Google Mobile First Indexing gaat precies doen wat het zegt: voortaan mobiele websites eerst indexeren. Waarom? De redenering van de zoekgigant is eenvoudig. De meeste mensen gebruiken Google tegenwoordig op een mobiel apparaat. Mobiel is dus belangrijker en daarom moet het de voornaamste bron zijn voor indexatie.
Indexatie is het uitlezen van een website op inhoud. In een notendop: kijken of een website het juiste antwoord heeft op een zoekvraag van een gebruiker. Indexatie gaat nu uit van de desktopversie.
Google bekijkt de desktopversie van een website om de relevantie voor een zoekopdracht te bepalen. Wanneer er op een mobiel apparaat een zoekopdracht gedaan wordt zal Google de index raadplegen en resultaten tonen.
Deze manier van indexeren leidt volgens de zoekmachine tot problemen wanneer de mobiele versie van de website minder content heeft dan de desktoppagina. Er wordt dan namelijk een andere pagina opgenomen in de index die misschien wel relevant is terwijl de mobiele versie dat niet is.
Wanneer start Google Mobile First Indexing?
Het is helaas niet heel duidelijk wanneer Google begint met Mobile First. De zoekmachine geeft op haar eigen blog aan dat dit een vrij radicale verandering is. Daarom zullen ze de komende periode voorzichtig blijven experimenteren (ze zijn dus al bezig). Wanneer ze zeker weten dat ze een goede user experience kunnen garanderen wordt het project opgeschaald.
In de woorden van Google zelf:
“We understand this is an important shift in our indexing and it’s one we take seriously. We’ll continue to carefully experiment over the coming months on a small scale and we’ll ramp up this change when we’re confident that we have a great user experience. Though we’re only beginning this process, here are a few recommendations to help webmasters prepare as we move towards a more mobile-focused index.”
Moet ik iets met Mobile First Indexing?
Als je mobiele gebruikers andere content zien dan desktopgebruikers dan is het antwoord volmondig JA! Google zal met Mobile First Indexing namelijk op de basis van de mobiele versie van je website bepalen hoe relevant de content is voor een bepaalde zoekopdracht.
Als de content op de desktopversie op enige wijze beperkt is kan het zijn dat de relevantie lager geacht wordt voor de zoekopdracht met een daling in rankings als gevolg.
Als je techniek keurig op orde is verandert er niets. Responsive websites waarbij de content over alle platformen exact hetzelfde is hebben niets te vrezen. Een correct geoptimaliseerde website biedt exact dezelfde content aan op mobiel en op desktop.
Overleeft jouw website Mobile First Indexing?
We blijven het herhalen: mobiel = belangrijk. Binnenkort dus nog weer belangrijker met mogelijk grote gevolgen voor je indexatie. Twijfel je over de mobielvriendelijkheid van je website? Voer dan eerst even een scan uit bij Google zelf:
https://testmysite.thinkwithgoogle.com
Twijfel je mi nog steeds of heb je aanvullende vragen? Neem dan contact op met één van onze specialisten.
Bron: https://webmasters.googleblog.com/2016/11/mobile-first-indexing.html
Vragen over zoekmachineoptimalisatie?
Reacties (0)