Sanquin
Digital marketing

Zeer succesvolle SEO migratie voor Sanquin

In Nederland zorgt Sanquin voor de bloedvoorziening. Dat doet Sanquin samen met de donors voor een beter leven van de patiënt. Belangrijk voor Sanquin om deze donoren te werven is de zichtbaarheid in de zoekmachines. Sanquin heeft de handen ineen geslagen met SDIM om de zichtbaarheid in de informatie- en oriënterende fase te vergroten.

  • Zeer ervaren in de non-profit sector
  • Bewezen succescases in lastige branches
  • Succesvolle SEO migraties met bewezen resultaten
  • Gerichte content strategieën voor alle fases
  • Meer dan 20 jaar SEO ervaring
  • Top 3 Emerce 100
  • Meer dan 20 jaar digital marketing ervaring
  • Strategisch partner

Sanquin heeft voor de website vernieuwing en migratie de handen ineen geslagen met SDIM. Hierbij heeft SDIM Sanquin gedurende het gehele proces ondersteund en zijn er zeer positieve resultaten geboekt.

Eerdere migratie van de website

De website van Sanquin is (voor samenwerking met SDIM) al een keer eerder verhuisd. Deze migratie verliep niet vlekkeloos, waardoor destijds zoekverkeer is ingeleverd. Bovendien speelden er op de site nog diverse technische issues die een negatieve impact hadden op de organische vindbaarheid van Sanquin. Dit was aanleiding voor een vernieuwing van de site en een tweede migratie.

Samenwerking met SDIM

Sanquin heeft voor deze vernieuwing en migratie de handen ineengeslagen met SDIM. Hierbij heeft SDIM Sanquin gedurende het gehele proces ondersteund. Positieve ervaringen in eerdere samenwerkingen, een uitgebreide analyse en pragmatisch plan van aanpak gaven doorslag om de samenwerking aan te gaan.

Ambitie en doelstelling

De ambitie van Sanquin en SDIM was het verbeteren van de technische basis van de site, de website structuur, maar ook het uitbreiden en optimaliseren van de huidige content. Met als doel het realiseren van meer organisch verkeer. Het doel van Sanquin was dat de aanpassingen en investering moesten zorgen voor een uplift van meer dan 20% in organisch verkeer.

SEO migratie van Sanquin case door SDIM

Zoektermen analyse & structuur

Het migratietraject voor sanquin.nl begon met een uitgebreid zoektermenonderzoek. Op basis van die inzichten is vervolgens een websitestructuur advies opgesteld.

Technische audits

Naast zoektermen analyse en structuur advies is er een technische audit uitgevoerd en zijn oude migratie issues in kaart gebracht. Bij de migratie naar de nieuwe site was het van groot belang om ook oude, verkeerd ingestelde redirects opnieuw netjes mee te verhuizen. Op die manier werd de positieve impact van de migratie versterkt.

Content training & begeleiding

Terwijl de sitestructuur werd geïmplementeerd, heeft SDIM een SEO content training verzorgd aan het online team van Sanquin. Bovendien vond er SEO copywriting begeleiding plaats tijdens de contentproductie fase.

Monitoring organische resultaten

Voor de monitoring van de resultaten heeft SDIM een Google Data Studio Dashboard voor Sanquin opgeleverd. Hiermee krijgt Sanquin duidelijk inzicht in de prestaties na de migratie. Van groei in branded vs non-branded verkeer, tot groei in diverse websites categorieën.

Sanquin website migratie

Zichtbaarheid creëren in informatie- en oriënterende fase

Uit een uitgebreide website- en zoektermen analyse bleek dat Sanquin vóór de migratie vooral content aanbood rondom actiegerichte termen. Het doneren van bloed stond op de website centraal. Hoewel deze termen leidend zijn voor het behalen van de online doelstellingen, lagen er voor Sanquin nog veel goede kansen in de zogenaamde awareness en consideration fase. Als bloedbank van Nederland heeft Sanquin een positie waarin zij hun kennis kunnen delen over bloed. Op die manier wordt er bewustwording gecreëerd en worden bezoekers overtuigd van het belang van bloeddonoren. Een goed voorbeeld is het creëren van content over verschillende bloedaandoeningen, waarbij bloeddonaties cruciaal zijn.

Content uitbreiding

Er werd flink wat content hoger in de funnel geproduceerd en de website structuur werd hierop vervolgens optimaal ingedeeld. Voor zowel gebruiker als zoekmachine. Dit hield o.a. in: een sectie voor alle informatieve content over bloed, maar bijvoorbeeld ook een aparte sectie voor content over het ontvangen van een bloeddonatie. Zo ontstond er een logische driedeling: info over bloed, over bloed doneren en over bloed ontvangen.

De behaalde resultaten versterken onze positie als autoriteit op het gebied van bloed. In SDIM heeft de Bloedbank een partner gevonden die eerlijk, transparant en pragmatisch meedenkt om tot oplossingen en resultaat te komen. Vanuit de basis die staat kunnen we het succes verder uitbouwen.

Jeroen Bakker van Sanquin
Teamlead bij Sanquin
Jeroen Bakker

Resultaten

Drie maanden na de migratie werden de resultaten goed zichtbaar. De website optimalisaties en de migratie hebben een zeer positieve impact gehad op het organische zoekverkeer naar sanquin.nl. Zo steeg het non-branded zoekverkeer met 195% t.o.v. een jaar eerder. Hiermee is de gestelde doelstelling van 20% ruim behaald. Naast een stijging in organisch verkeer is er ook een flinke verbetering geweest in bouncepercentage door betere informatievoorziening, namelijk van 48% naar gemiddeld 26%.

  • 153% meer organische klikken uit non-branded zoekopdrachten t.o.v. dezelfde periode vorig jaar
  • Hoge zichtbaarheid in de awareness fase, door content ‘over bloed’
  • Gemiddelde bouncepercentage daalt van 48% naar 26% t.o.v. jaar eerder

Betrokken collega’s bij Sanquin

Stefan Rooijakkers
Manager SEO & content
Chloë Fonville
Team lead advertising
Daan Aussems
Product lead SEO
Stijn Leuven
Digital advertising specialist
Kenneth Theijsmeijer
Data & analytics consultant
Jorn Staats
Senior sales consultant
Yannick Bos
Digital advertising specialist & relatiebeheer
Steven van Eck
Data & analytics manager