Adverteren op de (bedrijfs-)naam van een concurrent in Google Ads. Doen of niet?
Er ontstaat regelmatig een discussie over het adverteren op eigen (bedrijfs)naam in Google Ads, maar hoe zit dat eigenlijk met het adverteren op de bedrijfsnaam van je concurrent(en)? Het is toegestaan om dit te doen, maar hoe ga je hier op de juiste manier mee om?
Voorwaarden voor vergelijkende reclame
Het adverteren op de (bedrijfs-)naam van de concurrent en het voordeel dat hiermee behaald kan worden, wordt niet gezien als oneerlijk voordeel. Echter, de voorwaarden voor vergelijkende reclame zijn vaak wel van toepassing, zoals deze wettelijk zijn vastgelegd. Dat wil zeggen dat je als Ads adverteerder extra moet letten op de inhoud van de vertoonde advertenties. Daarbij zijn de volgende aspecten van belang:
- De genoemde producten moeten duidelijk worden onderscheiden van die van de concurrent. Adverteerders dienen de producten dus uitdrukkelijk ’tegenover’ die van de concurrent te plaatsen middels de advertenties op Google;
- Het moet voor de zoeker gemakkelijk zijn om de herkomst van de in de advertentie aangeprezen producten vast te stellen. Dat wil zeggen: geen valse zichtbare URL’s en geen keyword insertion in de advertenties;
- Producten mogen uitsluitend objectief worden vergeleken en het moet gaan om vergelijkbare producten;
- In het geval van duurdere producten worden bovenstaande regels strikter genomen en mag de consument in geen geval in verwarring worden gebracht. Dit om de reden dat de consument bij duurdere producten meer (vergelijkings-)onderzoek zal doen en beter zal opletten dan bij goedkopere producten.
Het feit dat Google het adverteren op concurrent bedrijfsnamen toestaat, wil dus niet zeggen dat iedereen zomaar zijn gang mag gaan. Naast het scherp monitoren van de Ads data (wat is het resultaat van de keywords?) is inmiddels duidelijk dat het niet onrechtmatig is om te vergelijken, maar let goed op de vorm en de boodschap in de advertentieteksten.
Helen Maatjes, werkzaam bij Intellectueel Eigendom Advocaten, waarschuwt Ads adverteerders dat het enkel toevoegen van de concurrentnaam en het zelf bedenken van een pakkende advertentietekst voor je Ads campagne niet voldoet. De precieze invulling van uw Ads advertentietekst is heel belangrijk en kan het verschil maken tussen toegestaan gebruik van de naam van de concurrent of merkinbreuk.
Reacties (0)