Google Analytics gebruikers konden in 2011 hun hart op. In maart van vorig jaar werd immers de nieuwste versie van dit gratis webstatistieken programma geïntroduceerd, met een compleet veranderde interface en een aantal mooie nieuwe features. SDIM zet voor jou de top 10 van nieuwste features op een rijtje.
1. Multi-channel funnels
In Google Analytics worden conversies en e-commerce transacties doorgaans toegewezen aan de laatste verkeersbron via welke de converterende bezoeker een bezoek bracht aan de website. Maar welke rol speelden eerder door de gebruiker bezochte verkeersbronnen? Via welke andere verwijzende sites, online campagnes en zoekopdrachten vond hij / zij de website in een eerder stadium? Met de rapporten in de nieuwe Multi-channel funnels krijgt de gebruiker waardevol inzicht in de waarde van assisterende verkeersbronnen op basis waarvan de bijdrage van online marketing campagnes beter kan worden geanalyseerd.
2. Visitor Flow & Goal Flow Visualization
De nieuwe Visitor Flow rapportage voorziet je van een grafische weergave van de wijze waarop de bezoekers een website doorlopen. Je ziet de paden die de bezoekers volgen, evenals de pagina’s waar de bezoekers vervolgens afhaken. Ook de weergave van de doelconversie trechters is gewijzigd in de nieuwe Google Analytics interface: de nieuwe Goal Flow. Niet alleen geeft de nieuwe visualisatie van de stappen die bezoekers nemen in het doelconversie proces een stuk helderder beeld. Bovendien is het nu eindelijk mogelijk dat het doelconversie proces kan worden gesegmenteerd op basis van verkeersbronnen en andere willekeurige dimensies. Méér data dus, op basis waarvan je het conversieproces kunt optimaliseren!
3. Google Analytics Real-Time
Met Google Analytics Real-Time wordt het voor jou, als marketeer of website eigenaar, nog gemakkelijker om inzicht te krijgen in wat er op een specifiek bepaald moment op de website gebeurt. Denk eens aan de mogelijkheden om direct de effecten van een nieuwsbrief, tweet of zelfs een radio- of tv-reclame te meten. Bovendien kun je deze Real-Time data gebruiken om de campagne tracking settings te testen voordat je een (online) campagne launcht. Je vindt de nieuwe Real-Time rapportages onder de Home-tab in de nieuwe interface.
4. Social Engagement
Met een nog altijd sterk toenemend gebruik van online sociale netwerken, wordt het voor bedrijven steeds interessanter om sociale website interacties inzichtelijk te maken. Standaard rapporteert Google Analytics vanaf 2011 het aantal bezoekers dat een specifieke pagina op de website een +1 gaf. Maar door integraties met social plugins en het toevoegen van enkele simpele regels aan de standaard Google Analytics regels is het ook zeker mogelijk om het aantal Tweets en het aantal Facebook Likes inzichtelijk te maken. Zo heb je steeds meer inzicht in de zogenaamde ‘social engagement’ van de website bezoekers.
5. Laadtijd van de website
Veel website eigenaren hebben nog maar amper een idee van hoe belangrijk de laadtijd van een website eigenlijk is voor de prestatie van online efforts. Waarom is de laadtijd dan zo belangrijk? Een langzame website kan een negatieve invloed hebben op de kwaliteitsscore van de Google Ads campagne. Bovendien is de laadtijd van de website een steeds belangrijker wordende factor bij rankings in de organische zoekresultaten. En dan hebben we het nog niet eens over de afnemende gebruiksvriendelijkheid voor een bezoeker indien de laadtijd langer wordt. In Google Analytics is het sinds kort standaard mogelijk om de laadtijd van de website en van specifieke pagina’s in te zien.
6. Koppeling met de Google Search Console
Hoewel de data uit Google Search Console slechts beperkt in Google Analytics kunnen worden weergegeven, is de integratie van de twee tools een veelgevraagde verbetering. Net zoals voor de betaalde advertenties op Google, kun je nu ook van organische zoekwoorden het aantal impressies, clicks en de clickrate zien.
7. Dashboards & navigatie-mogelijkheden
Met de nieuwe interface was het voor veel Google Analytics gebruikers even wennen aan de navigatie- en dashboard mogelijkheden. Maar al snel wordt voor gebruikers duidelijk dat de navigatie in alle opzichten een stuk eenvoudiger is geworden. Met een goede zoekfunctie in de accounts, maar ook in de rapporten, vind je snel en gemakkelijk de informatie waar je naar op zoek bent. Nu is het nog wachten op een goede export- en email-functie in de nieuwe interface, maar Google heeft reeds aangekondigd dat deze er nog aan zit te komen.
8. (Not provided) keywords
Verschijnt er steeds vaker (not provided) tussen de keywords data in Google Analytics data? Dat klopt. Google heeft aangegeven de organische zoekopdrachten van gebruikers die zijn ingelogd met een Google-account niet meer weer te geven in Google Analytics. SDIM vertelt je wat wij hier van vinden en wat de gevolgen van deze (not provided) keywords zijn voor jouw SEO-strategie.
9. Event tracking goals
Een PDF-download meten? Uitzoeken hoeveel bezoekers er langer dan 2 minuten op de website doorbrachten? Dat kon altijd al. Maar dit ‘Event’ vervolgens als doel instellen is pas sinds 2011 mogelijk. Dit helpt je bij het geven van waarde aan verschillende interacties.
10. Betaalde versie van Google Analytics
Je kon er op wachten, maar in 2011 is Google met een betaalde, premium versie van Google Analytics gekomen. Vooralsnog alleen nog beschikbaar in de Verenigde Staten, Canada en de UK voor een vaste fee van $150.000 per jaar.
In 2011 hebben er al met al een groot aantal veranderingen plaatsgevonden. Veranderingen die stuk voor stuk zeer waardevol en een grote toegevoegde waarde hebben voor de analisten onder ons. Hiermee is Google Analytics een achterstand op enkele vlakken behoorlijk aan het inhalen. Werk je nog niet in de nieuwe Google Analytics interface? Dan zul je hier nu echt mee moeten beginnen. De oude versie zal binnenkort ècht niet meer beschikbaar zijn.
Verwachtingen Google Analytics in 2012
En wat we voor 2012 kunnen verwachten? Hoewel er behoorlijke angst bestaat voor wat de cookie-wetgeving met zich mee zal brengen, weten we in elk geval dat de marketeer van 2012 niet meer zonder een web analytics pakket kan. Voor web analisten wordt de uitdaging van 2012 om de attributie van de diverse online kanalen beter inzichtelijk te maken en de invloed van conversaties op sociale netwerken meetbaar te maken. En hoe kunnen bezoekers die continu websites van verschillende apparaten (laptop, mobiel, iPad, etc.) worden herkend? We kunnen in elk geval wel zeggen dat de wijzigingen van 2011 slechts een voorbode zijn van wat ons allen nog te wachten staat!
hulp nodig van een specialist?
Reacties (0)