In 2012 heeft Google Analytics een nieuwe statistiek toegevoegd aan de rapportages: Instappunt. Het doel van de instappuntrapportage is om in het Google Analytics-overzicht inzicht te bieden in de instappunten van jouw website. Maar wat houdt een instappunt precies in? Met welk doel is instappunt toegevoegd? En nog belangrijker: wat kun je met deze informatie? Ik licht het in deze blogpost toe.
Wat is een instappunt?
In Google Analytics wordt een instappunt als volgt gedefinieerd: “Instappunten zijn het aantal keren dat bezoekers op jouw website terecht zijn gekomen via een bepaalde pagina of reeks pagina’s.” Kortom, het instappunt is de pagina waarop de bezoekers op jouw site binnenkomen. De statistiek zelf vind je in jouw Google Analytics-account onder ‘Gedrag’ en vervolgens ‘Alle pagina’s’.
Een vergelijkbare statistiek is ook terug te vinden als ‘Sessie’ onder ‘Gedrag’ en vervolgens ‘Bestemmingspagina’s’.
De homepage is niet altijd de populairste instappagina
Vaak wordt de homepage gezien als een portaal voor eerste bezoeken, een pagina waarop veel bezoekers jouw website binnenstappen. Dit is echter lang niet altijd het geval. Consumenten zoeken steeds vaker specifieker in zoekmachines, bijvoorbeeld op specifieke producten of antwoord op vragen. Het kan daarom waardevol zijn om te achterhalen welke categorie- of productpagina’s binnen jouw site veel instappunten opleveren. Op deze manier kun je onder andere het succes van jouw (online) campagne meten of informatie verschaffen over mogelijke verbeterpunten. In veel gevallen zullen de aantallen in sessies en instappunten voor een pagina overeenkomen. Maar er zijn enkele gevallen waarin verschillen kunnen ontstaan.
Verschil sessie en instappunt
Zo staat een sessie van de bestemmingspagina per definitie niet altijd gelijk aan een instappunt. In Google Analytics wordt namelijk het instappunt ten opzichte van een sessie anders berekend. Door de berekening kan op paginaniveau het verschil in de aantallen ontstaan. Een sessie wordt pas geregistreerd wanneer een gebruiker op de site binnenkomt.
Google Analytics definieert een ‘sessie’ als volgt: “Het totale aantal sessies binnen de geselecteerde periode. Een sessie is de periode waarin een gebruiker actief is op jouw website, in jouw app, enz. Alle gebruiksgegevens (schermweergaven, gebeurtenissen, e-commerce e.d.) zijn gekoppeld aan een sessie.”
Een instappunt daarentegen wordt geregistreerd wanneer de eerste paginaweergave wordt gemeten. Wanneer de eerste treffer dus geen paginaweergave is maar een gebeurtenis, kan dat in sommige gevallen ervoor zorgen dat het aantal sessies verschilt van het aantal instappunten.
Wanneer staat een sessie gelijk aan een instappunt?
Vragen die ik regelmatig gesteld krijg zijn: wanneer staat een sessie gelijk aan een instappunt en wanneer staat een sessie niet gelijk aan een instappunt? Met behulp van onderstaand voorbeeld hoop ik je te helpen bij het interpreteren van de verschillen die ontstaan tussen sessies en instappunten.
Voorbeeld:
Een sessie staat gelijk aan een instappunt wanneer een gebruiker via bijvoorbeeld Google AdWords op de site binnenkomt en naar twee verschillende pagina’s navigeert. De gebruiker is bijvoorbeeld op pagina A ingestapt. Hierdoor wordt zowel een sessie als een instappunt toegekend aan pagina A. Pagina B zal uitsluitend worden geregistreerd als één paginaweergave. Pagina A heeft dus één instappunt en één sessie.
Wanneer staat een sessie niet gelijk aan een instappunt?
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat een sessie en een instappunt van een pagina niet gelijk aan elkaar zijn. Bijvoorbeeld wanneer een gebruiker via AdWords op de site binnenkomt en op pagina A landt en vervolgens op een play-knop (gemeten als gebeurtenis 1) van een video klikt. Tot dan toe zijn er twee activiteiten binnen een sessie geweest, maar omdat de gebruiker eerst op pagina A landt, telt Google Analytics deze als een instappunt en als een sessie.
Wanneer de gebruiker vervolgens pagina A langer dan 30 minuten in een browser open laat staan en niets op de pagina doet, is voor Google Analytics een sessie ‘verlopen’. Stel dat deze gebruiker weer terugkomt om dezelfde video stop te zetten (door middel van de stop-knop), dan vindt er een gebeurtenis plaats. Door de gebeurtenis wordt een nieuwe sessie gestart, maar er wordt geen instappunt geregistreerd doordat de eerste treffer niet een paginaweergave is geweest.
Inzicht dat jouw conversie verhoogt
Ik hoop je met deze blogpost inzicht te hebben gegeven in wat je met deze metric kunt doen om zo het succes van jouw (online) campagnes te meten. Maar ook op welke wijze je kunt analyseren welke instappagina veel bezoeken oplevert, zodat je deze pagina kunt optimaliseren voor meer doorstroming naar andere pagina’s of sterker nog: conversies kunt verhogen.
Hulp nodig van een specialist?
Reacties (2)
Hi Larissa,
instappunten en uitstap zou wel altijd al gemeten moeten worden door analytics. Hier is niet een minimaal aantal bezoeken voor nodig. Als alle cijfers onder instap en uitstap op 0 blijven staan is er mogelijk een ander technisch probleem waardoor Google Analytics dit niet kan zien. Als ik snel even naar je site kijk zie ik meerdere Google Analytics accounts staan en mogelijk ook 1 dubbele meting. We zouden ja natuurlijk verder kunnen helpen een check voor de instellingen kunnen doen. Mocht je interesse hebben neem gerust contact met ons op!
>Kjell
Hi,
In mijn Google Analytics account krijg ik geen instappagina/uitstappagina te zien. Weet jij misschien of dit komt doordat er nog te weinig bezoekers op mijn website zijn gekomen?