Google kondigde kortgeleden aan dat de werking van de zoektypen gaat veranderen. Via de zoektypen van je zoekwoorden heeft u invloed welke zoekopdrachten op Google je advertenties kunnen activeren. Wat heeft dit voor impact op je campagnes en wat gaat er “exact” veranderen? Lees het in dit blog.
Wat gaat er veranderen?
Google gaat de aankomende weken een update uitrollen waarbij ze onder andere modified broad én zinsdeel keywords gaan matchen op keywords die dezelfde betekenis hebben. De update richt zich eerst alleen op de Engelse taal. Google geeft aan dat andere talen zullen volgen in de loop van 2020.
Voorbeelden van de (komende) verandering
Het modified broad zoekwoord hierboven wordt normaal gesproken alleen gematcht met zoekwoorden direct achter het plusje of met sterk gelijkende varianten hiervan. Deze update zorgt ervoor dat je in de toekomst ook op zoekopdrachten weergegeven kan worden die, volgens Google, dezelfde betekenis hebben.
Wat zijn de gevolgen volgens Google?
Google verwacht een stijging van 3-4% in de aantallen klikken en conversies aangezien je op meer zoekopdrachten gematcht gaat worden. Het is nog even afwachten, maar gezien de aard van deze update is het aannemelijk dat er een stijging gaat plaatsvinden in de aantallen klikken. Dat kan gevolgen hebben voor je mediabudget, afhankelijk van de biedstrategie die je hanteert. Zo lang die toename in aantal kliks ook leidt tot meer resultaat is dat natuurlijk prima, maar het is zeker iets om in de gaten te houden.
Moet ik als adverteerder ergens opletten?
Ja dus. De update wordt nu nog alleen uitgerold voor de Engelse taal. Deze wijziging heeft dan ook alleen betrekking op Engelse zoekwoorden en gebruikers die hun Google Interface op Engels hebben ingesteld. Naar verwachting zullen andere talen op termijn ook volgen. Zodra dit voor het Nederlands ook het geval is lees je dit natuurlijk als eerste op dit blog.
Het is verstandig, indien de campagne is gericht op het Engels, om de komende weken extra goed de campagne resultaten te monitoren. Doordat je op meer zoekopdrachten gematcht kan worden kun je ook plotseling meer gaan uitgeven. Het is belangrijk dit onder controle te hebben en waar nodig bij te sturen.
Controleer de komende weken het zoektermenrapport vaker dan normaal, want niemand weet op dit moment nog hoe goed Google snapt wat een keyword is ‘met dezelfde betekenis’. Je wilt voorkomen dat de campagne de komende weken meer klikken ontvangt op irrelevante zoekopdrachten. Het is dan ook sterk aan te raden om de uitsluitingszoekwoorden goed bij te werken.
Hulp nodig? Neem gerust contact op dan lichten we het graag toe.
Reacties (0)