21 mei 2015

Google Search Console – nieuw rapport: Zoekanalyse

4 minuten lezen
Zoekanalyse rapport in Google Search Console

Afgelopen maand heeft Google een nieuw rapport (Zoekanalyse) geïntroduceerd in Webmaster Tools. En vandaag maakt Google bekend dat het de naam Webmaster Tools verandert in Google Search Console. Dit omdat deze tool allang niet meer alleen door webmasters wordt gebruikt. Kortom, een nieuw rapport in Search Console (het oude Webmaster Tools). In deze blogpost lees je alles over dit nieuwe rapport.

Google Search Console logo

Met het nieuwe rapport Zoekanalyse (Search Analytics Report) in Google Search Console heb je als gebruiker toegang tot preciezere data over organisch verkeer uit Google. Het rapport laat zien hoe vaak je site wordt weergegeven op de resultatenpagina’s van Google.

Google’s Zoekanalyse vervangt het oude rapport Zoekopdrachten naar aanleiding van feedback van de gebruikers. Het nieuwe rapport biedt gebruikers de mogelijkheid om verschillende metrics te vergelijken. Met deze nieuwe functie kun je groeperen op zoekopdracht, pagina, land, apparaat, datum en filteren op zoektype. Bovendien is het nu zeer eenvoudig om in te zien welke pagina’s de hoogste en laagste doorklikratio (CTR) hebben. Ook kun je zien hoe het zoekverkeer in de loop van de tijd verandert per zoekopdracht.

Zoekanalyse rapport in Google Search Console

Met Zoekanalyse is het mogelijk om data te combineren, filteren en segmenteren op vrijwel elke manier. Je kunt zelf bepalen hoe de gegevens in het rapport worden gegroepeerd. De mogelijkheden zijn eindeloos:

  • Groeperen op zoekopdracht: met deze optie kun je bekijken op welke zoekopdrachten je goed gevonden wordt en welke juist niet. Ook krijg je inzicht in zoekopdrachten waarop je onverwacht goed wordt gevonden. Wanneer je bijvoorbeeld vaak wordt vertoond op een bepaalde zoekopdracht maar de doorklikratio erg laag is, dan zal de getoonde informatie op de resultatenpagina van Google moeten worden aangepast aan de wensen van de gebruiker.
  • Groeperen op pagina: als je wilt weten welke pagina’s het meeste verkeer binnenhalen via de organische resultaten, dan kun je filteren op pagina’s. Door deze data te combineren met de informatie over de zoekopdrachten, weet je welke pagina’s vertoond worden per zoekopdracht. Ook kun je zien met welke zoekopdrachten de bezoekers op jouw pagina’s binnenkomen.
  • Groeperen op land: wanneer je website geschikt is voor een internationaal publiek, gebruik je Zoekanalyse om in te zien waar de bezoekers vandaan komen.
  • Groeperen op apparaat: met deze optie is het mogelijk om data te filteren op verkeer via desktop, tablet en mobiele telefoon. Hiermee kun je bijvoorbeeld zien of er veranderingen hebben plaatsgevonden in het mobiele verkeer na de mobile-update van 21 april 2015 of andere algoritme-updates.
  • Filteren op zoektype: met het zoektypefilter kun je inzien via welke zoekfunctie van Google de gebruiker heeft gezocht. De beschikbare zoektypen zijn: afbeeldingen, videobestanden en het web.
  • Groeperen op datum: deze optie geeft de geselecteerde statistieken weer over een bepaalde periode. De data is alleen beschikbaar voor de laatste 90 dagen.

Vergeleken met het oude Zoekopdrachten is Google’s Zoekanalyse veel nauwkeuriger. Google zegt dat de gegevens nu op een betere manier worden berekend. Het is helaas nog wel mogelijk dat Google bepaalde zoekopdrachten niet bijhoudt. Dit kunnen zoekopdrachten zijn met een laag volume of opdrachten die gevoelige informatie bevatten. Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste verschillen tussen de rapporten Zoekanalyse en Zoekopdrachten:

  • Paginavertoningen samenvoegen: in Zoekanalyse worden alle links naar dezelfde site als één vertoning gezien. In het vorige rapport werd elke pagina in de lijst met zoekresultaten als vertoning meegerekend. De data in Zoekanalyse is nauwkeuriger.
  • Apparaten worden van elkaar gescheiden: in Zoekanalyse wordt het gebruikte apparaat en zoektype van elkaar gescheiden. In het oude Zoekopdrachtenrapport werden statistieken voor zoekopdrachten op mobiele apparaten en desktops gecombineerd voor afbeeldingen en video’s. Nu is er dus een mogelijkheid om hierop te filteren.
  • Dekking bezoekersaantallen: het nieuwe rapport heeft een andere drempelwaarde dan het oude rapport voor de hoeveelheid gegevens die kunnen worden opgeslagen. De data in het nieuwe rapport is nauwkeuriger.
  • Klikken uit afbeeldingen: Zoekanalyse telt – in tegenstelling tot Zoekopdrachten – alleen de klikken op uitgevouwen afbeeldingen die naar je website verwijzen. Het nieuwe rapport is zinvoller doordat het aantal klikken lager is en beter overeenkomt met de werkelijke bezoekersaantallen. Een klik op een afbeelding wordt alleen geteld wanneer de klik naar de achterliggende site leidt.
  • Consolideren van gegevens per domein: als een website bereikbaar is via www. en non-www., werden in het oude rapport vertoningen en klikken vaak toegewezen aan een domeinnaam i.p.v. een hostname. Als een gebruiker bijvoorbeeld vanuit Google op een link naar www.voorbeeld.com klikte, kon deze worden meegeteld voor de accounts www.voorbeeld.com, m.voorbeeld.nl en voorbeeld.nl. Om de dubbele meting te voorkomen wijst Zoekanalyse de vertoningen, klikken en andere beschikbare data toe aan een hostname.

Wil je zelf ontdekken wat de verschillen zijn tussen Zoekanalyse en Zoekopdrachten? De komende drie maanden zijn beide rapporten beschikbaar in Google Search Console. Hierna kun je alleen nog gebruikmaken van Zoekanalyse.

Zoekmachine

Vragen over zoekmachineoptimalisatie?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *