8 oktober 2015 (Laatst bijgewerkt: 26 november 2024)

Google Nieuws als organisch kanaal

4 minuten lezen
Google Nieuws

Google was één van de eerste websites die met een algoritme nieuws verzamelde uit verschillende (internationale) bronnen. In 2002 heeft Google deze dienst opgezet na de aanvallen op 11 september in de Verenigde Staten, waardoor veel mensen op internet naar nieuws zochten. Inmiddels heeft Google Nieuws ruim 75 edities, beschikbaar in circa 35 verschillende talen. Google Nieuws kan deze content gerelateerd aan ‘nieuws’ snel verspreiden. Ook in Nederland wordt Google Nieuws vaak als zoekmedium gebruikt.

Hoe werkt Google Nieuws?

Google Nieuws is een aparte sectie binnen Google waarin een nieuwsfeed wordt getoond. Deze feed wordt gebaseerd op meerdere nieuwsbronnen, waaronder de grote nieuwsoutlets van Nederland als NRC en AD, maar ook de meer regionale media. Deze worden vervolgens gegroepeerd in meerdere categorieën. Op het moment van schrijven (Google houdt van verandering) zie je in de Google Nieuws feed:

  • Voorpaginanieuws: belangrijke nieuwsitems zoals op de voorpagina’s staan van de grote media
  • Lokaal nieuws: gebaseerd op de locatie waarvandaan gezocht wordt
  • Gekozen voor jou en Voor jou: persoonlijke feed, gebaseerd op onderwerpen waar je je voor kunt abonneren, maar ook de interesses die Google baseert op jouw zoekgedrag. Denk hierbij aan jouw activiteit op de Google-services en YouTube.
    Nieuws per categorie: o.a. Zakelijk, Wetenschap en amusement

Voor iedere zoeker kan de newsfeed er dus anders uitzien, afhankelijk van de locatie en zoekgedrag van een gebruiker. 

Bovendien is Google News ook toegankelijk via een app op Android en iOS. De app werkt in principe hetzelfde als de webversie.

Maakt iedere website kans op vermelding in Google Nieuws?

Doordat het aanbod van artikelen zo divers is in Google Nieuws, komen veel publishers aan bod. Toch maakt niet iedere website kans op vermelding. Om in aanmerking te komen dien je jouw website aan te melden in Google Publisher Center. Hierin geef je meerdere eigenschappen over jouw website zoals logo en URL. Daarnaast geef je hierin de locatie van een nieuwsfeed (bijv. RSS) die Google vervolgens kan gebruiken. Als je jouw account geverifieerd hebt en alles goed staat ingesteld krijg je vanzelf een goedkeuring voor Google News. 

Alhoewel Publisher Center een vereiste is vanuit Google, zijn er andere eisen. Zo moet jouw website een ‘dedicated publisher’ zijn. Dat houdt in dat het publiceren van nieuws het hoofddoel van jouw website is. Een commerciële website die sporadisch nieuws plaatst, komt niet in aanmerking. 

Ten tweede moet jouw content voldoen aan de richtlijnen van Google News. Dat betekent dat jouw content niet mag vallen in de volgende categorieën:

  • Gevaarlijke content
  • Misleidende content
  • Beledigende content
  • Haatzaaiende content
  • Medische content
  • Seksueel getinte content
  • Gewelddadige content
  • Content dat vulgair is.

Tenslotte moet jouw website wel gebruiksvriendelijk zijn. Als de bezoeker door de ads niet meer normaal gebruik kan maken van de website, dan is de kans groot dat Google je negeert voor Google News.

Google Nieuws is goed meetbaar. Dit is namelijk te vinden via een aparte tab in Google Search Console. Hierin kun je tot 16 maanden terug zien hoeveel klikken en vertoningen jouw pagina’s hadden in Google Nieuws. Het tabblad over zoektermprestaties ontbreekt t.o.v. het reguliere prestatierapport. Dit is logisch, want Google Nieuws is geen zoekterm gebaseerde feed. 

Wel vind je dus de prestaties op paginaniveau terug en kun je verder filteren op URL, maar ook op de gebruikelijke dimensies als ‘apparaat’ en land.

Optimaliseren voor Google Nieuws is niet zo vanzelfsprekend als dat het is voor Google Search, omdat het meer feed gebaseerd is. Toch zijn er aspecten waar je rekening mee kunt houden:

Het is als nieuws publisher nodig om op zeer regelmatige basis nieuwsberichten te plaatsen. Dat is immers wat nieuws publishers doen en dat is wat Google verwacht van een publisher.

Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar Google hecht veel waarde aan eigen journalistieke content. Als medium dat enkel content hergebruikt die ergens anders te vinden is, loop je achter de feiten aan. De eerste zijn bij brekend nieuws is natuurlijk een grote pré

Transparantie als publisher is belangrijk, omdat Google misleiding en nepnieuws wil vermijden. Denk hierbij aan alle best practices die horen bij het concept EAT ME (EEAT), waaronder declareren wie de auteur is.

Ook aan de website kant zijn optimalisaties te maken. Met een Google News sitemap, waarin enkel de meest recente berichten staan, ontdekt Google vlot alle nieuwe publicaties. Met structured data kun je het NewsArticle schema gebruiken om jouw content aan te duiden als nieuws, met alle bijkomstige properties die jouw pagina verrijken. Zo help je Google jouw artikel beter te leren begrijpen.

Google Nieuws

Hulp met vindbaarheid in Google Nieuws?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *