Microsoft Shopping
Microsoft Shopping, de productadvertenties die je kent van Google Shopping zijn in vergelijkbare vorm te zien binnen de zoekresultaten van Bing. Hoewel de zoekmachine van Bing niet hetzelfde marktaandeel heeft als Google, bieden deze advertentiemogelijkheden kansen voor jouw organisatie. Er zijn namelijk minder concurrenten die adverteren op Microsoft, wat zorgt voor lagere klikprijzen en meer rentabiliteit uit het budget. Microsoft Shopping zorgt dus voor rendabel additioneel resultaat voor jouw organisatie!
- Tussen de 5-8% additionele omzet vanuit zoekmachinemarketing
- Meer rentabiliteit door lagere klikprijzen
- Geen intensieve setup vereist
Met Microsoft Shopping biedt de zoekmachine van Bing jou de mogelijkheid om het resultaat uit zoekmachinemarketing te verhogen.
Qua opzet verschilt Microsoft Shopping niet veel van Google Shopping. Ook Microsoft werkt met een Merchant Center en een (XML-)productfeed. Een goede product datafeed is een belangrijke basis voor de campagne set-up. Microsoft Shopping zal naast een aanvulling op jouw Microsoft Ads campagne, ook vooral een extra feedmarketing kanaal worden dat je naast Beslist, Marktplaats Admarkt, Google Shopping en Kieskeurig kunt inzetten.
Microsoft Shopping vs Google Shopping
Dat Bing een eigen shopping kanaal heeft uitgerold is geen verrassing. De functionaliteiten die Google Ads aanbiedt worden vaak kort na lancering ook in Microsoft Ads geïntroduceerd. Uiteindelijk draagt dit bij aan de marktpositie die Bing heeft. Op dit moment bedraagt de bijdrage van Microsoft Shopping omstreeks 3% tot 15% extra resultaat t.o.v. Google Shopping. In het algemeen geldt daarom dat er nog minder concurrentie van andere adverteerders op Bing zit, waardoor de klikprijzen gemiddeld nog iets lager liggen.
Microsoft Shopping doelgroep
Als jouw organisatie een doelgroep heeft met een hogere leeftijd, zien we dat het resultaat eerder naar de bovenkant van dat spectrum zal neigen. De Bing-zoekmachine zit namelijk vaak standaard geïnstalleerd in Microsoft Windows computers en wordt door de groep die minder verstand van computers heeft niet gewijzigd. Vandaar de iets oudere gemiddelde leeftijd van gebruikers van de Bing zoekmachine. Daarnaast trekt Microsoft Advertising vaak een zakelijke doelgroep aan, wat interessant kan zijn voor bedrijven die zich op de B2B-markt richten.
Gezien de groei in marktaandeel die Bing als zoekmachine maakt in de afgelopen jaren, lagere concurrentie en specifieke doelgroep is Microsoft Shopping een uitstekende aanvulling voor de e-commerce marketingmix van organisaties.