Ongetwijfeld heb je van verschillende hostingbedrijven een nieuwsbrief ontvangen over de SSL-certificaten. Dit was waarschijnlijk naar aanleiding van een blogpost die Google heeft geplaatst op Google Webmaster Central Blog.
We kunnen ons voorstellen dat uit deze blogpost van Google veel reacties en vragen zijn ontstaan. Google spreekt in weinig gevallen expliciet over welke factoren gelden voor het bepalen van de posities in de zoekresultaten. Dat is ook nu weer het geval.
Het is niet vreemd om een beveiligde verbinding te serveren wanneer gebruikers gevoelige informatie op de site moeten invullen en verzenden. Maar om de beveiligde verbinding breed op de site in te zetten is weer een ander verhaal. Hieronder hebben we globaal een aantal voor- en nadelen voor je onder elkaar gezet.
Voordelen van SSL verbinding:
- Hogere betrouwbaarheid
- Minder gevoelig voor hackers
- Het lijkt een (kleine?) SEO-factor te gaan worden
Nadelen van SSL verbinding:
- Kan ten koste gaan van de laadsnelheid door tussenkomst van een beveiligde verbinding.
- Extra kosten voor webhosting
Moet je nu over naar een Https (SSL) verbinding voor SEO?
In welke mate een HTTPS verbinding effect heeft voor je SEO resultaten gaat hebben is nog afwachten. Volgens Google heeft dit effect nu nog weinig invloed op de rankings in de zoekresultaten, maar kan wellicht in de toekomst toenemen. Het is dus een SEO factor die vooral interessant is wanneer je site veel gevoelige inhoud bevat. Een voorwaarde is dat je webhosting al voldoende snel is om de tragere Https-verbinding op te vangen. Tot slot is het de vraag of je in jouw SEO-traject prioriteit moet geven. Als je al vergevorderd bent met SEO is dit een punt dat je nu al kunt oppakken. Er zijn echter veel meer SEO-factoren en als je daar nog niet ver mee bent hoeft je zich nu echt nog geen zorgen te maken. Een goede, snelle en straks dus ook veiligere verbinding, is altijd goed voor de snelheid van je website en dat is weer goed voor de ervaring van bezoekers en DAT is uiteindelijk ook goed voor de SEO.
De vraag die je moet stellen is of de extra kosten voor een snelle, beveiligde verbinding opwegen tegen de meerwaarde voor je bezoekers en eventueel in de toekomst ook een kleine SEO-winst.
Voor meer informatie
Reacties (0)