SEO audit

Een SEO audit is het startpunt van een SEO traject. Door de markt, jouw website en de websites van concurrenten te analyseren ontstaat een beeld van de huidige organische vindbaarheid. Op basis van analyse en data is het eenvoudiger om realistische doelstellingen en KPI’s te formuleren en een duidelijk gericht plan van aanpak te creëren voor de lange termijn.

SDIM collega's Pieter en Anne

  • SEO audit op maat
  • Complete doorlichting van website
  • De opstap naar doelstelling
  • Essentieel voor strategie
  • Inzicht in prestaties
  • Top 3 Emerce 100
  • Meer dan 20 jaar digital marketing ervaring
  • Strategisch partner

Een audit is analyse op maat, compleet gericht op jouw organisatie. Bij SDIM gebruiken we het liefst informatie van de organisatie zelf en zo min mogelijk third party tooling. Denk hierbij aan informatie uit Google Analytics 4 of andere analytische tools, Google Search Console, Bigquery, Google Ads en andere bronnen. 

WIJ BEHALEN DIGITAAL SUCCES VOOR

1
Situatieanalyse

De organische prestaties van de afgelopen jaren worden geanalyseerd. Wat is de trend? Wat doen de concurrenten?

2
SEO Pijlers

De website wordt geanalyseerd en gekeurd op het gebied van content, techniek en autoriteit.

3
Doelstellingen & strategie

De analyses worden, samen met een SWOT matrix gecombineerd tot een strategie

4
Roadmap

De strategie wordt vertaald naar een roadmap en actieplan

Prestaties en trends organisch zoekverkeer

We starten met een analyse van het organisch verkeer en omzet (of andere KPI’s) van afgelopen jaren tot nu. Dit geeft inzicht in de organische vindbaarheid van de afgelopen jaren tot nu. Hoe komen gebruikers momenteel op de website terecht. Welke pagina’s zijn het populairst, is het voornamelijk branded of juist niet? Tevens geven we inzicht in het online zoekgedrag binnen jouw markt. Neemt het online zoekgedrag in jouw markt toe of juist niet en wat zijn de trends? 

Waar zoeken mensen op, hoe vaak zoekt men, wat is je huidige prestatie en hoe zien de zoekresultaten er uit in jouw markt? Met deze inzichten creëren we een beeld van waar de doelgroep op zoekt en hoe zij zoeken. Deze worden afgezet tegen de belangrijke organische concurrenten. Je krijgt per segment of categorie inzicht in de prestaties ten opzichte van de concurrentie. Met deze informatie kunnen we het huidige organisch marktaandeel berekenen. Ook geeft dit inzicht waar de concurrentie wel vindbaar op is en jouw organisatie niet. Het wordt onder andere duidelijk of zoekwoordengroepen matchen met de huidige pagina’s, welke segmenten concurrenten vindbaar zijn en jij niet en of er belangrijke content mist.

SDIM collega Kiara

SEO pijlers

Een grondige analyse op gebied van de content, techniek en autoriteit van de website. Vanuit deze analyse wordt duidelijk waar momenteel de pijnpunten liggen en vormen een belangrijke onderdeel voor het uiteindelijke actieplan.

Website audit (content)

In deze wordt grondig de content van de website geanalyseerd. Hierbij kijken we naar je huidige content, de content van de concurrentie en focussen we ons op E-E-A-T wat staat voor expertise, experience, authoritiveness en trustworthiness. Dit zijn “factoren” die gebruikt worden om de content van de site te beoordelen. Een soort van blueprint over hoe een site wordt beoordeeld. Afhankelijk van de website evalueren we de kwaliteit van de content op verschillende punten. Tevens analyseren we de prestaties van de huidige content en pagina’s en delen we dit op in: Goed, verbetering nodig, samenvoegen of verwijderen.
Naast een E-E-A-T evaluatie worden ook de SEO basics onder de loep genomen. Veel websites hebben deze nog niet op orde. Sluiten titels, omschrijvingen, koppen en andere elementen aan bij de pagina en zijn deze geoptimaliseerd? Ook andere contentelementen zoals afbeeldingen en video’s t.b.v. organische vindbaarheid worden geëvalueerd. 

Technische analyse

De SEO technische audit kan het belangrijkste deel zijn. Als zoekmachines door blokkades de site niet kunnen crawlen, indexeren of renderen, dan heeft dat invloed op je organische vindbaarheid. Een website die SEO technisch ondermaats is zal nooit de volle potentie benutten, ook al heeft de site nog zulke goede content en hoge autoriteit.
In deze fase gaan we in op de huidige SEO technische staat van de website en leggen we eventuele pijnpunten bloot en prioriteren we deze. Ook de technische analyse is geheel afgestemd op jouw website. Factoren zoals de grootte van de website, het CMS, JavaScript en het type website bepalen hoe de technische analyse er uit komt te zien. 

Autoriteit

Online autoriteit is een belangrijke factor voor zoekmachines om te bepalen hoe relevant een  domein of onderliggende pagina is voor een zoekopdracht. Hoe hoger de online autoriteit van  een pagina, hoe groter de kans dat een zoekmachine deze pagina ziet als het meest relevante  antwoord op een zoekopdracht. In de audit gaan we in op wat de huidige autoriteit van de website is en hoe dit zich verhoudt met de concurrenten. 

SEO en andere platformen

De website is een belangrijk kanaal voor de vindbaarheid van je organisatie. Echter, zoekgedrag evolueert. Steeds vaker zoeken gebruikers via social media of zijn producten te vinden via marketplaces zoals Bol of Amazon. Social media kanalen zoals YouTube, TikTok en Instagram zijn voor veel gebruikers platformen waar mensen zoeken. Zoekmachineoptimalisatie kun je dus ook toepassen op deze platformen. We analyseren daarom de huidige kanalen mee in onze SEO audit. 

Strategie behalen

Na de analysefase en de SEO pijlers is het mogelijk om een realistische doelstelling te definiëren en een plan uit te werken die vanuit de huidige situatie werkt naar de gewenste situatie.

  • Definiëren van een realistische SEO doelstelling (mits er nog geen is) of definiëren hoe SEO gaat bijdragen aan de algehele online marketingdoelstelling op basis van de audit en analyse
  • Bepalen van de bijbehorende KPI’s
  • De SEO strategie neerzetten. Hoe komen we van de huidige situatie naar de gewenste situatie
  • Welke tactieken en acties gaan we uitvoeren op de korte termijn, middellange termijn en lange termijn
  • Prioriteiten stellen

Op basis van de gekozen strategie wordt een concreet actieplan opgesteld met bijbehorende tactieken om naar de doelstelling toe te werken. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de verschillende pijlers en verantwoordelijkheden. De SEO roadmap geeft een duidelijk beeld van de geplande acties waarbij de voortgang wordt gemonitord. Door een goed gestructureerde SEO roadmap te volgen, kunnen website-eigenaren en digital marketers hun SEO inspanningen effectiever plannen, uitvoeren en monitoren, wat uiteindelijk leidt tot betere online zichtbaarheid en organische zoekresultaten.

Roadmap

Vanuit de audit naar een doelstelling, strategie en plan van aanpak

Een SEO audit is dus de essentiële eerste stap naar een succesvolle SEO-strategie. Het geeft je niet alleen een volledig inzicht in de huidige organische vindbaarheid van je website, maar ook in die van je concurrenten. Door deze diepgaande analyse worden je sterke punten, zwaktes, kansen en bedreigingen helder in kaart gebracht. Met een op maat gemaakte audit van SDIM weet je precies waar je moet beginnen om je online zichtbaarheid te verbeteren. Het biedt de ideale basis voor het formuleren van realistische doelen en een gerichte aanpak op zowel korte als lange termijn. Zorg ervoor dat jouw website optimaal presteert en vraag een SEO audit bij SDIM aan.

Stefan Rooijakkers
Manager SEO & content
Tom Duivenvoorden
Teamlead SEO
Dylan Rijerkerk
SEO specialist
Daan Aussems
Product lead SEO
Danique Verhagen
SEO specialist
Kiara Karg
SEO specialist
Danique Bongers
SEO specialist