28 oktober 2011 (Laatst bijgewerkt: 26 november 2024)

KPI’s en doelen bepalen

2 minuten lezen
SDIM collega's Jorn en Céline

Zonder KPI’s en doelen weet je niet of je inspanningen effectief zijn. Je moet vastleggen wat online succes betekent voor jouw organisatie, zodat je doelgericht kunt meten en bijsturen.

Wat wil jij dat bezoekers op jouw website of app doen? Dat is jouw online doel. Wil je dat ze een product kopen, een offerteaanvraag doen, een account aanmaken, doneren, een bericht lezen of zich ergens voor inschrijven? Jouw online doel is het uitgangspunt voor alle beslissingen die je neemt. 

KPI’s (ofwel Key Performance Indicators) beschrijven meetpunten waaruit het succes van de gestelde doelen wordt afgelezen. Zonder deze indicators is het moeilijk te bepalen of je inspanningen zinvol zijn geweest. 

Het formuleren van een goede KPI doe je aan de hand van de SMART-methode: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden. ‘Meer verkopen’ is bijvoorbeeld geen goede KPI. Hij is niet specifiek, meetbaar en tijdsgebonden. Een goede KPI zou zijn: ‘5% meer webshop verkopen in 2025’

In elke fase van de customer journey zijn er andere KPI’s nodig. Hieronder hebben wij een aantal veelgebruikte KPI’s staan voor elke fase van de customer journey (niet SMART):

See

  • Bereik
  • Vertoningen
  • Weergaven
  • Videoweergaven
  • Frequentie
  • Engagement rate
  • CPM (Cost Per Mille)

Think

  • Klikken
  • Websitebezoeken
  • Ingevulde formulieren
  • Productpagina bekeken
  • Toegevoegd aan winkelmand
  • Nieuwsbriefinschrijving
  • Betrokkenheid
  • CPC (Cost Per Click)

Do

  • Opbrengst
  • Verkopen
  • Gemiddelde bestellingswaarde
  • Offerteaanvragen
  • Conversiepercentage
  • Abonnees
  • Leads
  • Klanten
  • Cost per conversion
  • ROAS (Return On Ad Spend)

Care

  • Herhaalaankopen
  • CLV (Customer Lifetime Value)
  • Recensies
  • Klanttevredenheidsscore
  • Retourpercentage

SDIM werkt graag met je samen om het maximale uit je online marketingactiviteiten te halen. Om die reden ondersteunen wij je bij het formuleren van je online doel en de bijbehorende KPI’s. Voor verschillende kanalen hebben wij strategen die hierover met je kunnen meedenken. Zij zorgen ervoor dat KPI’s nauw aansluiten bij je SEO en advertising inspanningen.

Webanalytics

Hulp met doelen en KPI’s?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *