Online Deurbeslagshop: YouTube for Action
Online Deurbeslagshop is totaal gericht op performance, met een kosten/batendoelstelling. De kosten moeten in verhouding staan met de gegenereerde omzet. De uitdaging lag voor SDIM in het kiezen van het juiste kanaal om de marketingmix aan te vullen. De wens was om meer volume te creëren op performance niveau.
YouTube for Action bleek de perfecte aanvulling op de marketingmix. Voor het opzetten van de campagne, volgden we de best practices op.
- Top 3 Emerce 100
- Meer dan 20 jaar digital marketing ervaring
- Strategisch partner
- Zeer specialistisch in elke discipline
- Meetbaar rendement als uitgangspunt
- Data-driven & resultaatgericht
- Heldere taal, no nonsense
- Een van de grootste onafhankelijke agencies van NL
Hoe ODS met YouTube for Action 52% groei in opbrengst vanuit Google CPC behaalde
Over Online Deurbeslagshop
Online Deurbeslagshop is een webshop met een fysieke showroom welke meer dan 15.000 producten verkoopt op het gebied van deurbeslag en meubelbeslag. De virtuele deuren van het familiebedrijf openden in 2010. Het was een gat in de markt, want inmiddels is Online Deurbeslagshop de grootste pure player in Nederland en België.
De uitdaging
Online Deurbeslagshop is totaal gericht op performance, met een kosten/batendoelstelling. De kosten moeten in verhouding staan met de gegenereerde omzet. SDIM zet voor Online Deurbeslagshop al Smart Shopping, Showcase Shopping Ads, Google Ads Search, Microsoft Advertising, Dynamische remarketing via Facebook, Beslist, Twenga, Vergelijk, Kiesproduct, Amazon en Bol.com in. De uitdaging lag voor SDIM in het kiezen van het juiste kanaal om de marketingmix aan te vullen. Dit kanaal moest echter ook passen binnen de performancedoelstellingen van Online Deurbeslagshop.
De oplossing
Google introduceerde een nieuw performance format: YouTube for Action. Dit leek ons de perfecte aanvulling op de marketingmix. Voor het opzetten van de campagne, volgden we de best practices op. •
- Videocampagnes zijn in een apart Google Ads account gezet, zodat de volledige waarde van video goed doorgemeten werd
- Google Ads conversiepixels zijn ingezet. Met een onderscheid in de macroconversie ‘aankoop’ en de microconversie ‘bezoek aan de winkelwagenpagina’. In eerste instantie is alleen de macro meegenomen en de micro achter de hand gehouden
- De biedstrategie was ‘max conversions’ aangezien Online Deurbeslagshop nog niet eerder een videocampagne heeft gedraaid
- Via het ‘straight offer’ template is een creative gemaakt. De video begint met de call to action “Op zoek naar nieuw deurbeslag? Profiteer nu van 5% korting bij Online Deurbeslagshop”. Een aparte landingspagina gaf de boodschap extra kracht.
- De focus lag eerst op hoogste intentie doelgroepen. Tijdens de remarketing zijn websitebezoekers en winkelwagen verlaters meegenomen. Custom Intent doelgroepen op basis van zoektermen binnen Google en YouTube.
Samenwerken met SDIM net als
Online Deurbeslagshop?
De resultaten
De resultaten waren dermate goed dat besloten is de YouTube for Action campagne voor onbepaalde tijd door te zetten. Daarnaast heeft SDIM nieuwe creatives gemaakt om mee te testen in het video-account. Aanvullend op de directe aankopen die deze campagne heeft opgeleverd, heeft de campagne ook 6,5x meer aankopen gerealiseerd die indirect plaatsvonden.
- CPA Video was 2,5x de CPA van Search. Dit lag onder de standaard van 3
- De video campagne heeft over haar gehele looptijd een ROAS van 345% behaald
- YoY was er een stijging van 52% in de opbrengst vanuit Google CPC
We zijn erg tevreden over SDIM en het YouTube-traject. YouTube heeft bewezen dat het een goede aanvulling is op onze marketingmix. SDIM heeft ervoor gezorgd dat we nu meer transacties hebben tegen een rendabele ROAS. We gaan de YouTube-campagne voortzetten en kijken uit naar de volgende stappen die we kunnen zetten in samenwerking met SDIM.