
Ontzorging voor grote webshop: Hoe SDIM marktleider Online Deurbeslagshop naar een nieuwe website begeleidde
Een nieuwe website is altijd spannend. Nog spannender als het gaat om een goed lopende, succesvolle webshop. Het oude CMS beschikte niet langer over de nieuwste functionaliteiten en kon niet de efficiëntieslagen bieden die Online Deurbeslagshop nodig had. Dus hoe kunnen we overstappen naar een nieuw e-commerceplatform zonder verkeer te verliezen? Dat is het vraagstuk waar Online Deurbeslagshop mee kampte. SDIM heeft hen van begin tot eind begeleid naar het gloednieuwe platform dat er nu staat.
Ga snel naar
Over de klant
Online Deurbeslagshop is een marktleider op het gebied van online deurbeslag verkoop. Met een assortiment van zo’n 25.000 artikelen en meer dan 200 categorieën is het een substantiële webshop. Dagelijks komen hier duizenden bezoekers op af en is de organisatie nog altijd groeiende.
Het doel: Nieuwe website voor een goedlopende webshop
Het hoofddoel van de vraag is duidelijk. Het is aan SDIM om Online Deurbeslagshop succesvol over te laten gaan naar een nieuw platform.
Secundaire doelen zijn het direct implementeren van nieuwe functionaliteiten en het verbeteren van de algehele gebruikerservaring.
De uitdaging: Nieuw CMS, nieuwe functionaliteiten tegen zo min mogelijk risico
Bij het overgaan naar een nieuwe website, zeker in het geval van een nieuw platform, zitten meerdere risico’s. Er zijn diverse processen die op elkaar afgestemd zijn achter de schermen en die goed overgezet moeten worden, maar ook aan de voorkant kleven er risico’s. Je wilt de vindbaarheid behouden, je wilt de prestaties van de lopende advertentiecampagnes behouden en je wilt dat bezoekers een fijne ervaring overhouden. Als aan elk van deze vereisten niet voldaan wordt, heeft dat financiële gevolgen voor de organisatie.
Bijkomende uitdaging is de integratie van zowel de zakelijke webshop als van de aparte cilindersloten webshop in één platform.
Ontzorging op technisch en projectmanagement vlak
Bij de overgang naar een nieuwe website is goed projectmanagement van belang. Hoe goed er gecommuniceerd wordt met developers, bepaalt mede hoeveel het project gaat kosten. Als digital marketingbureau heeft SDIM meerdere specialisten beschikbaar die in elke fase met hun expertise de website naar een hoger niveau tillen.
- De SEO-specialist neemt de rol van projectmanager op zich gedurende het gehele proces.
- Er wordt gebruik gemaakt van meerdere specialisten in kritieke fases om zo geen optimalisatieslag te vergeten. Zo wordt goed rekening gehouden met de 1-10-100 regel.
- Tijdens het wekelijkse contact wordt ODS intensief begeleid en vormt de SEO-specialist een spil tussen ontwikkelaar en ODS.
- Met meerdere go/no-go-momenten vanuit diverse specialisten is een succesvolle livegang gegarandeerd.
De oplossing: De begeleiding van a tot z
Als digital marketing bureau wil je graag altijd betrokken zijn bij een nieuwe website voordat deze live gezet wordt. Het liefst zo vroeg mogelijk, zodat er voldoende tijd is om adviezen te geven die de prestaties van de website verbeteren. Want, zoals vaak bij projectmanagement het geval is, geldt ook hier de 1-10-100-regel: Alle vereisten die je vooraf bespreekt kosten een fictieve euro, diezelfde vereisten tijdens het ontwikkelen bespreken kost je 10 euro en diezelfde wensen na het ontwikkelen implementeren kost je 100 euro. Het is daarom belangrijk bij de ontwikkeling van een nieuwe website kennis extern in te winnen. SDIM heeft Online Deurbeslagshop (ODS) van begin tot eind ondersteund en op cruciale mijlpalen specialisten aangehaakt om hen te begeleiden in het maken van keuzes. Hieronder onze aanpak
Stap 1: Het vooronderzoek
Uitgevoerd door: SEO Specialist, CRO specialist, Data specialist, Advertising specialist
Begeleid door: SEO Specialist
Mijlpaal: RFP Documentatie
Het vraagstuk was helder: er moet een nieuwe website komen, waarbij afgestapt wordt van het huidige CMS en een nieuwe CMS gekozen wordt. Daar komen veel vragen bij kijken, zoals:
- Waaraan moet een CMS in de basis voldoen?
- Kan dit CMS communiceren met de huidige boekhouding en orderfulfillmentprocessen?
- Welke limitaties zijn er?
- Welke wensen zijn er?
Voor al deze vraagstukken is gedegen vooronderzoek nodig. De SEO specialist van SDIM heeft samen met ODS een RFP (Request For Proposal) opgesteld om zo helder uitgeschreven vereisten te hebben. De SEO specialist heeft de vereisten vanuit de kant van de digital marketing toegelicht, met invulling vanuit een Data specialist, CRO specialist en een Advertising specialist. ODS heeft hun werkwijzes tevens uitgeschreven. Zo ontstond er een uitgebreid document met wensen en vooral ook huidige restricties. Dit document is het startpunt voor de keuze van een platform.
Stap 2: De selectie
Uitgevoerd door: SEO Specialist
Begeleid door: SEO Specialist
Mijlpaal: Definitieve keuze ontwikkelaar
Op basis van het RFP zijn er verschillende platformen overwogen en development bureaus aangehaakt die elk mochten pitchen. Met het oog op de vereisten in het document is ervoor gekozen om WooCommerce– (WordPress) en Shopware-ontwikkelaars uit te nodigen om mee te pitchen voor de opdracht. De SEO-specialist nam een neutrale en begeleidende rol aan om zo de definitieve keuze bij de klant neer te leggen. Zo ontstaat het beste resultaat voor een verdere samenwerking.
Stap 3: Wireframes & ontwerp
Uitgevoerd door: SEO Specialist, CRO specialist, Content specialist
Begeleid door: SEO Specialist
Mijlpaal: Volledig ontwerp
In het geval van ODS is de keuze gevallen op vaste partner van SDIM Sturdy Digital. Zij zijn gespecialiseerd in WordPress platformen. Tijdens deze fase start het daadwerkelijke ontwerp. Bij oplevering van de wireframes en het latere design worden CRO-specialisten en content-specialisten aangehaakt.
Stap 4: Ontwikkelfase
Begeleid door: SEO Specialist
Mijlpaal: Werkende staging
De ontwikkelfase is de fase waarin SDIM een begeleidende rol inneemt. Tijdens regelmatige check-ins (in dit geval wekelijks) tussen Sturdy, SDIM en ODS, wordt de voortgang bewaakt en geeft de SEO specialist een vertaalslag tussen technische vragen vanuit een ontwikkelaar en eisen vanuit de klant.
Stap 5: Contentmigratie
Uitgevoerd door: SEO Specialist, CRO specialist, Content specialist
Mijlpaal: Staging voorzien van content
Samen met de ontwikkelaar is onderzocht welke content geïmporteerd kon worden. De SEO specialist nam een begeleidende en uitvoerende rol om de staging omgeving klaar te maken richting livegang. Hierdoor was er grip op het overbrengen van de belangrijke content elementen die de website voorheen goed vindbaar maakte en verminder je het risico op daling in organisch verkeer.
Stap 6: Technische migratie & livegang
Begeleid door: SEO Specialist, Data specialist, CRO specialist, Advertising
Mijlpaal: Migratietabel, Custom Datalayers, Technische Go/No-go
Deze afrondende fase wordt gekenmerkt door het klaar maken van de staging omgeving voor livegang. In deze fase wordt de migratietabel opgesteld. Hierin worden oude URLs gekoppeld aan nieuwe URL’s, om zo een volledige redirectlijst te maken die geimporteerd kan worden. De Data-specialist stelt custom datalayers op, om zo veel mogelijk data te kunnen onttrekken aan bezoekers ten behoeve van inzichten en optimale campagnes. De advertising-specialist en CRO-specialist controleren de werking van het platform om een definitieve ‘go’ te geven. Als elke afdeling een “go” geeft controleert de SEO specialist een laatste keer of er geen blokkades zijn die een livegang in de weg zitten.
Stap 7: Technische opschoning en controles na livegang
Begeleid door: SEO Specialist, Data specialist, CRO specialist, Advertising
Mijlpaal: Migratietabel, Custom Datalayers, Technische Go/No-go
Na een succesvolle livegang worden de laatste controles uitgevoerd en worden alle restant van de migratie verwerkt. Denk aan het opschonen van interne redirects, het controleren van links naar 404-pagina’s en het optimaliseren van de websitesnelheid.
Het resultaat: een succesvolle overgang met flinke verbeterpunten voor de webshop
Het resultaat mag er zijn. De website is succesvol gemigreerd zonder een verlies aan organisch verkeer en vindbaarheid en er zijn direct optimalisatieslagen gemaakt. Bijvoorbeeld:
- De webshop heeft uitgebreide datalayers die campagnes nu voorzien van verrijkte data
- Er wordt direct gebruikgemaakt van server-side tracking.
- De website is sneller en voldoet aan de Core Web Vitals.
- De website heeft uitgebreide structured data schema’s die voorzien zijn van alle nieuwe wensen ten behoeve van een betere data ontsluiting
- Er zijn veel slimmigheden ingebouwd, waardoor er veel handmatig werk wordt geautomatiseerd voor Online Deurbeslagshop
- Het zakelijke platform en de aparte cilinderwebshop zijn succesvol geïntegreerd in één domein. Hierdoor hoeven gebruikers niet langer tussen websites te wisselen en genieten ze van een betere shopervaring.
Wat maakt de webshop van Online Deurbeslagshop bijzonder?
Een migratie komt vaak voor, maar door het vroegtijdig aanhaken van digital marketing specialisten zijn diverse winsten behaald die anderzijds veel geld zouden kosten om achteraf te implementeren of überhaupt niet meegenomen zouden worden in het design.
Een website met een gedegen E-E-A-T-strategie
De zoekmachine is op zoek naar betrouwbare informatie, zeker met het oog op AI Overviews, en hanteert daar bepaalde standaarden voor. Voor de website van ODS is vanaf de wireframes en design al een strategie voor EEAT bepaald en doorgevoerd. In de nieuwe website staat de expertise van medewerkers centraal. Er worden specialisten gekoppeld aan categorieën waar zij hun expertise mee kunnen geven in de gehele klantreis. In deze nieuwe website wordt de offline winkelbeleving meegenomen naar een online omgeving om zo expertise, ervaring en betrouwbaarheid uit te stralen voor zowel bezoekers als zoekmachines.
Uitgebreide dataverzameling met server-side tracking
Data en inzichten zijn steeds lastiger te verkrijgen. Een van de grote limitaties van het vorige systeem is dat er limieten aanwezig waren op het gebied van data verzameling. Met de overgang naar de nieuwe website wordt er niet alleen meer aankoopdata verzameld door bijvoorbeeld enhanced e-commerce, maar ook door de implementatie van server-side tracking heeft ODS grotere invloed op de data collectie.
Een webshop gericht op performance
Een van de gebreken van het oude systeem was de slechte performance, met name op het gebied van de Core Web Vitals. Deze werden niet gehaald en hierin waren weinig verbeterslagen in het systeem te maken hierin. In de nieuwe website stond prestatie en websitesnelheid centraal. Alle Core Web Vitals worden behaald en er is niet langer een langzame gebruikerservaring. Dit bewijst dat een grote WooCommerce-website ook een snelle shopervaring kan bieden.
Het succes van onze samenwerking zit hem vooral in het vertrouwen dat wij in SDIM hebben. Zij weten als geen ander wat er speelt en leeft in de online marketing industrie en op welke zaken wij ons als webshop moeten richten om deze succesvolle lijn voort te blijven zetten. Hierdoor kunnen wij samen snel schakelen en blijven wij de markt altijd net één stapje voor.
Ook een nieuwe website nodig, maar weet je niet waar je moet beginnen?
Het eerder beschreven doel en de uitdaging zijn niet uniek. Regelmatig lopen organisaties tegen dit vraagstuk aan en weten ze niet waar of hoe ze moeten beginnen. Toch wordt er vaak een dergelijk traject gestart zonder (op tijd) consultancy in te schakelen of is er een gebrek aan technische kennis aan de organisatiekant. Het is daardoor verstandig om tijdig expertise in te winnen. Wij voeren met grote regelmaat migraties uit en zijn betrokken bij talloze trajecten rondom nieuwe websites. Laat je volledig ontzorgen tijdens een project en vermijd onnodige risico’s.