KPI’s en doelen bepalen
Zonder KPI’s en doelen weet je niet of je inspanningen effectief zijn. Je moet vastleggen wat online succes betekent voor jouw organisatie, zodat je doelgericht kunt meten en bijsturen.
Wat is jouw online doel?
Wat wil jij dat bezoekers op jouw website of app doen? Dat is jouw online doel. Wil je dat ze een product kopen, een offerteaanvraag doen, een account aanmaken, doneren, een bericht lezen of zich ergens voor inschrijven? Jouw online doel is het uitgangspunt voor alle beslissingen die je neemt.
Wat zijn jouw online KPI’s?
KPI’s (ofwel Key Performance Indicators) beschrijven meetpunten waaruit het succes van de gestelde doelen wordt afgelezen. Zonder deze indicators is het moeilijk te bepalen of je inspanningen zinvol zijn geweest.
Het formuleren van een goede KPI doe je aan de hand van de SMART-methode: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden. ‘Meer verkopen’ is bijvoorbeeld geen goede KPI. Hij is niet specifiek, meetbaar en tijdsgebonden. Een goede KPI zou zijn: ‘5% meer webshop verkopen in 2025’
In elke fase van de customer journey zijn er andere KPI’s nodig. Hieronder hebben wij een aantal veelgebruikte KPI’s staan voor elke fase van de customer journey (niet SMART):
See
- Bereik
- Vertoningen
- Weergaven
- Videoweergaven
- Frequentie
- Engagement rate
- CPM (Cost Per Mille)
Think
- Klikken
- Websitebezoeken
- Ingevulde formulieren
- Productpagina bekeken
- Toegevoegd aan winkelmand
- Nieuwsbriefinschrijving
- Betrokkenheid
- CPC (Cost Per Click)
Do
- Opbrengst
- Verkopen
- Gemiddelde bestellingswaarde
- Offerteaanvragen
- Conversiepercentage
- Abonnees
- Leads
- Klanten
- Cost per conversion
- ROAS (Return On Ad Spend)
Care
- Herhaalaankopen
- CLV (Customer Lifetime Value)
- Recensies
- Klanttevredenheidsscore
- Retourpercentage
Doelen en KPI’s bepalen met SDIM
SDIM werkt graag met je samen om het maximale uit je online marketingactiviteiten te halen. Om die reden ondersteunen wij je bij het formuleren van je online doel en de bijbehorende KPI’s. Voor verschillende kanalen hebben wij strategen die hierover met je kunnen meedenken. Zij zorgen ervoor dat KPI’s nauw aansluiten bij je SEO en advertising inspanningen.
Hulp met doelen en KPI’s?
Reacties (0)