Hoe SDIM, Urban Iki heeft geholpen aan stijging in opbrengsten door SST
Urban Iki bevindt zich met zijn producten in een concurrerende markt, waarin zowel concurrenten als resellers een aandeel hebben. Hoe zorg je als merk enerzijds dat je aandeel ten opzichte van jouw concurrenten stijgt en anderzijds dat je jouw resellers tevreden houdt? Dit doet Urban Iki door het voeren van een beleid op productprijzen: hierover zijn afspraken gemaakt zodat producten prijsvast zijn en geen prijsstunters toestaan. Het realiseren van online groei doet Urban Iki door data leidend te laten zijn in alle keuzes, maar wel met het merk in het achterhoofd. In deze case lees je hoe SDIM, Urban Iki heeft geholpen meer rendement en betere resultaten uit hun digitale kanalen te halen.
+318% in transacties
Oude situatie Urban Iki
Als data de basis wordt van alle online keuzes, dan is de belangrijkste benodigdheid: de beste en meest complete data mogelijk, zowel voor eigen beslissingen als algoritmes.
Voorheen werd alle tracking voor Urban Iki client side verzorgd. Dit houdt in dat alle metingen direct vanuit de browser van de bezoeker werden verstuurd richting de kanalen. Deze manier van Tracking levert een aantal nadelen op, waaronder de volgende:Ā
- Een groot deel van de metingen wordt geblokkeerd door adblockers en browsers
- Niet alle cookies kunnen first-party worden geplaatst
- Je hebt geen controle over de metingen die je vanuit de browser afvuurt
- Metingen die vanuit de browser worden afgevuurd hebben invloed op de laadsnelheid van de website
In de nieuwe situatie is het voor Urban Iki daarom essentieel dat de setup geoptimaliseerd wordt, om bovenstaande nadelen tegen te gaan. SDIM heeft met de implementatie van server side tracking, als optimalisatie op de oude situatie, een groei van 278% in opbrengsten en 318% in transacties totaal op de website gerealiseerd.
Wat is Server Side Tracking?
Bij server side tracking worden metingen vanaf een aparte server uitgevoerd (in plaats van de browser van de bezoeker). Bij een websitebezoek wordt er eerst vanuit de browser (Client Side) een signaal gestuurd naar de server. Op basis van dat signaal worden vervolgens vanuit de server alle metingen naar de nodige platformen gestuurd. Dit geeft onder andere de volgende voordelen:
- Meer data registreren: Adblockers of andere trackingpreventies kunnen geen metingen vanaf de server blokkeren. Hiermee zijn we grofweg 10% meer data gaan registreren die we doorgaans missen. Dit is precies een doelgroep die je normaal mist.Ā
- First-party cookies: Omdat de server op je eigen subdomein draait, kunnen cookies first-party worden geplaatst. Daarnaast kunnen we cookies tot 2 jaar lang verlengen.
- Meer controle op metingen: Je hebt volledig beheer over alle metingen die vanaf de server worden afgevuurd. I.t.t. Client Side Tracking zie je in de praktijk dat tags soms data van de site scrapen.
- Bevordert laadsnelheid: Je reduceert het aantal tags dat bij de gebruiker (client side) wordt afgevuurd door deze vanaf de server af te vuren.
Voordelen en resultaat voor Urban Iki
Bij Urban Iki zagen we specifiek de volgende voordelen:
Geen kanaal dat zo erg profiteert van optimale data als Google Ads. Het campagne type, Performance Max, blijft een black box qua optimalisatie mogelijkheden en attributie. Juist bij deze campagnes zagen we een stijging van de werkelijke ROAS met 148% t.o.v. vorig jaar, terwijl klikken, kosten en uiteraard opbrengst mee zijn gestegen.Ā (In dit percentage zit zowel upper funnel als bottom line campagnes. Als we die afzonderlijk beschouwen, zit de werkelijke ROAS stijging nog veel hoger.)Ā
Daarnaast kregen we inzicht in wanneer de actiecampagnes zijn plafond bereiken: dit is namelijk zichtbaar in de data. Hierdoor wisten we vanuit SDIM wanneer er meer geĆÆnvesteerd moest worden in upper funnel campagnes, waar Urban Iki zich als merk met hun uitstekende video- en fotocontent kon etaleren. Door de uitbreiding op merkbekendheid-campagnes profiteerde niet alleen Urban Iki, maar ook hun resellers.Ā
De doelstelling van de COVID-19 campagne was om verkeer naar de informatieve artikelen op de website te genereren. En dat is gelukt; het verkeer naar de artikelen en klantcases is in deze periode met 256% toegenomen. Door de boodschap aan te passen naar de nieuwe uitdagingen die COVID-19 met zich meebracht en te werken aan maximale zichtbaarheid, is het verkeer naar de website met 38% verhoogd. YouTube werd ingezet als ondersteunend kanaal en heeft meer dan 2,5 miljoen weergaven gegenereerd.
Ook de secundaire doelstelling van conversies werd ruimschoots gehaald. Door de COVID-19 campagne zijn de conversies met 85,85% toegenomen in de periode maart t/m juni 2020. De CPA was zelfs iets lager (-3%) en de conversieratio steeg van 3% naar 4%.
SDIM heeft gezorgd dat we kunnen vertrouwen op data in de keuzes die wij voor onze webshop maken. Door de implementatie van server side tracking en vertaling naar bruikbare dashboards, kunnen wij blijven werken aan het vergroten van het succes van Urban Iki.