9 februari 2021

Social media app Clubhouse ook interessant voor marketeers

3 minuten lezen
Clubhouse logo

Nadat in 2015 video-app TikTok doorbrak, bleef het even stil in social medialand. Maar sinds eind januari zijn alle ogen gericht op upcoming app Clubhouse. De social media app is in maart 2020 al live gegaan, maar explodeert in populariteit sinds ook Elon Musk early adopter van het platform is. Wat is Clubhouse? Hoe doe je mee? En bovenal: wat biedt deze app voor je als marketeer?

Clubhouse is een audio-only app waarin gebruikers met elkaar live het gesprek aangaan. Geen video’s, geen foto’s, geen chatberichten; je stem is het enige instrument. Binnen de app is het mogelijk zogenaamde ‘rooms’ aan te maken, ook wel ruimtes, waarin er over een bepaald onderwerp gesproken wordt. Het gesprek wordt geleid door degene die het heeft gestart, maar iedereen mag vervolgens deelnemen. Steek virtueel je hand op en wordt door de gesprekssleider(s) aan het woord gelaten. Clubhouse onderscheidt zich hiermee van de bekende podcasts. Gesprekken vinden live plaats, er is interactie mogelijk en er is enkel sprake van ephemeral (tijdelijke) content, ofwel: alle gesprekken worden na afloop verwijderd. 

Clubhouse app
Interface app Clubhouse, van links naar rechts: profiel, upcoming gesprekken en een gespreksruimte

De app behoudt nog even zijn exclusiviteit en werkt met een invite-only beleid. Dit houdt kortweg in dat je alleen gebruiker kunt worden op basis van een uitnodiging. Ook is de app alleen nog beschikbaar voor iPhone gebruikers. De ontwikkelaars van Clubhouse laten weten dat ze langzaam willen uitbreiden met servers en aantal gebruikers. Daarnaast maakt deze exclusiviteit de app natuurlijk meteen een stuk gewilder.

Dankzij de toename in populariteit, sinds eind januari Elon Musk het platform ook gebruikt (bekijk hier het interview op Clubhouse met Elon Musk), heeft de app zich langzaam verplaatst naar de rest van de wereld. Ook in Nederland stijgt het aantal gebruikers fors. Dit betekent dat de kans steeds groter is om een uitnodiging te ontvangen. Eenmaal binnen? Dan beschik je ook over twee invites. Je ziet eenvoudig je contacten die al van de app gebruik maken en krijgt meldingen binnen van interessante gesprekken die momenteel plaatsvinden of later op de dag gehouden worden. Ook kun je zelf een room starten, alleen of met een ander. Door hier een goede omschrijving aan te geven, prikkel je anderen om aan het gesprek deel te nemen. 

Momenteel pionieren er veel ondernemers en marketeers op Clubhouse. Het biedt een ideaal platform om kennis te delen, onderzoek op uit te voeren, te netwerken, maar er is ook plaats voor gezelligheid en chit-chat. Doordat gesprekken live plaatsvinden en er interactie mogelijk is, is er veel ruimte voor discussie. Dit biedt kansen voor kennisdeling op welk vlak dan ook. Zo worden er rooms gestart met vraagstukken als: “Welke marketingstrategie kan ik het beste voeren op TikTok?” of “Wie kan mij meer vertellen over Instagram Reels?”. 

Clubhouse voorbeelden rooms gesprekken
Verschillende gesprekken op de agenda waaraan later de dag deelgenomen kan worden

De audio-only contentvorm levert authentieke gesprekken op en biedt daarmee kans voor ondernemers en marketeers. Zeker in dit vroege stadium is het mogelijk om snel een groot publiek op te bouwen en daar later een marketingstrategie op uit te voeren. Je bereikt de juiste mensen, gaat hiermee live het gesprek aan en kunt hier later je product of dienst aan verkopen.

Het is nog te vroeg om conclusies te trekken, maar wanneer je een uitnodiging ontvangt, is het zeker de moeite waard om een kijkje te nemen. Maak je al gebruik van de app? Laat het ons weten in de reacties, wij zijn erg benieuwd naar de ervaringen!

Clubhouse logo

Hulp nodig met Clubhouse marketing?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *