27 oktober 2015 (Laatst bijgewerkt: 26 november 2024)

Wat is contentmarketing?

3 minuten lezen
Content

Wil je (potentiële) klanten bereiken, binden en behouden? Dan is contentmarketing een goede manier om dit voor elkaar te krijgen. 

Contentmarketing omvat alle marketingactiviteiten op het gebied van content die worden ingezet ter ondersteuning van de communicatie doelstellingen. Van pakkende teksten en afbeeldingen tot meeslepende video’s en zelfs de nieuwste influencer-campagnes. De gekozen contenttypen komen tot uiting via elk mogelijk online marketing kanaal. Van SEO tot SEA en van social media tot websites, blogs en webshops. Op deze manier vormt content de spreekwoordelijke rode draad in iedere online marketing strategie. 

Het meest essentiële aspect van contentmarketing is het bereiken van je doelgroep. Bij het ontwikkelen van een succesvolle contentmarketingstrategie is het cruciaal om je doelgroep te bereiken en mee te kunnen slepen. Het gaat erom dat je een connectie maakt, die je doelgroep inspireert en aanzet tot actie.

Content is alle informatie die wordt gecommuniceerd. Verschillende vormen van content zijn:

  • Blog
  • Banner
  • Influencer video
  • Podcast
  • Infographic
  • Instagram-post
  • Afbeelding
  • Nieuwsbrief

En nog veel meer. Een contentmarketingstrategie bepaalt waar en hoe verschillende vormen van content worden gepresenteerd, met als doel een specifieke doelgroep aan te spreken en ervoor te zorgen dat ze gewenst gedrag vertonen.

Contentmarketing gaat verder dan het enkel communiceren van producten of diensten. Het gaat over het binden van je doelgroep aan je merk of missie met kwalitatieve content. Het hele jaar door. 

Door de contentstrategie op te bouwen rond de oplossing (je producten en diensten), de vraag (alle vragen die er vanuit de samenleving bestaan en die een verband hebben met je organisatie) en de behoefte (de achterliggende behoefte van klanten bij het gebruik van je product of dienst) creëer je authenticiteit, relevantie en variatie in je content en daarbij vertrouwen en een goede reputatie met het merk.

Stel je voor: een wereld waarin jouw merk niet alleen opvalt, maar ook excelleert op alle fronten. Dat is precies wat contentmarketing mogelijk maakt. Het is niet zomaar een strategie; het is een krachtige motor voor groei en succes. Wanneer je contentmarketing op een goede manier inzet, kun je er dus veel mee bereiken: 

  • Met doordachte content trek je niet zomaar klanten aan, maar de juiste klanten – degenen die echt geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt.
  • Contentmarketing draagt bij aan een hogere rangorde in zoekmachines, waardoor jouw website en online kanalen gemakkelijker te vinden zijn voor potentiële klanten.
  • Meer traffic betekent meer kansen om te converteren. Met boeiende content leid je meer verkeer naar jouw online platformen.
  • Contentmarketing positioneert jou als een thought leader in jouw branche, waardoor je merkwaarde en geloofwaardigheid toenemen.
  • Inspireer je publiek met waardevolle content en zie hoe ze transformeren tot trouwe ambassadeurs die jouw merk actief promoten.
  • Door consistent waardevolle content te leveren, word je gezien als dé autoriteit in jouw vakgebied.

Het uiteindelijke doel? Het stimuleren van sales. Maar dit begint met het wekken van interesse en het inspelen op de behoeften van jouw doelgroep. En dat is precies waar contentmarketing in uitblinkt.

Wil je succes boeken met contentmarketing? Dan is het belangrijk dat je begint met een strategie. Begin met het identificeren van je doelgroep en ontdek welke soorten content hen het meest aanspreekt. Vervolgens is het zaak om in je strategie de juiste content te kiezen die naadloos aansluit bij zowel je bedrijfsdoelen als je doelgroep.

Selecteer vervolgens de perfecte kanalen om je content te verspreiden en definieer de tone of voice die het beste bij je merk past. Maar maak je geen zorgen als dit allemaal overweldigend lijkt – wij helpen je graag.

Onze experts helpen je graag bij het opstellen én uitvoeren van een effectieve contentmarketingstrategie die jouw merk op de kaart zet. Met onze begeleiding kun je moeiteloos communiceren met je doelgroep en jouw merk op de meest effectieve manier positioneren.

SDIM levert verschillende diensten op het gebied van contentmarketing:

Heb jij hulp nodig bij het maken of inzetten van contentmarketing? Onze specialisten helpen je graag. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden. 


Content

Hulp met contentmarketing?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *