19 november 2022

Google gaat Digital Services Tax heffen

3 minuten lezen
Google Search

Google gaat voor adverteerders in bepaalde landen extra belasting heffen. In deze blog vertel ik in welke landen deze belasting geheven gaat worden, hoe Google deze belasting berekent en waarom je iets met deze informatie moet.

Vanaf 1 november 2020 zal Google belasting gaan heffen voor adverteerders in bepaalde landen. Deze zogenoemde DST (Digital Services Tax) zal voorlopig alleen in rekening worden gebracht in Turkije, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk. De DST zal bovenop de bestaande geldende belastingen worden geheven.

Voor je campagnes in Oostenrijk, zal er een DST (digital services tax) toeslag van 5% toegevoegd worden aan je volgende factuur. De vergoeding wordt bepaald door de nieuwe belasting op digitale diensten in dat land.

In Turkije wordt 5% Turkse regelgevende bedrijfskosten toegevoegd aan je volgende factuur of afschrift. De regelgevende bedrijfskosten worden toegevoegd als gevolg van de aanzienlijke toename in complexiteit en kosten om te voldoen aan de regelgeving in Turkije. 

Voor campagnes in het Verenigd Koninkrijk zal een Britse DST (digital services tax) toeslag van 2% worden toegevoegd aan je volgende factuur of afschrift voor advertenties die worden weergegeven in het Verenigd Koninkrijk. De vergoeding wordt bepaald door de nieuwe belasting op digitale diensten in het Verenigd Koninkrijk.

Per 1 april 2021 wordt er aan je facturen of afschriften voor advertenties die in Spanje worden weergegeven 2% Spaanse wettelijke bedrijfskosten toegevoegd. De wettelijke bedrijfskosten worden toegevoegd om een deel van de kosten te dekken die zijn verbonden aan de naleving van belastingwetgeving voor digitale services in Spanje.

Per 1 april 2021 wordt er ook voor advertenties die vertoond worden in Frankrijk een extra tarief bovenop je bestaande advertentiekosten gefactureerd. Het geldende tarief in Frankrijk is 2% en wordt gefactureerd onder de noemer ‘Franse wettelijke bedrijfskosten’. De wettelijke bedrijfskosten worden toegevoegd om een deel van de kosten te dekken die zijn verbonden aan de naleving van belastingwetgeving voor digitale services in Frankrijk.

Als je handmatig of automatisch vooraf betaalt, zal de belasting worden verrekend nadat het saldo volledig is gespendeerd. Mogelijk blijft er een openstaand saldo over dat automatisch wordt afgetrokken van je volgende vooruitbetaling. Als je bijvoorbeeld €5,- aan regelgevende bedrijfskosten genereert voor advertenties die in Turkije worden weergegeven, en u een nieuwe betaling doet van €100, krijg je €95,- tegoed voor het weergeven van advertenties (€100 – €5). Je saldo bedraagt dan €95,-.

Als je automatisch betaalt of op basis van maandelijkse facturering betaalt worden de kosten één keer aan het einde van elke maand toegevoegd aan je Google Ads-kosten. Deze belasting betaal je dus de eerstvolgende keer dat er Google Ads-kosten in rekening worden gebracht.

Deze DST-kosten worden ook toegevoegd aan je accountbudget als je er een heeft ingesteld. Stel dat advertenties draaien in Oostenrijk. Met een accountbudget van €100,- wordt er €5,- aan DST-kosten gegenereerd. Google brengt dan €105,- in rekening (plus eventuele belastingen, zoals btw, die in je land van toepassing kunnen zijn). 

Dit betekent ook dat de DST-kosten niet worden weergegeven in de kolom “kosten” en dus ook niet worden gerapporteerd in de Google Ads resultaten. Logischerwijs betekent dit ook dat de ingestelde doel-ROAS en doel-CPA hier dus niet direct door worden beïnvloed. Het kan zijn dat je je doel-ROAS of doel-CPA waarde wel moet aanpassen, omdat de winstgevendheid van je campagnes afneemt als je DST-belasting betaalt.

Je kunt de kosten op een van de volgende plaatsen in je Google Ads-account bekijken:

  • In het maandelijkse factuur of overzicht als een apart regel-item per land;
  • In het gedeelte ‘Transacties’ van je Google Ads-account;
    • Er worden kosten in rekening gebracht voor advertenties die in bepaalde landen worden weergegeven. Om een ​​DST- of andere belasting te bekijken, klik je eerst op ‘facturering’. Vervolgens klik je op ‘transacties’ in het menu aan de linkerkant. 

Draai je advertenties in het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk of Turkije en weet je niet hoe je de strategie hierop moet bijstellen? Neem gerust contact met ons op!

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *