Digital marketing

Hoe SDIM Hostnet hielp om op te vallen in de landelijke media

Hostingprovider Hostnet vroeg SDIM te ondersteunen bij een ludieke publiciteitscampagne, waarbij ‘De lelijkste website van het jaar’ werd gekozen. SDIM dacht mee over de strategie en planning, en schreef gerichte persberichten, die werden overgenomen door verschillende websites, regionale dagbladen en De Telegraaf. EditieNL wijdde zelfs een compleet item aan de campagne.

  • Top 3 Emerce 100
  • Meer dan 20 jaar digital marketing ervaring
  • Strategisch partner
  • Zeer specialistisch in elke discipline
  • Meetbaar rendement als uitgangspunt
  • Data-driven & resultaatgericht
  • Heldere taal, no nonsense
  • Een van de grootste onafhankelijke agencies van NL

Hostnet biedt oplossingen waarmee elke ondernemer eenvoudig online succesvol kan worden. Om hun nieuwe dienst Website laten maken te promoten, kwam Hostnet met het idee voor een ludieke verkiezing van de ‘Lelijkste website van het jaar’. Omdat een dergelijke verkiezing nog niet eerder was gehouden, was het onduidelijk hoe nieuws- en vakmedia er op zouden reageren. Aan SDIM dus de vraag hoe we de aandacht van journalisten konden trekken en vasthouden. 

SDIM ondersteunt Hostnet op het gebied van Digital PR. Het doel hiervan is tweeledig: de online autoriteit versterken door kwalitatief hoogwaardige backlinks te genereren, en de algemene zichtbaarheid en branding van het bedrijf te vergroten. Bij deze campagne wilden we daarnaast specifiek aandacht genereren voor de nieuwe dienst van Hostnet.

Bij het maken van een plan, kwamen we tot het inzicht dat een campagne als deze drie belangrijke momenten kent: de aankondiging (met oproep om te nomineren), de stemfase, en de uitslag. Dit betekent drie momenten om persberichten te versturen, en dus drie mogelijkheden om backlinks en aandacht voor Hostnet te genereren. Met deze opbouw wilden we journalisten bovendien alvast bekend maken met de verkiezing, waardoor ze op het hoogtepunt – de bekendmaking van de winnaar – eerder geneigd zouden zijn erover te publiceren. 

Daarnaast zagen we kansen bij regionale en lokale media. Hoewel elke website mocht meedingen naar de titel, schatten we de kans groot in dat een kleinere, lokale onderneming er met de prijs vandoor zou gaan. Dit namen we daarom mee in onze strategie.     

Hostnet campagne RTV Noord: lelijkste website van het jaar
Het aanschrijven van lokale en regionale media vormde een belangrijk onderdeel van de strategie.

Nadat Hostnet een pagina had gecreëerd waarop mensen een website konden nomineren, kon SDIM aan de slag. We schreven een persbericht waarin het speelse karakter van de verkiezing werd benadrukt en mensen werden opgeroepen hun ‘favoriet’ te nomineren. Dit bericht werd verstuurd naar een door SDIM samengesteld bestand van journalisten gespecialiseerd in design, websites en internet, plus een aantal landelijke titels.

De aandacht die in de eerste fase was gegenereerd, resulteerde in meer dan 250 nominaties voor de titel ‘Lelijkste website van het jaar’. Daarna was het zaak zoveel mogelijk stemmers naar de campagnepagina te trekken. In het tweede persbericht wilden we de variëteit aan genomineerde websites benadrukken, maar ook een rode lijn ontdekken. Dit deden we onder meer door een expert van Hostnet aan het woord te laten. Door bekende genomineerden als Kruidvat en 123inkt.nl te noemen, probeerden we bovendien voor herkenbaarheid en een glimlach te zorgen. Dit bericht werd aan hetzelfde bestand verstuurd als het eerste. 

screenshot DutchCowboys over campagne Hostnet

De stemming resulteerde in twee winnaars, beide lokale ondernemers. We besloten de winnaars meteen te laten reageren op hun overwinning, om de kans te vergroten dat regionale en lokale media over hun overwinning zouden schrijven. Hiervoor hielden we met beide winnaars een kort telefonisch interview. Bij één van de twee winnaars leverde dit een hilarisch gesprek op. De winnaar gaf aan gehecht te zijn aan zijn ‘lelijke’ website en geen restyling te willen. We maakten drie verschillende versies van het laatste persbericht: één algemeen bericht en twee lokale berichten gericht op de woonplaatsen van de respectievelijke winnaars.  

De eerste twee berichten werden door een flink aantal media overgenomen, waarbij vooral vakmedia goed vertegenwoordigd waren. Niet slecht, want dit zijn voor Hostnet relevante links. Ook was te zien dat de verkiezing vanaf de stemfase meer ging leven, en journalisten vaak zelf een creatieve draai aan het persbericht gaven. 

De grote klapper kwam – zoals verwacht – pas in de laatste fase. Het bericht over de winnaar, een taxibedrijf, die geen restyling wilde, werd eerst opgepikt door verschillende lokale media in Groningen, waaronder Dagblad van het Noorden, OOG TV en RTV Noord, en vervolgens overgenomen door De Telegraaf. Diezelfde dag kwam er een cameraploeg van
EditieNL bij Hostnet over de vloer, in het kader van een compleet item over het restylen van websites. In vrijwel alle publicaties werd Hostnet bij naam genoemd en/of werd er naar het bedrijf gelinkt. Zie het overzicht hieronder voor een greep uit de relevante links en publiciteit. 

Screenshot campagne Hostnet op website van Telegraaf

Ook de naamsbekendheid en autoriteit van je merk vergroten? Onze digital creatives gaan graag met je in gesprek!

De campagne leverde meer dan 10 kwalitatief goede verwijzingen op. Daarnaast kreeg de naamsbekendheid van Hostnet een boost door vermeldingen in een landelijk dagblad en op landelijke TV.

  • Artikel op vakmedia als Emerce, Fonk, DutchCowboys met verwijzingen
  • Exposure in regionale media als RTV Noord, OOG en Dagblad van het Noorden
  • Exposure in landelijke media als De Telegraaf en Editite NL

Zij waren betrokken
bij deze case