Server-side tracking is een hot topic in de digitale marketingwereld. SDIM maakt al geruime tijd gebruik van server-side Google Tag Manager voor onze klanten, met prachtige resultaten. We zijn dan ook enthousiast over de komst van Zaraz, Cloudflare’s geïntegreerde tool voor server-side tracking. In deze blogpost bespreken we wat Zaraz is, wat de voordelen zijn ten opzichte van Google Tag Manager, en of het een geschikt alternatief kan zijn.
In de dynamische wereld van digitale marketing is het essentieel om toegang te hebben tot de beste en meest nauwkeurige gegevens voor je analytics & advertentiedoeleinden. Bij SDIM werken we datagedreven en doen we daarom alles eraan om datagedreven te werken. Toen een alternatief voor Server Side Google Tag Manager vanuit Cloudflare werd aangekondigd, zijn wij daarom uiteraard erop gedoken. Server Side Tracking zonder vrijwel een trackingscript client side te hoeven laden, dat willen we zien.
Wat is Zaraz?
Zaraz is tijdens het schrijven net uit beta en ontworpen om de snelheid en veiligheid van websites te verbeteren. In een tijdperk waarin laadtijden en gebruikersprivacy centraal staan, biedt Zaraz een oplossing die beide aspecten adresseert. Het werkt door het verzamelen en verwerken van data direct via het Cloudflare-netwerk, wat betekent dat de data niet eerst naar externe servers gestuurd hoeft te worden voordat het naar jouw analytics of advertising kanalen gaat. Het zit als het ware geïntegreerd op de rand van je website en je server oftewel “on the edge” zoals Zaraz het zelf omschrijft. Dit betekent optimale tracking zonder laadsnelheidsverlies
Hoe werkt Zaraz?
Zonder al te technisch te worden en de helft van de lezers hier kwijt te raken, werkt Zaraz door het integreren van verschillende tracking- en marketingtools direct op het niveau van Cloudflare zelf. Dit betekent dat scripts die normaal gesproken de laadtijd van je website zouden vertragen, nu buiten je website om worden uitgevoerd. Hierdoor blijft je website snel en responsief, terwijl je toch gedetailleerde inzichten krijgt over het gedrag van je bezoekers. Ook betekent dit geen last van adblockers of scripts die informatie ophalen die je liever niet hebt. Je hebt zelf, net zoals met Server Side Google Tag Manager, volledige controle over welke informatie waar heen gaat. Kortom, redelijk vergelijkbaar met Server Side Google Tag Manager maar in plaats van op een losse tracking server gebruik je Cloudflare daarvoor.
Zaraz als alternatief voor Server Side Google Tag Manager?
Gebruik je al Cloudflare? Dan kan Zaraz een aantrekkelijk alternatief zijn voor Server Side Google Tag Manager. Het scheelt je extra kosten voor de server van SGTM, al is Zaraz ook niet volledig gratis. Zaraz heeft minder integraties dan SGTM nog tot nu toe, maar alle belangrijke kanalen zoals Google Ads, Google Analytics 4, Meta, LinkedIn, Twitter, TikTok, HubSpot, Segment Bing etc. staan erop en ook custom integraties zijn mogelijk via custom HTML en HTTP requests. Maar het is alleen allemaal wat minder plug & play zoals bij SGTM. Ook is de documentatie een stuk minder uitgebreid dan bij SGTM, wat logisch is voor een wat minder grote tool. Ook zitten er nu in bepaalde integraties zoals Google Analytics 4 nog kleine bugs, maar niks wat het onwerkbaar maakt. We verwachten ook dat die op redelijk korte termijn opgelost zullen zijn.
Wil je er echter als niet-specialist mee aan de gang, is Zaraz wel een stuk minder gemakkelijk aan te leren. Ondanks onze uitgebreide kennis met Server Side Tracking moesten we wel echt een aantal keer goed puzzelen hoe het precies werkte en wat wel of niet kon. Heb je de slag eenmaal te pakken, is het te doen maar de instapdrempel is wel echt wat hoger dan bij SGTM. Uiteraard kunnen we daar vanuit SDIM altijd bij helpen zoals je van ons gewend bent.
Grootste voordeel van Zaraz als we kijken qua tracking specifiek? Het heeft geen last van gemiste events door het inladen van een nieuwe pagina. Omdat Zaraz direct in Cloudflare zelf draait, heeft het niet zoals SGTM soms er last van als er een nieuwe pagina wordt ingeladen voordat alle tracking verzorgd is. Het resultaat is dat we bij een klant tot wel 3 keer meer klik events zien ten opzichte van Server Side Google Tag Manager!
Conclusie
Draai je al op Cloudflare bijvoorbeeld voor hun CDN of twijfel je vanwege andere redenen al om over te stappen op Cloudflare? Dan is Zaraz een erg interessante oplossing om je tracking via te verzorgen. Het zorgt voor minimaal laadsnelheidsverlies door tracking, optimale tracking voor belangrijke kanalen op een privacyvriendelijke manier zonder last te hebben van Adblockers.
Heb je vragen over Zaraz of wil je ook aan de slag met Zaraz of toch Server Side Google Tag Manager? Neem dan contact met ons op, dan kijken we samen naar de ideale oplossing voor jouw bedrijf.
hulp nodig met tracking?
Reacties (0)