Een goed converterende website is cruciaal voor elke ondernemer. Maar heb jij het gevoel dat je website nog niet optimaal presteert? Of wil je gaan A/B testen op je website, maar is het er nooit van gekomen? Ga aan de slag met VWO om ook het maximale uit jouw website te halen! Dankzij A/B-testen met VWO kan jij met bewijs aantonen welke website aanpassingen wel en niet geïmplementeerd moeten worden.
In deze blog leggen we uit waarom jij moet gaan testen met VWO, hoe VWO werkt, hoe je deze tool installeert, hoe je een eerste test opzet en hoe je vervolgens de resultaten beoordeelt.
Wat is A/B testen?
Splittesten of A/B-testen is een manier waarop je verschillende versies van je site tegenover elkaar kan testen. Het uiteindelijke doel is om erachter te komen welke variant het beste scoort. Denk bijvoorbeeld aan een andere primaire button kleur op je pagina’s. In welke versie wordt er dan het meest op je CTA geklikt?
Voorbeeld van een A/B-test met de oranje control versie links en de nieuwe groene variant versie rechts
Alles draait hierbij om het feit dat je er probeert achter te komen wat nu de ideale versie is van de website en dit met data kan onderbouwen. Door het willekeurig te A/B-testen voor mensen op de website, kunnen we toeval en externe factoren zoveel mogelijk eruit halen en aan de hand van statistiek zien welke variant beter presteert qua conversiepercentage of omzet en ook hoeveel beter.
Waarom VWO?
Maar terug naar de basis: Immers voordat je begint met A/B-testen, is het belangrijk dat je de juiste tool kiest. Bij SDIM kiezen wij voor VWO. Deze tool heeft namelijk een aantal aantrekkelijke voordelen. VWO is geschikt voor bedrijven van alle groottes en heeft een gratis variant waar je als bedrijf al veel aan hebt. De installatie is gemakkelijk en de editor om de tests te maken is fijn om mee te werken. Bovendien kan je VWO integreren met Google Analytics 4, waardoor je inzicht krijgt in de invloed van tests.
Ben je ook benieuwd naar andere A/B-testen tools? Wij hebben een whitepaper gemaakt met alternatieven voor Google Optimize, waarin de voor- en nadelen van verschillende tools worden toegelicht. Download de whitepaper hieronder.
Hoe zet je een eerste test op?
Nadat je VWO hebt geïnstalleerd op je website, kan je aan de slag met testen. Je kan kiezen uit 4 soorten test opties: A/B-test, multivariate, split URL of mobile app A/B-test.
A/B-test
Bij een A/B test optie worden er twee of meer varianten tegenover elkaar getest. Een bezoeker ziet dus of de controlevariant of een van de opgezette varianten. Dit is de puurste vorm van A/B testen. Als voorbeeld gebruiken we de eerdere versie: Of alles in het oranje (controle variant oftewel de A-variant) of alles in het groen (de test variant oftewel B-variant).
Multivariate
Hierbij worden wederom twee of meer varianten van een pagina getest, maar test je deze niet volledig los, maar ook in combinaties van elementen die veranderen. Dus moeten we de titel groen maken en de button of alleen de titel of alleen de vinkjes. Hier zijn er dus combinaties mogelijk bijvoorbeeld van de kleuren. Hierbij ziet een bezoeker wederom altijd maar 1 variant, maar wordt er dus ook samenhang tussen meerdere wijzigingen tegelijkertijd getest wat de beste combinatie is.
Split URL
Hierbij wordt er visueel geen wijziging gemaakt in VWO, maar wordt de wijziging in het CMS al klaargezet op een andere URL. Bijvoorbeeld, op de SDIM website willen we twee contactpagina’s testen aan de hand van een parameter waarvan we willen dat 50% van het verkeer de controle variant ziet (https://www.sdim.nl/contact/) en 50% van het verkeer de nieuwe variant (https://www.sdim.nl/contact/?variant1=true).
Mobile app A/B-test
Dit is hetzelfde als de standaard A/B-test, maar dan voor mobiele apps. Hou er wel rekening mee dat het A/B-testen van een app meer tijd en werk kost.
De A/B-test verder instellen
Als je de varianten klaar hebt staan, dan kun je instellen op welke pagina’s deze test moet worden uitgevoerd én voor welke doelgroepen. Ook kun je doelen selecteren. Dit kunnen transacties zijn of een ingevuld contactformulier, maar ook sessieduur is een voorbeeld van een doel. Er kan één primair doel en meerdere aanvullende doelen geselecteerd worden. Ook kun je aangeven hoeveel procent van de bezoekers wordt meegenomen in het experiment in totaal en hoe de bezoekers verdeeld worden per variant. Als dit allemaal staat ingesteld, kan het experiment live of worden ingepland. Tijdens de test wordt aangegeven wat de kans is dat een bepaalde variant de beste optie is.
Aan de slag met VWO?
SDIM helpt je graag verder met VWO en het verbeteren van de conversie binnen jouw website. Wij regelen:
- De implementatie van VWO of andere A/B-testen tools
- Het koppelen van VWO of andere A/B-testen tools aan andere systemen
- Het uitwerken van een testplan
- Het uitvoeren en begeleiden van testen
- De analyse van de testresultaten
Heb je nog andere vragen over VWO en CRO? Bekijk dan de conversieoptimalisatie pagina of neem contact op met onze CRO-specialisten.
Hulp van een VWO partner?
Reacties (0)