Hoe Terre des Hommes het fondsenwervingsproces optimaliseert
Samen met Terre des Hommes zet SDIM zich voortdurend in om als toonaangevend goed doel het aantal donaties te vergroten en tegelijkertijd hogere donatiebedragen te genereren. Met als doel dit te bereiken, hebben we besloten het anchoring-principe toe te passen op de donatieformulieren van de organisatie. Hieronder vind je het proces, de overwegingsredenen en de bevindingen.
Het belang van doneren
Een groter aantal donaties betekent dat er meer financiële middelen beschikbaar zijn om de doelstellingen van de organisatie te realiseren. Hierdoor kan Terre des Hommes meer kinderen in nood helpen, hun rechten beschermen en hun leefomstandigheden verbeteren. Kortom, het verhogen van het aantal donaties is essentieel voor Terre des Hommes om hun maatschappelijke impact te vergroten, financiële stabiliteit te waarborgen en bewustwording en betrokkenheid te stimuleren.
Spotten van optimalisatie mogelijkheden
Terre des Hommes is altijd op zoek naar een optimale gebruikerservaring voor potentiële donateurs. Daarom is SDIM ingeschakeld om dit proces vorm te geven. Samen met Terre des Hommes heeft SDIM een lijst samengesteld met mogelijke optimalisaties. Deze lijst is kritisch beoordeeld op het gebied van potentieel, belang en het gemak van aanpassen. Hier zijn een aantal potentiële testopties uitgekomen.
SDIM maakt zich hard voor een testcultuur om implementaties met een negatief effect uit te sluiten en implementatiekosten laag te houden.
Wat is er getest
Het anchoring principe is een psychologisch fenomeen waarbij mensen zich laten beïnvloeden door een referentiepunt of ‘anker’. Door een hoger bedrag als referentiepunt te tonen, wordt de perceptie van wat een passend donatiebedrag is beïnvloed, waardoor gebruikers eerder geneigd zullen zijn om te doneren.
We sturen op de volgende KPI’s:
- Het bevorderen van de steun aan Terre des Hommes.
- Het meten van de effectiviteit van het anchoring effect bij het stimuleren van donaties.
- Het identificeren van de optimale volgorde van donatiebedragen.
We hebben twee varianten van de donatieformulieren gecreëerd en deze getest met behulp van A/B testen. De steekproefgrootte was 1200 bezoekers, waarbij de donoren willekeurig werden verdeeld in twee groepen:
Controlegroep
Controlegroep: Deze groep kreeg de standaard volgorde van donatiebedragen te zien, beginnend met het laagste bedrag en eindigend met het hoogste bedrag.
Testgroep
Experimentele groep: Deze groep kreeg de omgekeerde volgorde van donatiebedragen te zien, beginnend met het hoogste bedrag en eindigend met het laagste bedrag.
Resultaten
Na het analyseren van de testresultaten kwamen we tot de conclusie dat de variant met het Anchoring principe positieve resultaten opleverde. We zagen een aanzienlijke toename in het aantal donaties in vergelijking met de controlevariant.
- Het conversiepercentage van de controlegroep was 3,8%
- Het conversiepercentage van de testgroep was 5,1%
- De gerealiseerde groei was dus 34,21%.
Sinds mei 2022 zijn wij tevreden klant bij SDIM. De consultants zijn kundig en lopen de kantjes er niet vanaf. Er is altijd ruimte en tijd voor vragen en ze denken proactief met ons mee. De resultaten worden goed in de gaten gehouden en de accounts worden voortdurend geoptimaliseerd. Ook wordt er nagedacht over nieuwe kanalen of campagnetypes, dat is erg leuk en verfrissend! Dankzij de expertise op SEA, SEO en CRO gebied hebben we samen al veel stappen kunnen zetten om onze online marketing kanalen te optimaliseren en naar een hoger niveau te tillen.
Conclusie
Deze resultaten bevestigen de effectiviteit van het anchoring principe bij het stimuleren van donaties. Door het tonen van een hoger donatiebedrag als referentiepunt, werden bezoekers van de donatieformulieren gestimuleerd om eerder te doneren dan ze anders wellicht zouden hebben gedaan.
Dankzij deze succesvolle A/B test kunnen we concluderen dat het toepassen van het anchoring principe op de donatieformulieren van Terre des Hommes heeft geleid tot een toename van het aantal donaties.
Waarom de test
Deze optimalisatie draagt bij aan het realiseren van de missie van Terre des Hommes om de rechten en het welzijn van kwetsbare kinderen wereldwijd te bevorderen.
Door voortdurend te experimenteren en te optimaliseren, blijft Terre des Hommes innovatieve strategieën implementeren om nog meer positieve impact te creëren en de steun voor hun belangrijke werk verder te vergroten.