Augmented reality lens

Augmented reality lenzen voor social media

Augmented reality lenzen of filters op social media zijn opvallend en interessant voor je doelgroep. Het voegt een extra dynamische laag toe aan jouw strategie en nodigt volgers uit content te creëren met jouw lens. Wil je AR inzetten voor jouw bedrijf? Dan helpen wij je graag verder.

  • Val op met jouw AR lens
  • SDIM past de AR lens aan op jouw merkidentiteit 
  • Het is mogelijk om met AR lenzen te adverteren

Augmented reality voegt
een extra laag toe
aan de werkelijkheid

Met AR bekijk je de wereld door de camera van een smartphone en je ziet een laag die er in werkelijkheid niet is. Denk aan een zonnebril die je past of een meubel die in je woonkamer verschijnt. AR is niet hetzelfde als virtual reality (VR). Bij VR waant de gebruiker zich in een totaal andere wereld met behulp van een bril. Door AR blijft de gebruiker juist in de eigen wereld en ziet hier extra elementen.

Hoe gaan we te werk met AR?

Bij het ontwikkelen van een augmented reality filter ondersteunt SDIM van concept tot creatie:

1
Oriëntatie

We kijken of een filter interessant is voor jouw doelgroep en welke doelstellingen behaald moeten worden. We spreken jullie wensen en stellen een debrief op.

2
Concept

In deze fase bedenken we een creatief concept waarmee we de doelgroep aanspreken. Bij tevredenheid over het concept, kunnen we starten met de creatie van het AR filter. 

3
Creatie

Vervolgens wordt het filter gecreëerd met behulp van de laatste technische mogelijkheden. SDIM heeft onder andere ervaring in het nauwkeurig uitvoeren van gezichtsfilters, waardoor elementen heel precies met het gezicht meebewegen.

4
Publiceren en monitoren

De publicatie en het monitoren van het filter vormt de laatste en zeer belangrijke stap van het proces om de campagnedoelstelling te behalen.

5
Evaluatie en bijsturen

Is de campagne een succes? Wij rapporteren de resultaten en sturen waar nodig bij.

De voordelen van een
AR lens op social media

AR is om meerdere redenen interessant om in te zetten.

Merkbeleving

Met een AR filter prikkel je de zintuigen van de doelgroep. De waarde hiervan is hoog, omdat de doelgroep langer bezig is met het uitproberen van een filter dan het liken van een post. Deze actie laat daarom sneller een herinnering achter en versterkt de merkbeleving.

Opvallen op social media

AR is niet nieuw, maar de techniek wordt nog niet massaal ingezet op social media door merken en bedrijven. Het wordt nog als unieke content gezien. Een mooie kans om echt op te vallen bij jouw doelgroep!

E-commerce doeleinden

AR filters kunnen gebruikt worden tijdens het online shoppen. Potentiële kopers proberen eerst een kledingstuk via de selfiecamera. Ook meubelen worden op schaal gemaakt om via de camera van een smartphone te bekijken in het interieur.

AR filters voorbeeld door SDIM

De mogelijkheden
van augmented reality

Passend bij het doel of product, zijn er verschillende mogelijkheden voor AR filters:

  • Een filter voor gezicht of lichaam.
  • Een filter om producten in een ruimte te bekijken.
  • Een filter gericht op een locatie of regio. Via een GEO instelling verschijnt dit filter binnen een social media platform als je op de juiste locatie bent. Dit is interessant voor evenementen of specifieke locaties zoals restaurants of musea.

Op welke kanalen zie je AR lenzen terug?

  • Instagram
  • Facebook
  • TikTok
  • Snapchat
  • Offline, denk aan QR codes in winkels of printmedia

WIJ BEHALEN DIGITAAL SUCCES VOOR

Artikelen over AR

Melissa van Ketel
Melissa van Ketel
30 juni 2023
Opvallen met AR filters op social media
Verrijk de contentstrategie met augmented reality Iedereen kent de iconische gezichtsfilters op Instagram, TikTok, Snapchat en Facebook. Wist je…
30 juni 2023
4 minuten lezen