektermen onderzoek

Met een zoektermenonderzoek verkrijg jij inzicht hoe gebruikers zoeken via de zoekmachine. Denk hierbij aan welke zoektermen je doelgroep gebruikt, hoe vaak ze zoeken, met welke intenties en of jij daadwerkelijk organisch vindbaar bent.  Een goed uitgevoerd zoektermenonderzoek helpt om opkomende trends en veranderingen in zoekgedrag te identificeren. Dit stelt je in staat om proactief in te spelen op de toekomstige behoeften van je doelgroep. 

SDIM collega's Sjoerd en Dennis

  • Inzicht in hoe doelgroep zoekt
  • Prestaties huidige content
  • Zoektrends
  • Wat doen concurrenten
  • Waar zitten contentgaps
  • Top 3 Emerce 100
  • Meer dan 20 jaar digital marketing ervaring
  • Strategisch partner
Strategie behalen

Een zoektermenonderzoek biedt erg handige informatie over hoe jouw doelgroep online naar informatie zoekt. Deze informatie helpt bij een effectievere online marketingstrategie. Een zoektermenonderzoek bij SDIM is altijd op maat. In samenwerking met jou bespreken we hoe we het beste het zoektermenonderzoek kunnen vormgeven. Wat zijn relevante thema’s (en wat niet)? Op basis van een zoektermenonderzoek is het mogelijk een schatting te geven van de potentie van de organische vindbaarheid. Deze informatie gebruik je vervolgens bij het formuleren van een doelstelling. Omdat een zoektermenonderzoek een goed beeld geeft van het online zoekgedrag, gebruiken we bij SDIM data niet enkel voor SEO, maar ook voor advertising en content doeleinden.  Het is niet enkel een lijst met relevante zoektermen, je gebruikt het onder andere voor:

  • Hoe zijn mijn business en doelgroep op elkaar afgestemd?
  • Hoe goed ben ik momenteel vindbaar op bepaalde topics en op welke niet?
  • Is dit voornamelijk conversiegericht of meer op de informatie?
  • Zijn mijn huidige landingspagina’s de pagina’s die matchen met de juiste zoektermen?
  • Inzichten die helpen bij het creëren en optimaliseren van content
  • Zijn concurrenten zichtbaar op belangrijke onderwerpen waar ik momenteel niet zichtbaar op ben.
  • Nemen volumes toe of af? Welke onderwerpen worden populairder en in hoeverre spelen seizoensinvloeden een rol? 
  • Hoe zien de zoekresultaten er uit. Is het interessant om op basis van de intentie ook andere type content te creëren waaronder video’s en afbeeldingen?
  • Het creëren van een logische website en URL structuur 

WIJ BEHALEN DIGITAAL SUCCES VOOR

De mogelijkheden van een zoektermen
onderzoek

Een zoektermenonderzoek kan, afhankelijk van de wensen, voor verschillende doeleinden en inzichten worden gebruikt. De meest voor de hand liggende reden is inzicht in de huidige prestaties van je website en het identificeren van kansen die er liggen op gebied van content. Echter, bij SDIM gaan we een stapje verder dan dat. We brengen zoveel mogelijk het online zoekgedrag in kaart. Zo is het mogelijk om de informatie te gebruiken om verschillende content te produceren afhankelijk van de zoekintentie.

SEO en Google Ads 

Door een zoektermenonderzoek en Google Ads data met elkaar te koppelen verkrijg je inzicht in prestaties van zoektermen. Indien er genoeg data is, kun je deze informatie gebruiken voor het vormgeven van je organische strategie. Je gebruikt namelijk data die zich bewezen hebben te converteren. Ook kan een zoektermenonderzoek gebruikt worden voor het opzetten van een Google Ads campagne. Zeker wanneer deze goed gesegmenteerd en gecategoriseerd is. 

Websitestructuur

Door inzicht te verkrijgen hoe mensen online zoeken, is het mogelijk om je websitestructuur deels in te delen op basis van informatie uit een zoektermenonderzoek. Denk hierbij aan de navigatie, categorisatie en de URL structuur van je website.

YouTube en andere kanalen

Steeds meer organisaties richten zich op videocontent. YouTube is de op een na grootste zoekmachine.  Door te weten welke zoektermen populair zijn, kun je je video’s optimaliseren voor betere vindbaarheid in de YouTube-zoekresultaten. Dit vergroot de kans dat je video’s worden gevonden en bekeken. Tevens biedt het waardevolle inzichten waar je potentiële kijkers naar op zoek zijn op YouTube. Dit helpt je om content te maken die aansluit bij de interesses en behoeften van je doelgroep. Ook zijn video’s steeds vaker zichtbaar in de Google resultaten. Op basis van de zoekopdracht worden video’s getriggerd. Op basis van een zoektermenonderzoek verkrijg je inzicht welke zoekwoorden video’s laten zien. Niet alleen op YouTube maar ook op social kanalen zoals TikTok en Instagram en marketplaces als Bol en Amazon wordt gezocht. SDIM verzorgt ook onderzoeken voor deze kanalen.

Zoektermenonderzoek uitbesteden

Met de expertise van SEO specialisten krijg je niet alleen inzicht in de meest effectieve zoektermen, maar ook in de verborgen kansen die je concurrenten over het hoofd zien. Door tijd en energie te besparen op dit cruciale aspect van SEO, kun je je focussen op wat echt belangrijk is: het creëren van waardevolle content en het uitbouwen van je online aanwezigheid. De kosten van het uitbesteden zijn afhankelijk van verschillende factoren. Denk hierbij aan:

  • De grootte van de website en het aantal zoektermen dat onderzocht wordt
  • Gewenste diepgang
  • De complexiteit van de markt
  • De concurrentie
  • Het aantal talen
  • Verschillende informatiebronnen waar het onderzoek op gebaseerd wordt
  • Het doel van het zoektermenonderzoek

Wij nodigen je graag uit voor een oriënterende kennissessie met SDIM, waarin we jouw specifieke behoeften en doelstellingen kunnen bespreken. Dit stelt je in staat om een weloverwogen beslissing te nemen over de te volgen strategie voor de optimalisatie van jouw online aanwezigheid.

Zij zorgen voor een zoektermenonderzoek
waar je echt wat aan hebt