26 september 2024

Wat zijn de nieuwe trends op TikTok en advertenties op YouTube?

6 minuten lezen
Social media icons

De ontwikkelingen op het gebied van social media gaan razendsnel. Bijna iedere dag worden socialmediaplatformen voorzien van updates. Daarom deelt SDIM de belangrijkste veranderingen. In deze social update lees je meer over de LinkedIn video-carrousel, YouTube nieuwe advertentievorm, Pinterest blijft groeien en de nieuwste TikTok trends. 

Het platform blijft zich ontwikkelen door regelmatig nieuwe functies te lanceren. Misschien is het je opgevallen, maar LinkedIn heeft een in-feed video-carrousel toegevoegd. Het is eigenlijk een verzameling van verschillende video’s, waarbij de gebruiker naar de volgende video kan swipen zonder naar het volgende bericht te scrollen. Dit is te vergelijken met Reels van Meta of Shorts van YouTube.

Wat is een video-carrousel?
Veel socialemediagebruikers hebben vast wel eens een carrouseladvertentie gezien, waarbij het mogelijk is om de volgende afbeelding te zien door naar rechts te scrollen. Een video-carrousel is eigenlijk op dezelfde manier ontwikkeld, waarbij het mogelijk is om de volgende video te bekijken door opzij te scrollen.

Voordelen van een video-carrousel?
Veel van jullie weten dat videocontent inmiddels alle socialmediaplatformen heeft overgenomen. Van TikTok tot Instagram Reels en YouTube Shorts. Natuurlijk kan LinkedIn niet achterblijven en daarom is de video-carrousel geïntroduceerd, en deze heeft zo zijn voordelen:

  • Storytelling mogelijkheden: Bedrijven en merken kunnen gemakkelijk een verhaal vertellen aan de hand van een video. Dit is ook een reden waarom videocontent in korte tijd enorm is toegenomen.
  • Betrokkenheid: Video’s vertellen meer dan een afbeelding of een stukje tekst. Mensen zullen daarom eerder een video willen bekijken dan een afbeelding of tekst.
  • Eenvoudig: Gebruikers van LinkedIn kunnen gemakkelijk door video’s swipen zonder naar het volgende bericht te gaan. De kans voor content creators is daarom groot dat de video ook bekeken wordt.

LinkedIn blijft innoveren en dit geeft veel bedrijven de mogelijkheid om hun doelgroep op een andere manier te bereiken.

YouTube staat niet stil als het gaat om ontwikkelingen. Een van de nieuwste innovaties is het weergeven van advertenties bij het pauzeren van een video.

Wat zijn pauzescherm-advertenties?
Het zijn geen videoadvertenties zoals we die allemaal zouden verwachten op YouTube, maar eigenlijk displayadvertenties. De advertentie in de vorm van een stilstaand beeld wordt weergegeven bij het pauzeren van de video. Deze advertenties blijven in beeld totdat de video hervat wordt.

De uitbreiding van deze nieuwe advertentievorm komt door eerder succesvolle tests en de toenemende vraag naar innovatie. De nieuwe vorm heeft meerdere voordelen:

  • Zichtbaarheid: De advertentie blijft in beeld totdat de gebruiker de video hervat. Hierdoor is de kans groot dat de advertentie daadwerkelijk gezien wordt.
  • Minder vervelend: Gebruikers ervaren de nieuwe advertentievorm als minder storend, aangezien de advertentie wordt weergegeven bij het pauzeren van de video.
  • Nieuwe inkomstenbron: Voor de contentmakers is dit een nieuwe manier om inkomsten te genereren. 

Het is een relatief nieuwe advertentievorm, en naar verwachting zullen meerdere adverteerders dit soort advertenties inzetten. Vooral omdat het veel voordelen heeft en minder snel wordt overgeslagen dan videoadvertenties.

Let op: de nieuwe advertentievorm is nog niet voor alle adverteerders beschikbaar. De nieuwe functie wordt stapsgewijs uitgerold, en het is een kwestie van tijd totdat iedereen in Nederland het kan gebruiken.

Het platform heeft inzichten over de prestaties van het platform gedeeld, en het is opvallend dat in Q2 van dit jaar de groei vertraagd is. Ondanks de tragere groei ziet het bedrijf over het algemeen een toename in gebruikers en omzet.

Gebruikersgroei stagneert
Een van de meest opvallende punten in het Pinterest-rapport over het tweede kwartaal is de stagnerende groei in het aantal actieve gebruikers.

pinterest monthly active users

Bron: Pinterest report

Het meest opvallende is het aantal actieve gebruikers in Europa, dat in Q2 lijkt af te nemen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Vermoedelijk komt dit door sterke concurrentie, waardoor mensen eerder geneigd zijn om andere platformen te gebruiken.

Ondanks de vertraging in de groei van het platform, zien we in het rapport een stijging in de omzet. Dit geeft aan dat adverteerders nog steeds bereid zijn om in het platform te investeren.

De grootste uitdaging voor Pinterest is de concurrentie en vooral het blijven innoveren. We zijn in ieder geval benieuwd naar de opkomende nieuwe functies van het platform en houden je natuurlijk up-to-date.

Nieuw: YouTube community’s
Het was al mogelijk om gesprekken te voeren onder YouTube-video’s. Dit was ook direct de enige plek voor interactie. Nu rolt YouTube ook community’s uit. Binnen een dergelijke pagina kunnen creators en bedrijven berichten plaatsen en in gesprek gaan met fans en volgers. Het voordeel van deze community’s is dat de interacties niet zo makkelijk op de achtergrond raken, zoals dat wel gebeurt bij oude video’s.

youtube communities

Bron: YouTube

Instagram update: Openbare reacties plaatsen via stories
Via Instagram wordt er veel via DM gereageerd op onder andere stories. Het is nu ook mogelijk om openbare reacties te plaatsen. Deze reacties kunnen door al je volgers worden bekeken. Dit biedt een interessante mogelijkheid voor meer interactie met je community.

Om je te inspireren voor sterke short video content, hebben we deze maand weer 4 short video trends verzameld. Speel in op een van deze trends met jouw bedrijf of merk!

Trend 1: Gen Z schrijft het script
Hoe ziet jouw bedrijfsvideo eruit wanneer Gen Z het script schrijft? Dat is waar het bij deze trend om draait! Plaats een medewerker van een oudere generatie, zoals Gen X of een Baby Boomer, voor de camera en laat hen een script voorlezen vol met Gen Z-slang. Denk aan termen zoals slayvibebestiesno capqueen, en it’s giving. Het resultaat? Een hilarische video die niet alleen voor veel humor zorgt, maar ook op een luchtige manier je bedrijf onder de aandacht brengt en helpt bij het vergroten van je naamsbekendheid.

Bekijk een voorbeeld op TikTok

Trend 2: Gen Z doet de edit
Naast het Gen Z-script zijn er ook veel video’s die viraal gaan waarbij Gen Z de montage van bedrijfsvideo’s verzorgt. Bij deze trend worden de meest onbenullige fragmenten en bloopers van bedrijfsvideo’s samengevoegd, waarbij alle relevante informatie achterwege wordt gelaten. Wie zit er nog te wachten op saaie uitlegvideo’s op TikTok? Juist, niemand. Een nies, elke ‘uhh’, een struikelmoment, elke klap in je handen — dát is pas leuke content. Veel bedrijven gingen jullie al voor, dus haal je Gen Z-collega erbij en ga aan de slag!

Trend 3: TikTok-dansje “Disco”
Verzamel je favoriete collega’s, want het is tijd voor een TikTok-dansje op kantoor! Het nummer “Disco” van Surf Curse uit 2019 is momenteel enorm populair op TikTok. In combinatie met dit eenvoudige dansje is deze trend door iedereen uit te voeren! Geef er je eigen creatieve draai aan: dans in je werkkleding, kies een leuke achtergrond, of voeg een passende tekst toe, zoals “Wanneer je samen met je favoriete collega werkt.” Laat zien wat jullie als team in huis hebben!

Bekijk een voorbeeld op TikTok 

Trend 4: Leaves are falling, autumn is calling!
De herfst is weer aangebroken! Hoewel de zon af en toe nog schijnt, wordt deze steeds vaker vergezeld door een koude wind en regenbuien. Maar laten we eerlijk zijn, de herfst is toch echt een heerlijk knusse periode? Denk aan vallende bladeren, warme kleuren, sfeervolle decoraties, Halloween en pompoenen. Genoeg inspiratie voor bedrijven om in te spelen op het ‘cosy season’. Wat doen jullie op kantoor om in de herfstsfeer te komen? Of staat er binnenkort een nieuwe herfstcollectie of productlancering op de agenda? TikTok is het ideale platform om dit in de spotlight te zetten. Maak een leuke video, voeg een gezellige, herfstachtige soundtrack toe, en je hebt de aandacht te pakken.

Ontdek deze trend op TikTok

Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van social media? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief.

Social media icons
Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *