14 maart 2025

Van Strategie tot Distributie en KPI’s: Zo zet SDIM effectieve awareness campagnes in

5 minuten lezen

Zet je nu awareness campagnes in of wil je hiermee aan de slag? SDIM neemt je mee in de stappen voor het inzetten van effectieve awareness campagnes.

Voordat je aan de slag gaat met het uitdenken van de distributie is het essentieel om na te denken over je strategische benadering. Hoe en wanneer ga je de juiste doelgroep op het juiste moment bereiken? Geef voor jezelf antwoord op onderstaande vragen.

  • Wie ben je als bedrijf?
  • Hoe communiceer je?
  • Wat zijn je USP’s?
  • Wie is je doelgroep?
  • Wat zijn de behoeftes van jouw doelgroep?
  • Hoe ziet de markt eruit?
  • Wat zijn belangrijke piekmomenten?
  • Wat wil je bereiken?

Heb je hier nog vragen over? Neem contact op met onze strategen! 

Heb je alle stappen doorlopen? Dan heb je nu alle benodigde informatie om aan de slag te gaan met het bedenken van pakkende content voor de awareness campagnes.

Na het maken van de belangrijkste strategische keuzes, ga je aan de slag met een sterk concept. Het vormt de basis voor een pakkende boodschap en creatives die je doelgroep in beweging brengen. En dat is belangrijk, want content bepaalt voor 75% het succes van je campagne. 

Voor Probiblio ontwikkelden we ‘Ga mee offline’, een campagne die slapende leden van de bibliotheek opnieuw wist te activeren. Met speelse en herkenbare boodschappen als ‘Omdat het boek bijna altijd beter dan de film is’ en ‘Hier hoef je niet te swipen voor leuke ontmoetingen’ spreken we de doelgroep direct aan. Het resultaat? Creatives die niet alleen opvielen, maar ook echt iets in gang zetten.

Heb je een sterk concept bedacht? Dan is het tijd om na te denken over de distributie. Met welke middelen komt jouw boodschap het beste tot zijn recht? Wordt het een podcast of een kort audiofragment op Spotify? Een video die op meerdere kanalen kan worden ingezet? Een HTML5-banner of een geschreven artikel op nieuwssites?

Je hebt bepaald welke middelen je gaat creëren en met welke boodschap. Het bepalen van de digital kanalen die je gaat inzetten is een volgende stap. Op basis van je kanaalkeuze kan de definitieve content opgemaakt worden. 

De eerste stap voor het bepalen van de digital kanalen is de beschikbaarheid van middelen. Welke middelen worden er opgeleverd? Wordt er geen video opgeleverd? Dan is het niet mogelijk om YouTube in te zetten. 

Voor de tweede stap kijk je naar de doelgroep die je wilt bereiken. Op welke kanalen bevindt deze zich? En wat zijn de targetingmogelijkheden per kanaal? Wil je bijvoorbeeld medisch personeel bereiken dan kan je bijvoorbeeld zichtbaarheid inkopen rondom ziekenhuizen binnen DOOH. 

Als laatste kijk je naar het beschikbare budget. Bij een kleiner budget is het verstandig om te focussen op een select aantal middelen en kanalen, zodat de impact van de campagne zo groot mogelijk blijft.

De meest gebruikte digital awareness kanalen binnen SDIM delen we hieronder.

  • Socials
    • Meta
    • YouTube
    • TikTok
    • Reddit
  • Display
    • Premium
    • Programmatic
  • Native Advertising
  • In game advertising
  • DOOH
  • Spotify
  • Podcast Advertising

Wil jij weten welke kanalen jij het beste kan inzetten voor jouw doelgroep? SDIM denkt met je mee!

Heb je bepaald welke kanalen je in gaat zetten? Op basis van je kanaalkeuze kan je nu aan de slag gaan met creatie. Houd er rekening mee dat er per kanaal andere best practises zijn! Een video op YouTube vereist geen ondertiteling, terwijl dit op Meta juist sterk wordt aanbevolen. Voor DOOH moet een video exact 10 seconden duren. En zo zijn er nog veel meer specificaties.

Test altijd meerdere varianten om te ontdekken wat het beste werkt. Door continu te A/B-testen en op data te sturen, houd je je strategie scherp en effectief.

Benieuwd naar de best practices per kanaal? SDIM adviseert je graag.

Eerder heb je bij strategie nagedacht over doelstellingen die je wilt bereiken. Awareness campagnes kunnen bijdragen aan deze doelstellingen, maar welke KPI’s moet je gebruiken? 

SDIM onderscheidt een aantal belangrijke KPI’s om op te focussen bij het beoordelen van je campagnes per type campagne. De KPI’s die we hebben opgesteld zijn de basis, houdt echter ook rekening met andere factoren. Heeft een kanaal een hoge CPM maar goede targetingmogelijkheden? Dan kan dit alsnog een waardevol kanaal zijn om in te zetten! Dit zijn de KPI’s die je per awareness campagne kunt inzetten.

BannersVideoAudioArtikelen
CPMCPMCPMArticle views
Thruplays / Weergaven*
VTR**
Viewability***

* Thruplays / Weergaven: Dit zijn KPI’s die aangeven dat er een x seconden zijn bekeken van je video. Bij YouTube wordt bijvoorbeeld een weergave gerekend als iemand 30 seconden (of de gehele video als deze korter is)  heeft bekeken of een intereactie heeft gehad. Bij Meta wordt een thruplay gerekend als er iemand 15 seconden heeft gekeken. 

**VTR: Staat voor View-through rate en geeft weer welk percentage gebruikers de video tot het einde heeft bekeken

***Viewability: Deze KPI geeft aan in hoeverre minstens 50% van je uiting minimaal 1 seconden in beeld is geweest

De impact meten van awareness kanalen blijft een uitdaging. Toch zijn er manieren die hierbij kunnen helpen.

  • Billy Grace
    • Billy Grace is een platform welke gebruik maakt van het AI gedreven attributiemodellen. In het attribueren van waarde van campagnes kijken ze niet alleen naar alle campagnes binnen de customer journey maar ook naar externe factoren. Billy Grace kan helpen om de waarde en impact van awareness campagnes duidelijk te maken ten opzichte van conversiegerichte campagnes.
  • Merkimpact van Google
    • Merkimpact/Brand Lift is een kosteloze tool om de effectiviteit van videoadvertenties te meten. De volgende statistieken kunnen, afhankelijk van het aantal enquêtereacties worden bekeken; beïnvloede gebruikers, absolute merkimpact, marge merkimpact, bereik voor positief reactiepercentage etc.
  • Naamsbekendheid onderzoek
    • Via externe bureaus kun je naamsbekendheid onderzoek laten verrichten. Deze hebben vaak hun eigen panel van respondenten aan wie je een vraag of vragenlijst kan voorleggen. Door dit regelmatig te doen kun je de trend in naamsbekendheid zien en deze proberen te koppelen aan awareness campagnes.

SDIM heeft al diverse klanten geholpen met het opzetten van Billy Grace.

Je hebt nu alle handvaten voor een effectieve awareness campagne. Zo begin je altijd met het bepalen van een strategie. Is het belangrijk om goed na te denken over de content waarna je vervolgens de distributie bepaald. Reken je campagnes af volgens de juiste KPI’s en meet de impact van je campagnes door bijvoorbeeld Billy Grace. 

SDIM biedt ondersteuning en uitvoering in alle stappen van dit proces. Benieuwd naar de mogelijkheden?

Content

Neem contact op!

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *