12 april 2023

Verdwijnen van attributiemodellen in Google Ads

3 minuten lezen
Zoekmachine

De ontwikkelingen en updates binnen Google Ads vliegen je om de oren. Zo heeft Google onlangs aangekondigd dat meer dan de helft van de beschikbare attributiemodellen binnenkort zullen verdwijnen. In deze blog lees je alles wat je moet weten over de verschillende attributiemodellen en wat dit zal betekenen voor jouw campagnes.

Binnen Google Ads heb je al jaren de keuze uit verschillende attributiemodellen. Een attributiemodel is een manier om de waarde van elke interactie van de gebruiker met je advertenties te bepalen. Op deze manier kun je bepalen welke zoekwoorden, advertenties en campagnes het meest effectief zijn in het stimuleren van conversies en welke minder effectief zijn.

Last-Click attributie: Bij deze attributiemethode wordt de volledige waarde van de conversie toegekend aan het laatste klikpad dat een gebruiker heeft afgelegd voordat hij/zij de conversie heeft voltooid.

First-Click attributie: Bij de first-click attributie wordt de volledige waarde van de conversie toegekend aan het eerste klikpad dat een gebruiker heeft afgelegd voordat hij/zij de conversie heeft voltooid. 

Lineaire attributie: Bij deze methode wordt de waarde van de conversie verdeeld over alle klikpaden die de gebruiker heeft afgelegd voordat hij/zij de conversie heeft voltooid. Elke klikpad ontvangt een gelijk deel van de conversiewaarde.

Tijdsverval attributie: Binnen de tijdsverval attributie wordt de waarde van de conversie toegekend aan de klikpaden die de gebruiker heeft afgelegd voordat hij/zij de conversie heeft voltooid. Hoe dichter bij de conversie, hoe meer waarde het klikpad ontvangt.

Positie-gebaseerde attributie: Bij deze methode wordt een deel van de waarde van de conversie toegekend aan het eerste en het laatste klikpad dat een gebruiker heeft afgelegd voordat hij/zij de conversie heeft voltooid. De overige waarde wordt verdeeld over de andere klikpaden. Deze methode is vooral nuttig als je wilt weten welke kanalen bijdragen aan het genereren van leads en het afsluiten van deals.

Data gedreven attributie: Data gedreven attributie gebruikt machine learning en historische gegevens om te bepalen welke advertenties en kanalen het meest bijdragen aan een conversie. Het houdt rekening met verschillende factoren en past zich voortdurend aan nieuwe gegevens aan, waardoor het steeds nauwkeuriger wordt. 

Vanaf juli 2023 is het niet meer mogelijk om de first-click, lineaire, tijdsverval en positie-gebasseerde attributiemodellen in te zetten. Per september 2023 verdwijnen deze modellen definitief binnen Google Ads. Accounts die nog een van deze attributiemodellen gebruiken, worden automatisch overgezet naar data-driven-attributie. 

Google Ads stopt met het aanbieden van de eerder genoemde attributiemodellen, omdat deze modellen beperkt zijn in hun vermogen om de waarde van verschillende advertentie-interacties nauwkeurig te meten en flexibel toe te wijzen.

Deze modellen houden geen rekening met de complexiteit van moderne consumentengedragingen. Het data gedreven model is flexibeler en beter in staat om veranderingen in consumentengedrag en advertentielandschap bij te houden.

Wij vinden het data gedreven attributiemodel een goede ontwikkeling. In tegenstelling tot de andere attributiemodellen, wordt er bij dit attributiemodel op basis van de data gekeken naar de waarde of bijdrage van de klik. Hierdoor krijgen je campagnes relevantere informatie binnen waardoor je beter weet welke zoekwoorden en advertenties goed scoren. Er valt over te discussiëren of dat ook een argument is om gelijk de andere attributiemodellen te verwijderen, aangezien er ook redenen kunnen zijn om van een bepaalde keuze af te wijken. Google is de laatste jaren enorm aan het automatiseren binnen Google Ads en dit is ook weer zo’n verandering waar we, helaas of niet, niet omheen kunnen.

Content

hulp nodig van een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *