23 april 2025

Zoeken met social media: de groei van social search

5 minuten lezen

Voorheen waren zoekmachines de enige manier om online informatie op te zoeken, maar tijden veranderen. Er is een duidelijke trend te zien waarbij consumenten zich steeds vaker richten op social platforms voor het doen van zoekopdrachten. Consumenten, vooral Gen Z, zoeken gericht naar informatie, ervaringen of vergelijkingen via social media. Deze verschuiving in consumenten gedrag zorgt ervoor dat merken en bedrijven op andere manieren gevonden worden – en dus ook op andere manieren zichtbaar moeten zijn. 

In dit artikel duiken we samen in de groei van social search, de huidige trends en wat voor impact dit heeft op jouw marketingstrategie. 

Het huidige landschap van social platforms groeit explosief en ook het gebruik kent continue veranderingen. Steeds vaker worden social media platformen geraadpleegd en voorzien ze consumenten van informatie. De diversiteit aan platformen zorgt ervoor dat de doeleinden ervan ook uiteenlopen. Welke platformen zijn populair bij welke doelgroep? En waarvoor worden ze eigenlijk gebruikt?

TikTok is vooral heel populair onder de Gen Z generatie. Het platform wordt veel gebruikt voor het opzoeken van trends, reviews, tutorials en travel- en lifestyle-tips in de vorm van visuele content. Gebruikers delen gemakkelijk hun ervaringen en meningen: precies hetgeen waar de consument steeds meer naar op zoek is. Het algoritme van TikTok speelt hierop in door continu relevante content te bieden op basis van het engagement van de gebruiker. 

Er zijn meerdere manieren om er voor te zorgen dat je met jouw content de juiste gebruiker bereikt:

  • Zorg ervoor dat je relevante zoekwoorden toevoegt aan de caption en de videotekst. 
  • Ondertiteling in een video doet meer dan je denkt, want TikTok indexeert dit. 
  • Maak gebruik van hashtags die passen bij de content die je aanbiedt.

Op zoek naar inspiratie? Pinterest is dé visuele zoekmachine die je een enorm aanbod aan inspiratie en producten biedt. Dit social platform leent zich perfect voor zoekopdrachten gerelateerd aan mode, interieur, recepten of DIY-projecten. De gedeelde content, oftwel ‘pins’, kunnen worden gevisualiseerd, bijvoorbeeld als moodboard, afbeelding met een link of een infographic. Een van de grootste voordelen is dat pins jarenlang organisch verkeer kunnen genereren.

Met behulp van diverse tips & tricks zorg je ervoor dat jouw content gepind wordt door gebruikers:

  • Voeg relevante zoekwoorden toe aan de pin-titels en beschrijvingen.
  • Gebruikers zijn veelal aangetrokken tot verticaal geoptimaliseerde visuals.
  • Maak een snelkoppeling naar je website of blog met je content.

Ook Facebook wordt steeds vaker gebruikt als search platform. Gebruikers zijn op zoek naar aanbevelingen van hun vrienden of experts, wat het platform ideaal maakt voor en door lokale bedrijven en communities. De zoekopdrachten zijn vaak lokaal georiënteerd of specifiek gericht binnen Facebookgroepen, bijvoorbeeld in de creatieve sector of de huizenmarkt.

Hoe zorg je ervoor dat jouw Facebook content opvalt bij gebruikers?

  • Optimaliseer je bedrijfspagina met relevante zoekwoorden. 
  • Zorg ervoor dat je actief en zichtbaar bent in Facebook communities die relevant zijn binnen jouw niche. 
  • Verzamel positieve, maar ook negatieve, reviews om vertrouwen te creëren. 

Instagram wordt veelal gebruikt voor productonderzoek en lifestyle-inspiratie. Ook mode inspiratie en reisideeën worden steeds vaker opgedaan via Instagram. De zoekresultaten worden gebaseerd op hashtags, profielen en locatie-tags die aan post gekoppeld worden. Zo wordt er bijvoorbeeld gezocht op de beste dinerlocatie in stad X of naar reistips.

Houd onderstaande tips in je achterhoofd voor effectieve social search content op Instagram:

  • Voeg relevante zoekwoorden toe in je (bedrijfs)bio en captions van content. 
  • Gebruik alleen hashtags die écht relevant zijn. 
  • Maak carrousels en Reels met waardevolle informatie, tips en inspiratie. 

Een platform dat zich enigszins onderscheidt van de andere social platformen is YouTube. Consumenten gebruiken dit platform veelal om langere en/of diepgaande content te vinden. Ze zoeken tutorials, reviews of uitleg voor bepaalde thema’s. Dit maakt het zoekgedrag op YouTube voornamelijk oplossingsgericht, bijvoorbeeld: “Wat zijn de beste bluetooth oordopjes?”.

Zo trek je consumenten naar jouw video:

  • Gebruik relevante zoekwoorden in de titel, beschrijving en tags van de video. 
  • Voeg timestaps toe om kijkers naar specifieke momenten in de video te leiden. 
  • Maak een aantrekkelijke thumbnail die uitnodigt om de video te bekijken. 

Social search wordt ook steeds meer toegepast op Reddit. Dit platform is ideaal voor mensen die diepgaande vragen hebben, producten willen vergelijken of ervaringen willen delen of lezen – vooral binnen niches zoals tech of gezondheid. Gebruikers vertrouwen de discussies die gevoerd worden op Reddit meer dan gesponsorde content en gebruiken het platform dan ook echt om inhoudelijke kennis op te doen.

Je valt op met je bedrijf door aan de volgende punten te denken:

  • Zorg dat je antwoorden in relevante subreddits waardevol en niet-promotioneel zijn. 
  • Maak gebruik van relevante zoekwoorden in je antwoorden en posts. 
  • Bouw autoriteit op en profileer jezelf als expert binnen jouw branche. 

Met de groei van social search verandert de kijk op zichtbaarheid en vindbaarheid op social media. Bedrijven kunnen niet alleen hun bereik vergroten door in te spelen op het veranderende zoekgedrag van consumenten, maar ook écht relevant zijn wanneer het er toe doet. Door strategisch na te denken en op de juiste momenten gebruik te maken van relevante zoekwoorden, visueel sterke content en platform-specifieke optimalisaties, zorg je als bedrijf voor langdurige zichtbaarheid in een wereld die continu verandert, namelijk de digitale wereld. Onthoud goed: social search is geen hype of tijdelijke trend, maar een blijvende verschuiving. Door daar nu op in te spelen zorg je voor een koppositie in de markt.

Ben je benieuwd hoe jij jouw social media naar een hoger niveau tilt? Neem dan contact met ons op!

Social media icons
Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *