SEO en zoekvolume monitoring. Marketingkansen in moeilijke tijden?
SDIM heeft in een kort tijdsbestek -helaas- al uitgebreid ervaring opgedaan met de huidige situatie en het effect op bedrijven in diverse sectoren. Ook bij SDIM staan campagnes gepauzeerd en worden marketing investeringen aangepast. Soms omhoog, maar vaker naar beneden. Dat vraagt om ideeën en oplossingen.
Het grootste deel van de SDIM opdrachtgevers zet haar marketingactiviteiten op de normale manier voort. SDIM werkt echter ook voor de nu extra uitdagende sectoren als recruitment, horeca, vakantie/reizen, trainingen, musea, opleidingen en events. Daardoor hebben we kennis en ideeën opgedaan over acties die nu genomen kunnen worden. Die kansen pakken we natuurlijk met beide handen, voor onszelf, maar met name voor opdrachtgevers.
Cash is voor veel bedrijven in die sectoren nu het belangrijkst om te overleven. De lopende rekeningen moeten simpelweg betaald en daar zijn liquide middelen voor nodig. Opties die enige verlichting kunnen bieden:
- Probeer altijd tegoed te bieden ipv. geld retour te storten bij annuleringen
- Doe “risicovrij” aanbiedingen, bv. “Vakantie omboeken kan makkelijk, kosteloos en altijd” op vooruitbetaling
- Extra gratis services of producten bieden bij een boeking op vooruitbetaling nu (denk aan een gratis ontbijtje)
- Verkoop tegoed, bv. “reserveer nu alvast een relatie-event voor het najaar, en ontvang…. “
- Trouwe klanten/gasten zijn graag bereid alvast voor over een paar maanden te reserveren en betalen. Geef ze die mogelijkheid en bedank ze
- Verkoop tegoedbonnen
Tip: geef nu wél gratis extra’s weg, maar geef geen korting. Korting is duurder dan iets extra’s geven en heeft min of meer hetzelfde effect op de koper.
Er wordt nu vaak geadviseerd om toch vooral door te investeren in marketing. Marketing in tijden van recessie is verstandig. En dat is vaak ook zo, alleen is dit geen recessie, maar crisis en dan geldt dat andere, tijdelijke, maatregelen noodzakelijk zijn om het geld te hebben om überhaupt te kunnen overleven. Advertising is korte termijn cash intensief en gaat vaak om relatief een wat grotere zak geld; het mediabudget. En dat budget moet je dus maar hebben nog. Het gevolg is dat campagnebudget door getroffen bedrijven nu wordt teruggeschroefd, of zelfs geheel bevroren. Op zich volkomen begrijpelijk, maar er is een alternatief dat vaak wordt vergeten.
SEO is namelijk sowieso een langere termijn investering, die veel minder cash-intensief is dan advertising, want geen mediabudget. En het effect is ook niet direct, maar valt hopelijk precies goed, na afloop van het ergste. We zien dan ook dat in die gevallen dat er nog wel enig marketingbudget voorhanden is dat wordt verschoven naar SEO om een voorsprong te nemen op de betere tijden die echt weer zullen gaan komen.
Overigens is het meestal onverstandig om search campagnes helemaal te stoppen. Er zijn nog altijd die laatste paar boekingen, leads en verkopen te realiseren. En de clickprijzen zijn gemiddeld ook nog eens lager. Als je de campagnes goed laat managen is het budget sowieso een gevolg van de doelstelling. Stel dat een boeking/verkoop/aanvraag maximaal €20 mag kosten, dan is dat nu nog steeds zo. Er is nu alleen wat minder volume en dus spendeert u, mits de campagnes goed worden gemanaged, als vanzelf precies het juiste, lagere, budget. En hetzelfde geld voor een ROAS doelstelling. Werk sowieso nooit vanuit een budget, maar vanuit een meetbare doelstelling. Dat geldt nu NOG meer dan voorheen.
En er zijn meer kansen. De markt gaat ongetwijfeld weer aantrekken. De vraag is alleen wanneer. Om de concurrentie voor te zijn wil je dat zo snel mogelijk weten, of zelfs kunnen voorspellen wanneer dat aantrekken gaat gebeuren. Met beperkte investeringen kan zoektrend analyse en zoekvolume signalering helpen daar sneller achter komen. SDIM kan aan de hand van Google zoekvolume monitoring en analyse trachten het moment te identificeren wanneer de vraag naar producten, diensten of personeel weer gaat aantrekken. Er zit altijd een aanloop naar stijging in aanvragen en verkoop en het idee is dat we kunnen helpen daar inzicht in te bieden door zoekvolumes te analyseren te zien. Het begint altijd met stijging in de volumes op oriënterende zoektermen en, gevolgd door de koopgerichte searches. Het is mogelijk om daar signalering op te zetten en om daar nu al promotie -geautomatiseerd- voor in te richten, zodat je dan meteen en optimaal de marketing weer kunt opschroeven. Een paar dagen, of misschien wel weken, voorsprong kan straks het verschil maken.
Neem graag contact op, dan zullen ruim tijd maken om je door de moeilijke tijden te helpen en nú oplossingen te bieden. Voor nu, maar ook voor de betere tijden straks.
Vragen over zoekmachineoptimalisatie?
Reacties (0)