11 juli 2012

Auteursinformatie in de zoekresultaten

2 minuten lezen
SDIM collega's Jeroen en Jesse

Schrijft je geregeld content op je website of blog? Dan is het hoogstwaarschijnlijk relevant om de ‘authorship markup’ toe te passen. De ‘authorship markup’ betekent kort gezegd dat het nu mogelijk is om een kleine foto van de desbetreffende auteur toe te voegen aan de zoekresultaten van Google in Nederland. Wellicht heb je al in mei de berichten gelezen dat het toevoegen van auteursinformatie mogelijk is in Nederland, maar sinds begin juni is het mogelijk om de koppeling relatief eenvoudig vanaf de ‘head sectie’ van je site naar je Google+ profiel te maken.

Autersinformatie Google zoeken

Bovenstaand screenshot is genomen nadat we gezocht hebben op het zoekwoord Madonna. Zoals je kunt zien worden er kleine foto’s naast de zoekresultaten weergegeven en deze resultaten springen dan ook veel meer in het oog. Wat er natuurlijk toe kan leiden dat mensen sneller geneigd raken om te klikken op het resultaat met de auteursinformatie.

Er zijn twee verschillende mogelijkheden die er voor kunnen zorgen dat de auteursinformatie in de zoekresultaten worden weergegeven met de desbetreffende artikelen. Je moet op zijn minst beschikken over een Google+ profiel, waarbij je duidelijk in beeld staat met een herkenbare profielfoto. De volgende stap is dat er geverifieerd moet worden dat je de eigenaar bent van de inhoud die gelinkt wordt. De wijze waarop er gekoppeld kan worden kan via de twee volgende verschillende manieren.

Manier 1:
Je koppelt het Google+ profiel aan één e-mailadres. Belangrijk is dat het domein van het betreffende e-mailadres hetzelfde moet zijn als het domein van de website. Een geschikt voorbeeld hierbij, is dat in het geval van SDIM alleen geverifieerd kan worden met een e-mail adres dat eindigt op het domein @sdim.nl.

Manier 2:
Deze manier van verifiëren is gericht op het wederzijds linken vanaf je Google+ profiel en de inhoud op de desbetreffende website. De exacte stappen die doorlopen moeten worden vind je bij optie 2 in dit artikel van Google Webmaster hulpprogramma.

Een belangrijke en vrij recente ontwikkeling is dat het nu relatief eenvoudig is om te linken vanaf de ‘head sectie’ van je website. Als je beschikt over een WordPress site, dan kun je ook de plugin van Yoast installeren waarmee vervolgens de koppeling vanaf je site naar je Google+ profiel kan maken. De WordPress plugin van Yoast kun je vinden middels de volgende link.

Indien je alle stappen hebt doorlopen en aan alle eisen van Google hebt voldaan, dan zou je foto opgenomen moeten worden in de zoekresultaten. Om zeker te zijn of alles juist is geplaatst en of alles juist naar elkaar toe linkt, dan kun je eenvoudig het ‘hulpprogramma voor het testen van snippets gebruiken’.

Veel succes!

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *