Zo creëerde SDIM succesvolle zoekcampagnes binnen Google Ads met een continu wisselend aanbod van voorstellingen.
ROAS van 2137%!
De Stadsschouwburg en de PHIL zijn de twee grootste podia van Haarlem. Ze organiseren meer dan 350 evenementen per jaar: van pop en klassieke concerten tot soul performances en van televisieproducties tot zakelijke evenementen en congressen in de PHIL. En van hiphop tot dans, toneel en cabaret in de Stadsschouwburg. Op de websites van philhaarlem en stadsschouwburghaarlem kun je het volledige programma voor het komende jaar inzien en tickets bestellen.
De uitdaging
Dit zorgt gelijk voor de uitdaging: hoe zorg je ervoor dat je als adverteerder mee kan bewegen met het aanbod aan voorstellingen wat voortdurend verandert? Er komen immers niet alleen doorlopend nieuwe voorstellingen op de website, maar er verdwijnen ook voorstellingen omdat ze hebben plaatsgevonden óf omdat ze zijn uitverkocht. Hierdoor kun je geen tickets meer bestellen en heeft het geen zin meer om budget aan Google Ads te spenderen. Als specialist kun je moeilijk de hele dag de website in de gaten houden om te kijken welke voorstellingen momenteel nog beschikbaar zijn om advertenties voor te creëren of te onderbreken. Dat is simpelweg een onbegonnen zaak.
De oplossing
Channable Import
Door middel van een import feed vanuit de backend, konden wij herkennen wat het volledige aanbod aan voorstellingen was voor beide websites. Deze import feed koppelden wij aan Channable, een softwaretool voor feedmanagement. Deze import kunnen wij dagelijks ophalen, waardoor we gemakkelijk nieuwe voorstellingen kunnen herkennen. Door middel van het instellen van zogenoemde regels kunnen we voorstellingen uitsluiten, ofwel niet meenemen. Nadat we de feed hebben geoptimaliseerd, hebben we de volledige nieuwe feed gekoppeld aan Google Ads. Hierdoor kan Google Ads dus dagelijks herkennen welke nieuwe voorstellingen zijn toegevoegd op de website en welke inmiddels zijn uitverkocht.
Campagnestructuur
Nadat Google Ads het huidige voorstellingsaanbod herkent, is het tijd voor de volgende stap. Met het simpelweg herkennen van voorstellingsaanbod ben je er natuurlijk nog niet. Binnen Google Ads moeten natuurlijk campagnes, advertentiegroepen, advertenties en zoekwoorden gecreëerd worden. Ook deze stap konden we automatiseren binnen Channable. Dit doen we door middel van de functie ‘Build dynamic campaigns’ binnen Channable. Hier kun je alle instellingen selecteren die we kennen binnen de campagne-instellingen vanuit Google Ads. Hier krijgen we ook de functie om advertentiegroepen (of voorstellingen) automatisch te pauzeren wanneer de datum van de voorstelling is geweest óf als de voorstelling is uitverkocht.
Het meest interessante gebeurt in het bouwen van dynamische advertentiegroepen. We willen immers dat de advertentieteksten goed aansluiten bij de voorstelling. Dit is fijn voor de gebruiker binnen Google, maar ook belangrijk voor je kwaliteitscore binnen Google Ads. Een hogere kwaliteitscore binnen Google Ads betekent immers dat je veelal hoger vertoond zal worden en dat je minder betaalt voor een klik. Voor het maken van de advertentieteksten gebruiken we ‘ad templates’. Hierbij kunnen we ook 15 koppen en 4 beschrijvingen maken, zoals we die kennen binnen Google Ads. Het grote verschil is dat we ook de advertenties dynamisch maken. In het main template gebruiken we bijvoorbeeld in kop 1 de naam van de performer, in kop 2 de titel van de voorstelling en in kop 3 de subtitel van de voorstelling.
In sommige gevallen zal dit niet lukken, omdat bijvoorbeeld de titel van de voorstelling langer is dan de toegestane 30 karakters binnen Google Ads. In dat geval gebruiken we een back-up template, waarbij we de advertentieteksten hetzelfde houden, maar een vervanging zoeken voor de kop die te lang is. Dit doen we net zo lang totdat 100% van de voorstellingen een goedgekeurde advertentie heeft.
Voordelen
Deze dynamische structuur biedt meerdere voordelen. Het grootste voordeel is natuurlijk dat het een minder tijdrovend proces is en daarmee een stuk efficiënter te werk kunnen gaan. Als er op één dag 10 nieuwe voorstellingen online komen, is dat natuurlijk een aardige klus om 10 nieuwe advertenties handmatig aan te maken. Daarnaast is het dagelijks handmatig aanmaken van 10 advertenties een stuk foutgevoeliger. We zijn allemaal mensen en een typefoutje is zo gemaakt. Doordat we de templates van tevoren zo goed mogelijk hebben klaargezet, voorkomen we de menselijke errors in de advertentieteksten. Ten slotte kunnen we met deze campagnestructuur stellen dat het aanbod van voorstellingen altijd actueel is. Op het moment dat een voorstelling is uitverkocht, zullen Channable en Google Ads dit direct doorhebben en zal de advertentie gepauzeerd worden. Hiermee voorkomen we dat er onnodige kosten worden gemaakt op voorstellingen die toch al zijn uitverkocht.
Resultaten
In het tijdsbestek van 1 jaar tijd hebben er meer dan 500 verschillende voorstellingen live gestaan binnen Google Ads, allemaal met passende advertentieteksten en zoekwoorden. Deze voorstellingen hebben enkel vanuit de dynamische campagnes binnen Google Ads alleen voor meer dan 4.000 aankopen gezorgd met een ROAS van maar liefst 2137%!
- ROAS van maar liefst 2137%!
- Efficiënte aanpak voor evenementenpromotie
- Specialist in geautomatiseerde campagnes