Hoe onze SEO strategie zorgde voor een ROI van 708% voor ISMT
ISMT B.V. is een Nederlands bedrijf dat gespecialiseerd is in akoestische isolatie voor de bouw en op maat gemaakte producten voor de industriesector. Ze ontwikkelen en leveren hoogwaardige producten zoals PE schuimen, isolatiematerialen, en op maat gemaakte componenten voor verschillende toepassingen. ISMT staat voor innovatie, kwaliteit en klantgerichte oplossingen, waarbij ze samenwerken met partners om effectieve producten te creëren die mensen, middelen en het milieu beschermen. Ze bieden ook advies en ondersteuning voor specifieke projectbehoeften.
708% ROI
in het eerste jaar
Situatie voor de samenwerking
Het domein van ISMT is actief sinds januari 2021. In de loop van 2022 heeft ISMT hun nieuwe website gelanceerd en in de eerste maanden genereerden ze weinig organisch verkeer. Daarnaast kwamen er zelden leads uit de website en helemaal geen omzet. De eerste twee jaar heeft de website als marketingmiddel dus weinig resultaat opgeleverd. Eind 2022 kwam ISMT daarom bij ons met de vraag om meer organische groei te realiseren, waarbij het erom ging dat de website organisch beter ging presteren voor meer leads en omzet.
Intern waren de meningen verdeeld over de toegevoegde waarde van digital marketing, waardoor wij voor een mooie uitdaging stonden. De eigenaren gaven ons het vertrouwen en wij zijn aan de slag gegaan!
Inzicht
Tijdens de samenwerking zijn we gestart met een nulmeting om te zien waar ISMT stond ten opzichte van de concurrentie en wat de sterktes en zwaktes van de website waren. Het was snel duidelijk dat er genoeg optimalisatiemogelijkheden waren en daar hebben we een roadmap voor opgesteld, waarbij de focus in eerste instantie lag op techniek en content.
SEO strategie
In de eerste maanden van de samenwerking zijn we gestart met het in kaart brengen van zoekvolumes en content kansen binnen de branche. Met focus op branche-expertise autoriteit, schreven we kenniscentrum artikelen die we intern doorlinkten naar de dienstenpagina’s. De achterliggende gedachte hierbij is dat we een onderbouwing geven voor hetgeen waar ISMT expertise van heeft (E-E-A-T). De dienstenpagina’s zijn tevens herschreven en waren onderdeel van de overkoepelende contentstrategie waar we sindsdien meebezig zijn.
Daarnaast had de website veel technische uitdagingen die we moesten aanpakken voor een fijnere gebruikerservaring en een beter contextueel begrip vanuit de zoekmachine. Dit hebben we aangepakt, terwijl we op de achtergrond al bezig waren met contentcreatie. De volgende punten hebben we geoptimaliseerd:
- Laadsnelheid
- URL-structuur
- Navigatiestructuur
- Meertaligheid instellingen
- Structured data
- Hygiënepunten, zoals sitemap issues, 404 pagina’s, interne redirects, etc.
Resultaat
In een technische markt met beperkte zoekvolumes zijn alle extra websitebezoeken mooi meegenomen. In het eerste jaar van de samenwerking wisten we een groei te realiseren van +19% in organisch verkeer. Die groei zien we vooral terug op de dienstenpagina’s en de productpagina’s. Daarnaast is de betrokkenheid op de website over het algemeen gestegen en het aantal belangrijke conversies is toegenomen. Die meten we pas sinds de start van de samenwerking, dus we kunnen geen data vergelijken, maar ISMT gaf zelf aan hier een duidelijk verschil in te merken.
Alle inspanningen hebben er uiteindelijk dus voor gezorgd dat er meer organische leads uit de website kwamen, waarvan diverse met ISMT in zee zijn gegaan en dus hebben gezorgd voor meer omzet. Daarnaast zaten er nog veel potentiële klanten in de pipeline met een mooie omzetpotentie. De meeste prospects bellen direct in plaats van het sturen van een e-mail of het invullen van een contactformulier, dus deze stijging was vooral te herleiden uit het aantal telefoontjes. ISMT gaf zelf aan een duidelijk verschil te merken in leads en omzet. Uiteindelijk zorgden onze inspanningen voor een ROI van 708% in het eerste jaar van de samenwerking. Die hebben we berekend door de organische opbrengsten af te wegen tegen de investering die ISMT deed in SDIM.