14 mei 2020

Welke Google Ads-analyses zijn handig?

3 minuten lezen
Zoekmachine

De hoeveelheid beschikbare data is tegenwoordig enorm. Het uitvoeren van zowel reguliere als actiematige analyses kan waardevolle inzichten opleveren. Er zijn veel analyses die je binnen Google Ads kunt maken, en de tools van Google Analytics kunnen extra ondersteuning bieden. In dit kennisartikel lichten we toe welke analyses mogelijk zijn.

Met de gegevens die je verzamelt in je Google Ads-account, kun je actiegerichte analyses maken. Voordat je aan de slag gaat, is het belangrijk om de juiste kolommen toe te voegen en te herschikken, zodat je altijd de belangrijkste data in één oogopslag ziet. Heb je meerdere Google Ads-accounts en wil je dezelfde set kolommen gebruiken? Volg dit stappenplan om kolommen te synchroniseren.

Hieronder bespreken we de belangrijkste analyses die je binnen Google Ads kunt uitvoeren.

Met een A/B-test kun je analyseren welke advertenties beter scoren bij je bezoekers en klanten. Test verschillende combinaties van koppen en beschrijvingen, bijvoorbeeld of het noemen van een prijs in je advertentietekst een toegevoegde waarde biedt.

Een succesvolle campagne heeft meerdere advertentiegroepen. Analyseer welke groepen goed presteren en welke minder. Heeft een advertentiegroep een lage CTR (Click-Through Rate) of relatief lage kosten? Probeer dan te achterhalen wat de oorzaak is. Lees hier meer over het opzetten van een goede advertentiegroep.

Met de verzamelde zoektermen krijg je inzicht in hoe je advertenties hebben gepresteerd in het zoeknetwerk van Google. Voeg relevante zoektermen toe aan je advertentiegroepen en gebruik irrelevante termen als uitsluitingswoorden.

De kwaliteitsscore, een cijfer tussen de 1 en 10, weerspiegelt de kwaliteit van je advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina. De score bestaat uit de klikfrequentie, advertentierelevantie en gebruikerservaring op de bestemmingspagina. Een hoge kwaliteitsscore leidt tot lagere kosten en een hogere advertentiepositie.

Door doelgroepen te analyseren, krijg je inzicht in wie je klanten zijn en wat hun interesses zijn. Bekijk of er in-market segmenten zijn die bovengemiddeld scoren. Op basis van deze gegevens kun je doelgroepen toevoegen aan je advertentiegroep en specifiek targeten.

Als je advertenties beter presteren op een specifiek apparaat, kun je overwegen om dit apparaat specifiek te targeten.

Targeting op locatie kan interessant zijn als je meerdere locaties hebt of bepaalde gebieden specifiek wilt bereiken. Met locatie-targeting kun je advertenties tonen in relevante gebieden en uitsluiten waar je klanten zich niet bevinden.

Advertentieplanning stelt je in staat om advertenties op bepaalde dagen en tijden te tonen. Analyseer de resultaten per dag of tijd en pas je biedstrategie aan als specifieke momenten betere resultaten opleveren.

Een kanaalanalyse kijkt naar de prestaties van Google Ads in vergelijking met andere kanalen, zoals organische zoekresultaten. Gebruik Google Analytics om te beoordelen of het interessant is om naast Google Ads ook andere kanalen in te zetten.

Deze analyse geeft inzicht in welke paden het beste presteren en tot de meeste conversies leiden. Het laat zien via welke kanalen conversies plaatsvinden en welke waarde aan de conversie wordt toegekend.

Google Ads kan laten zien hoeveel dagen er zitten tussen de eerste advertentievertoning en de daadwerkelijke conversie. Gebruik deze informatie om je marketingstrategie aan te passen.

Een bounce treedt op wanneer een bezoeker slechts één pagina op je website bekijkt zonder verdere interactie. Je kunt het bouncepercentage inzien via Google Ads, mits gekoppeld met Google Analytics. Vooral voor startende campagnes kan dit waardevolle informatie opleveren. Is het bouncepercentage hoog? Overweeg dan om naar een andere landingspagina door te verwijzen of de huidige pagina aan te passen.

Het uitvoeren van analyses binnen Google Ads biedt inzicht in de voortgang van je campagnes. De verzamelde gegevens helpen je evalueren welke optimalisaties je kunt doorvoeren voor een beter resultaat. Belangrijke vragen die je kunt beantwoorden met deze analyses zijn:

  • Zijn er aantrekkelijke kansen in de markt waar je op kunt inspelen?
  • Gebruik je het juiste kanaal, en moet je naast Google Ads ook andere kanalen inzetten?
  • Hoe scoren je Google Ads-campagnes in vergelijking met organische zoekresultaten?

Heb je specifieke wensen voor een analyse binnen je Google Ads-account? We helpen je graag verder met advies op maat.

Content

neem contact met ons op

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *