16 september 2022 (Laatst bijgewerkt: 26 november 2024)

8 Tips voor Succesvolle Instagram Reels

5 minuten lezen
Instagram logo

Instagram Reels zijn korte en creatieve video’s op Instagram. De video’s behalen vaak in een korte tijd een groot bereik en de mogelijkheden zijn dankzij de muziek en effecten eindeloos. Reels lenen zich er dus goed voor om de beleving rondom je merk te versterken en het bereik op Instagram te verhogen.

Een Instagram Reel is een verticale video van gemiddeld 15 seconden, bestaande uit een of meerdere video shots en/of foto’s. De lancering van deze short video functie in 2020 is afgeleid van het razendsnelle succes van TikTok. De content wordt ondersteund door muziek binnen Instagram of door zelf opgenomen audio. Je kan video’s en foto’s uploaden vanaf een apparaat of binnen de app opnemen. Dit kan via de camera van een smartphone, eventueel gecombineerd met filters. Ook is het mogelijk om vanaf het desktop platform van Meta Reels te maken, maar via deze weg heb je veel minder creatie mogelijkheden. 

Doordat je snel korte clips toevoegt, afknipt en/of vertraagt en versnelt, maak je op een laagdrempelige manier content. Vooral door sjablonen van Instagram te gebruiken, wordt het zeer eenvoudig om een video te creëren.

Instagram Reels krijgen in zeer korte tijd meer bereik dan een Instagram post op de feed. Instagram wil waarschijnlijk het gebruik van Reels stimuleren, omdat jonge gebruikers graag de content bekijken of zelf creëren. De functionaliteit heeft niet voor niets veel weg van TikTok, een platform dat vanaf 2019 explosief steeg onder jongeren. Instagram kan met deze functie meebewegen met de behoefte van deze jonge doelgroepen.

Met Instagram Reels kan je in korte tijd het bereik van je Instagram account flink verhogen. Als je een grappige Reel maakt die goed inspeelt op een trend en wordt opgepakt door het algoritme, dan kunnen de views en likes enorm oplopen. Speelt jouw Reel ook nog goed in op de behoefte van de doelgroep? Dan is de video een mooie aanvulling op het verhaal dat je vertelt.

Je kan met Instagram Reels op een laagdrempelige manier viral gaan. Het nadeel van een viral Reel is wel dat je veel mensen buiten de doelgroep bereikt. Denk aan gebruikers uit landen waar je geen product of dienst verkoopt. Verwacht dus niet altijd dat je dankzij dit bereik extra veel verkoopt. Wel wekt het natuurlijk vertrouwen bij de huidige en potentiële klanten.

Wil je leren hoe je succesvolle Reels maakt voor je bedrijf? Lees de onderstaande tips of schakel een van onze social specialisten in. 

Contact opnemen
Spreek een specialist
Instagram Reels

Laat je Reels overeenkomen met je huisstijl, de kernwaarden van je bedrijf, de doelgroep en je tone of voice. Een Reel mag speels zijn, maar je kunt in de omslagfoto je huisstijl terug laten komen.

Weet precies wat je doelgroep leuk vindt om te bekijken. Reels bieden de kans om in te haken op nieuwe trends, het nieuws, of een onderwerp waar jij veel kennis over hebt.

Zend niet alleen content, bekijk ook goed wat je doelgroep leuk vindt en reageer op content die zij zelf maken. Houd tot slot in de gaten welke trends momenteel goed werken en bekijk veel Reels om echt aan te voelen wat wel en niet werkt. Op die manier laat je het algoritme ook meteen weten dat jouw account actief ‘meedoet’ op het platform.

Bedenk formats die je wekelijks of maandelijks kan herhalen. Dit geeft herkenbaarheid, wordt steeds gemakkelijker om te produceren en houdt volgers vast. Zodra het algoritme merkt dat kijkers terugkomen voor jouw format/rubriek, dan is dit ten gunste voor je opkomende video’s. Instagram zorgt dan namelijk dat de video’s aan geïnteresseerden worden getoond.

Door middel van trending muziek komen video’s eerder onder de aandacht van gebruikers die door Instagram Reels scrollen. De muziek werkt op die manier hetzelfde als een hashtag. Instagram weet welke gebruikers welke muziek leuk vinden en laat content met die muziek vaker zien. 

Als bedrijfsaccount heb je niet altijd toegang tot alle muziek, maar je kan met andere muziek alsnog inspelen op populaire ideeën en trends.

Je kan een partner of influencer ook taggen in je video of aangeven dat jullie de video in samenwerking hebben gemaakt. Jouw partner kan de Reel vervolgens delen op het eigen profiel. Op die manier wordt jullie bereik bij elkaar opgeteld.

Ook is het interessant om influencers te vragen voor jou user-generated content te maken in de vorm van een Reel. 

Het algoritme vindt het fijn als jouw account ook echt actief is. Instagram is gratis, dus hoe langer jij online bent, hoe meer geld er wordt verdiend aan de advertenties die jij ziet. Kom het algoritme daarom tegemoet en blijf een tijdje online. Reageer direct op de reacties en DM’s die binnenkomen en houd in de gaten wat andere accounts plaatsen en reageer hier actief op. Ontdek je zelf trucjes die positief inspelen op het algoritme? Herhaal deze kunstjes dan vaker.

Wereldwijd worden Reels opgenomen met smartphones. Het is daarom niet nodig dat je altijd alle Reels met een HD camera opneemt. Dankzij smartphonevideo’s blijf je als merk persoonlijk en menselijk overkomen. Zorg wel dat je altijd de beeldverhouding 9:16 aanhoudt, zodat de content niet slordig oogt. Een HD video is natuurlijk wel mooi om in te zetten voor campagnes!

Aangezien Instagram Reels een veelbekeken platform vormt binnen Instagram, is het interessant om Instagram Reels Advertising in te zetten. Onderzoek eerst goed of jouw doelgroep interesse heeft in Instagram Reels en wat voor soort content zij grappig of interessant vinden. Als je dit weet, kan je doelmatig een campagne opzetten via Instagram Reels.

Instagram logo

Hulp van een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *